Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style – test

Nowa odsłona największej Skody jest ucieleśnieniem hasła „Simply clever” – właściwie na każdym kroku imponuje przemyślaną funkcjonalnością.

Skoda Superb zadebiutowała w 2001 r. jako sedan bazujący na przedłużonym podwoziu Volkswagena Passata. Siedem lat później przyszedł czas na drugą odsłonę. A zarazem pierwszą, w której największa Skoda była dostępna w dwóch wersjach nadwoziowych - jako liftback z nietypową pokrywą bagażnika (otwieraną albo razem z szybą, albo bez niej) i kombi.

Kolejne siedem lat później, w marcu tego roku, światło dzienne ujrzała trzecia generacja Superba. Wersji kombi znów towarzyszy liftback, ale tym razem pokrywa jego bagażnika zawsze otwiera się razem z tylną szybą.

Wypróbowaliśmy właśnie taką odmianę ze 150-konnym silnikiem 1.4 TSI.

Miejsce na funkcjonalność

Design nigdy nie był mocną stroną Superba - zwłaszcza drugiej odsłony, z jej rozrośniętą kabiną i nieproporcjonalnie krótką bryłą bagażnika. Teraz, dzięki szykownej, przypominającej sedana sylwetce model ten może się podobać.

W stosunku do poprzednika samochód jest o 2 cm dłuższy, o 5cm szerszy i ma o 8 cm większy rozstaw osi. Teraz to niemal największy samochód w klasie (nie licząc odmian kombi) - o niecały centymetr dłuższa jest jedynie Mazda 6.

Już wcześniej kabina tego modelu była najobszerniejsza w segmencie i zawstydzała niejedno auto klasy wyższej. Teraz jest jeszcze przestronniejsza. Nawet auto z zabierającym miejsce nad głowami odsuwanym dachem w obu rzędach wygodnie mieści podróżnych o wzroście 190 cm. A ci z tyłu mogą nawet założyć nogę na nogę.

Większy jest także bagażnik. Dotychczas miał i tak imponującą pojemność 595-1700 l, teraz mieści od 625 do 1760 l. Sprawdziliśmy to - pomiar dał wynik 558 l, ale w testowanym aucie część przestrzeni zajmuje pełnowymiarowe koło zapasowe. Ogromny otwór załadunkowy ułatwia przewóz dużych przedmiotów, jak rowery, a w rozmieszczeniu bagażu pomaga zestaw siatek i haków. W testowanej wersji Style nawet otwór w oparciu z rękawem do przewozu nart nie wymaga dopłaty, za to - w przeciwieństwie do tańszych odmian - tu nie można składać oparcia prawego fotela, żeby przewieźć przedmioty dłuższe niż 2 m (funkcję tę wyklucza seryjne w testowanej odmianie elektryczne sterowanie foteli). W każdym Superbie bagażnik jest otwierany elektrycznie, a za dopłatą można to robić bezdotykowo - ruchem nogi pod zderzakiem.

W ogóle funkcjonalność to atut Superba - w kabinie jest pełno schowków (dwa chłodzone), półek, haczyków i innych rozwiązań ułatwiających wykorzystanie przestrzeni. W obu przednich drzwiach przewidziano miejsce na parasole, jest też skrytka na telefon wzmacniająca sygnał GSM oraz wnęka na tablet, który można zamontować w opcjonalnym uchwycie za jednym z zagłówków lub w tylnym podłokietniku.

Komfort przede wszystkim

Opracowane od nowa zawieszenie z układem wielowahaczowym z tyłu jest lżejsze niż u poprzednika. Nie mieliśmy jeszcze okazji przekonać się, jak na polskich drogach spisuje się Superb w standardowej konfiguracji i na seryjnym ogumieniu. Możemy za to stwierdzić, że zamontowane w testowanym aucie opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC działa bardzo dobrze. W ustawieniu "Normal" zarówno prowadzenie, jak i amortyzacja wybojów są znacznie powyżej średniej w segmencie.

W trybie "Comfort" Superb nie zachęca do szybkiej jazdy, ale imponuje tłumieniem nierówności - na większości dróg zamiast wstrząsów we wnętrzu czuć jedynie lekkie bujanie. Na w pełni pozytywną ocenę nie pozwala jednak głośna praca zawieszenia. W ustawieniu "Sport" auto mniej przechyla się i chętniej skręca, a przyjemność z szybkiego pokonywania łuków znacznie się poprawia.

Wybór trybu jazdy wpływa też na pracę silnika, wspomagania kierownicy, klimatyzacji, tempomatu i reflektorów. Poszczególne parametry można zmieniać w ustawieniu "Individual", a oprócz wspomnianych jest też oczywiście tryb "Eco".

Więcej niż trzeba

Testowane auto napędza jednostka 1.4 TSI o mocy 150 KM, choć nasze pomiary pokazały, że jest o niemal 18 KM mocniejsza. Jak na jedną z bazowych odmian benzynowych (niżej w gamie silnikowej jest wersja 125-konna, ale do wyboru są też silniki o mocy 180, 220 i aż 280 KM) zapewnia świetne osiągi. Redakcyjne próby przyspieszenia 0-100 km/h dały znakomity wynik 8,9 s. Jeszcze większe wrażenie robi elastyczność - Superb chętnie rozpędza się już od 1500 obr./min, dzięki czemu można rzadko zmieniać biegi i nie trzeba korzystać z wysokich obrotów, przy których silnik testowanej Skody przestaje być cichy.

A skoro nie ma konieczności częstego zapędzania wskazówki obrotomierza pod czerwone pole, także zużycie paliwa pozostaje na niezłym poziomie. Pomaga w tym bardzo dobrze działający system start-stop i układ wyłączający dwa z czterech cylindrów podczas zwalniania i poruszania się ze stałą prędkością. Przy spokojnej jeździe co 100 km ze zbiornika ubywa od 5 l benzyny na drodze krajowej, przez 7,6 l na autostradzie, po 8,8 l w ruchu miejskim. To świetne wyniki, choć - typowo dla niedużych silników z turbo - częstsze i mocniejsze dodawanie gazu potrafi podnieść je o połowę.

Niespotykany wybór

Najbardziej godną polecenia wersją wydaje się Ambition, oferująca m.in. aktywne "biksenony", automatyczną klimatyzację, tempomat, czujniki cofania, automatycznie składane lusterka i 16-calowe felgi z lekkich stopów. Jak widać - ma wszystko, czego potrzeba, a z opisywanym silnikiem kosztuje niezłe 95 900 zł.

Droższa o ok. 10 tys. zł testowana odmiana Style oferuje też elektrycznie sterowane fotele, dostęp bezkluczykowy, podgrzewanie wszystkich siedzeń poza środkowym z tyłu, przednie czujniki parkowania, felgi 17’’ i kilka innych elementów.

Można też wybierać spośród ponad 60 rozsądnie wycenionych dodatków, również tych nowoczesnych i niedostępnych u wielu rywali. Warto wymienić np. układ aktywnie utrzymujący auto na pasie ruchu, hotspot, tuner TV, zaawansowany system wspomagający parkowanie, niezależne ogrzewanie, 19-calowe felgi czy reflektory drogowe automatycznie maskujące tę część snopa światła, która mogłaby oślepić jadących z przeciwka. Co ważne, nawet do tego silnika można za dodatkowe 9000 zł dokupić skrzynię DSG albo napęd 4x4.

SKODA SUPERB 1.4 TSI 150 ACT STYLE: PODSUMOWANIE

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ elegancka, przypominająca sedana sylwetka, rekordowa przestronność, ogromny bagażnik, wielka funkcjonalność, porządne wykończenie, mnóstwo półek i schowków

UKŁAD NAPĘDOWY

+ bardzo dobre osiągi, rozsądne zużycie paliwa, duży zakres użytecznych obrotów, dobrze działająca skrzynia manualna
- głośna praca silnika przy wyższych obrotach

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ z układem DCC wyśmienity komfort jazdy nawet na zniszczonych drogach, zawieszenie nie dobija nawet na dużych progach, bardzo pewne prowadzenie
- głośna praca zawieszenia

WYPOSAŻENIE I CENA

+ rozsądna cena zakupu, bogate wyposażenie, mnóstwo opcji - w tym nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, dostępność wersji 4x4
- marna jakość obrazu z kamery cofania

Dotychczas Skoda Superb była znana z niezrównanej przestronności i dużej pojemności bagażnika. Teraz te "sztandarowe" atuty imponują jeszcze bardziej, ale - co najważniejsze - dołączyło do nich kilka nowych, jak rewelacyjnie sprawne zawieszenie czy liczne systemy wspomagające jazdę. A wszystko to dostępne jest w rozsądnej cenie. Materiał na przebój? Zdecydowanie tak!

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style

 Skoda Superb 1.4 TSI 150 ACT Style
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1395 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna150 KM/5000
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość486/186/147 cm
Rozstaw osi284 cm
Średnica zawracania11,7 m
Masa/ładowność1320/620 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)625/1760 l
Poj. zbiornika paliwa66 l (Pb 95)
Opony215/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*6,1/4,4/5,0
Teoretyczny zasięg1320 km
Dane testowe*8,8/5,0/6,9
Rzeczywisty zasięg950 km
Cena106 100 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby


Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 32/2015

Używana Skoda Superb II (2008-2015) - OPINIE O SAMOCHODACH

Skoda Octavia II (2004-2013) - UŻYWANE

Motor
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy