Seat Leon ST 1.8 TSI FR - test

Leon zawsze miał coś ze sportowca. Nowy model, nawet jako kombi, też ma temperament. Zwłaszcza z silnikiem 1.8 TSI.

Trzecia generacja Seata Leona to duży przełom dla hiszpańskiej marki. Po raz pierwszy, poza 5-drzwiowym hatchbackiem w gamie znalazły się wersje 3-drzwiowa (oznaczenie SC) i kombi o nazwie ST. Duże zainteresowanie kompaktowymi kombi ze strony klientów zostało wobec tego zaspokojone.

W grupie Volkswagena marka Seat ma najbardziej sportowy charakter i Leon ST wpisuje się w taki styl. Zwłaszcza w wersji wyposażenia FR (Formula Racing). Zestaw sportowych atrybutów nie jest zbyt krzykliwy. W jego skład wchodzą 17-calowe felgi, podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego i lekko zmodyfikowane zderzaki. We wnętrzu też nie znajdzie się zbyt wielu sportowych atrybutów. Kierownica z logo FR i mocniej wyprofilowane fotele muszą wystarczyć. I wystarczają, bo za emocje w przypadku tej wersji odpowiadają: 180-konny silnik, układ kierowniczy i zawieszenie.

Reklama

1.8 TSI to najmocniejsza jednostka benzynowa w odmianie ST. I patrząc na osiągi jakie zapewnia, można dojść do wniosku, że mocniejsza wcale nie jest potrzebna. 180 KM pod maską rodzinnego kombi skutkuje przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund. To wynik o 0,9 s gorszy niż w 220-konnej Skodzie Octavii RS z silnikiem 2.0 TSI. Jednostka Seata jest przy tym bardzo elastyczna i imponuje szybkością reakcji na dodanie gazu.

W parze z dobrymi osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. Wprawdzie uzyskanie średniego spalania na poziomie 5,9 l/100 km (dane producenta) jest nierealne, ale testowy wynik 8,0 l/100 km można uznać za przyzwoity.

Leon ST FR dostarcza dużo radości z jazdy. Układ kierowniczy daje świetne wyczucie auta, a seryjna elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) pomaga w bezproblemowym przenoszeniu mocy silnika na asfalt.

Seat Leon ST 1.8 TSI FR - podsumowanie

Udany debiut w klasie kompaktowych kombi. W wersji 1.8 TSI Leon jest funkcjonalnym GTI.

Seat Leon ST 1.8 TSI FR: plusy

  • funkcjonalne wnętrze,
  • duży bagażnik,
  • łatwość obsługi,
  • świetne osiągi,
  • wygodne fotele,
  • właściwości jezdne są jednymi z lepszych w klasie kompakt,
  • bogate wyposażenie (w tym światła LED)


Seat Leon ST 1.8 TSI FR: minusy

  • zużycie paliwa odbiegające od obietnic producenta,
  • jakość materiałów wykończeniowych,
  • w porównaniu do 1.4 TSI (140 KM) cena wyższa o 8300 zł

Dane techniczne: Seat Leon ST 1.8 TSI FR

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1798 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna180 KM/5800
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.454/182/144 cm
Rozstaw osi264 cm
Masa/ładowność1335/535 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)587/1470 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,5/4,9/5,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,2/6,8/8,0
Cena92 000 zł

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Seat Leon 1.6 TDI DSG Style - TEST

Opel Astra GTC, Seat Leon SC - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy