Porównanie: Mazda CX-5, Subaru Forester

CX-5 i Forester wywodzą się z Japonii, ale różnią się od siebie diametralnie. Mazda ma sportowy charakter, a Subaru stawia na większe umiejętności w terenie.

Mazda CX-5 jest autem delikatniejszym, bardziej finezyjnym. Subaru Forester ma natomiast twardy, męski charakter.
Mazda CX-5 jest autem delikatniejszym, bardziej finezyjnym. Subaru Forester ma natomiast twardy, męski charakter.Motor

Subaru to stary wyjadacz w klasie średniej wielkości SUV-ów: Forester jest na rynku już od 1997 r. i w tym czasie zaprezentowano cztery generacje tego auta. Mazda debiutowała w Europie kompaktowym modelem CX-5 w 2012 r. (m.in. w USA oferowała już wcześniej auto tej klasy - Tribute), ale szybko zjednała sobie klientów i także w naszym kraju coraz lepiej się sprzedaje.

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G SkyPassion: za kierownicą CX-5 siedzi się niżej niż w Foresterze – pozycja bardziej przypomina tą w zwykłym aucie osobowym niż w SUV-ie. Jakość plastików jest na dobrym poziomie.Motor

Mimo że rozmiary obu aut są niemal identyczne, kanciasty Forester wydaje się być znacznie potężniejszy. To, co z zewnątrz jest wrażeniem, w środku staje się rzeczywistością. O ile na przednich fotelach siedzi się równie komfortowo, o tyle z tyłu wygodniej podróżuje się Foresterem. Za sprawą większego otworu drzwiowego na kanapę łatwiej się wsiada. Jest na niej o 8 cm więcej miejsca na nogi (przy fotelu kierowcy odsuniętym o metr od pedałów). Ponadto Forester ma szersze wnętrze. Seryjne w bogatszych wersjach okno dachowe ogranicza za to wysokość kabiny, która jest aż o 6 cm niższa niż w Maździe.

Forester i CX-5 znakomicie sprawdzą się w roli samochodów rodzinnych, m.in. ze względu na duże i funkcjonalne bagażniki. Z pojemnościami powyżej 500 litrów i bardzo dobrze rozwiązanym składaniem siedzeń (w obu wystarczy pociągnąćdźwignie umieszczone po bokach bagażnika) bez problemu mogą stanowić alternatywę dla kombi klasy średniej.

Kwestia odczuć

Subaru Forester 2.0i Platinum: deska rozdzielcza Forestera jest praktycznie identyczna jak w modelu XV. Proste kształty to kwestia gustu. Ważniejsze, że ergonomia jest dobra, a wykonanie – porządne.Motor

Kierowca inaczej odbiera Mazdę i Subaru. W CX-5 siedzi się niżej, wygodniejszy fotel lepiej podpiera ciało. Bardzo łatwo zająć też idealną pozycję do prowadzenia. Wszystko to aż zachęca do szybkiej, dynamicznej jazdy. I Mazda okazuje się autem, które znakomicie się do tego nadaje. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a auto bardzo szybko reaguje na polecenia prowadzącego. W zakrętach długo pozostaje neutralne, a wyraźniejsze przechyły nadwozia pojawiają się podczas naprawdę ostrej jazdy.

W Subaru, siedząc wyżej, na bardziej płaskim fotelu, ma się wrażenie gorszej kontroli nad autem, jednak jego układ jezdny to także znakomita konstrukcja. Inaczej niż CX-5, Forester w pierwszej fazie dynamicznie pokonywanego zakrętu najpierw wyraźnie się przechyla, by potem już pozostać niewzruszonym. Układ kierowniczy nie jest aż tak "szybki" jak w Maździe, ale też precyzyjny.

Stały kontra dołączany

Subaru od lat twardo trzyma się stałego napędu na cztery koła. W Foresterze z manualną skrzynią jest on realizowany poprzez centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym (w obecnej generacji auta zrezygnowano z reduktora). W efekcie Forester znakomicie radzi sobie także z dala od asfaltowych dróg. Jazda po błotnistych leśnych drogach pełnych kolein i głębokich dziur nie jest dla niego problemem. Subaru po prostu bez wahania przyspiesza i tylko wyjątkowo brutalne potraktowanie gazu wymusza w nim zadziałanie systemu kontroli trakcji.

Porównanie: Mazda CX-5, Subaru Forester

Porównanie: Mazda CX-5, Subaru Forester (czytaj więcej)

Prawym górnym przyciskiem reguluje się wysokość otwierania elektrycznie sterowanej klapy.Motor
System SI-DRIVE ma tryby Sport i Intelligent. Trudno zauważyć różnicę w ich działaniu.Motor
Atuty: przestronność i regulowane oparcia. Tak jak w CX-5, brakuje tu nawiewu powietrza.Motor
Podwójna roleta umożliwia zasłonięcie szpary powstałej po ustawieniu oparć do pionu.Motor
Na centralnym ekranie można m.in. zobaczyć o jaki kąt skręcone są koła i kiedy ESP wkracza do akcji.Motor
Siedzenia w Foresterze są gorzej wyprofilowane niż w CX-5. Regulacji lędźwiowej brak.Motor
W Subaru fotele też składa się z wnętrza bagażnika. Jego pojemność jest niemal identyczna jak w CX-5.Motor
Deska rozdzielcza Forestera jest praktycznie identyczna jak w modelu XV. Proste kształty to kwestia gustu. Ważniejsze, że ergonomia jest dobra, a wykonanie – porządne.Motor
Choć z tyłu CX-5 jest mniej miejsca niż w Subaru, nikomu nie będzie tu ciasno.Motor
Fotele Mazdy są twardsze niż w Subaru. Ważne, że wyposażono je w regulację lędźwiową.Motor
Pokrętło umieszczone między fotelami ułatwia sprawną obsługę m.in. nawigacji.Motor
Asystentów pasa ruchu, martwego pola, kontrolę trakcji i doświetlanie zakrętów można wyłączyć.Motor
Za kierownicą CX-5 siedzi się niżej niż w Foresterze – pozycja bardziej przypomina tą w zwykłym aucie osobowym niż w SUV-ie. Jakość plastików jest na dobrym poziomie.Motor
Oparcia dzielone w proporcji 40:20:40 składa się pociągając za dźwignie po bokach bagażnika.Motor
Automatycznie podnosząca się roleta nie tylko jest wygodna, ale zapobiega przeciągom w aucie.Motor
Mazda, podobnie jak Subaru, ma kamerę cofania. Inaczej niż w Foresterze, seryjne są też czujniki.Motor
Na asfalcie Mazda wyprzedza Subaru, w terenie jest odwrotnie.Motor
Prześwit Mazdy CX-5: 21 cm. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą 18,6°, 24,4° i 18,6°.Motor
Prześwit Forestera to 22 cm. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą 25,0°, 26,0° i 23,0°.Motor
Mazda CX-5 jest autem delikatniejszym, bardziej finezyjnym. Subaru Forester ma natomiast twardy, męski charakter.Motor

W Maździe moment obrotowy jest natomiast dostarczany do tylnych kół poprzez elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe, które wkracza do akcji, gdy zostanie wykryty uślizg kół przednich. W znakomitej większości sytuacji to absolutnie wystarcza, ale w trudniejszych, np. zimowych warunkach czuje się wyraźne opóźnienie, z jakim dołącza się tylny napęd. Jeśli do tego dodamy gorsze parametry terenowe oraz sztywniejsze i mniej komfortowe zawieszenie (poza asfaltem, bo na nim jest równie dobre jak u konkurenta) jasne jest, że to Forester lepiej nadaje się dla kogoś, kto często musi zjeżdżać z utwardzonych tras.

Silnikowa przepaść

Wydawać by się mogło, że benzynowe silniki 2.0 o mocach 150-160 KM będą zapewniać bardzo zbliżone wrażenia z jazdy. Nic bardziej mylnego. Jednostka napędowa Mazdy jest mocniejsza o 10 KM, a wydaje się jakby to było 50 KM. Reakcje na dodanie gazu są szybsze, a silnik płynniej przyspiesza z niskich obrotów.

Boxer Subaru niechętnie zabiera się do pracy poniżej 3,5 tys. obr./min, a po zbyt szybkim dodaniu gazu po zmianie biegu potrafi nieprzyjemnie szarpnąć. Nadrabia potem mocną "górą" obrotów i w efekcie od 0 do 100 km/h Forester przyspiesza nawet minimalnie szybciej niż CX-5. Za to w pomiarach elastyczności Subaru wypada zdecydowanie słabiej. Nawet próby płynnego nadążenia za ruchem na autostradzie wymagają często redukcji z szóstego na piąty bieg. Mazda rozpędza się chętniej, a jej silnik zużywa średnio o litr paliwa mniej na 100 km.

Subaru wyposażono w system SI-DRIVE, modyfikujący m.in. oprogramowanie przepustnicy. Ma on dwa tryby pracy (Sport i Intelligent), ale w przypadku wolnossącego silnika praktycznie nie zauważa się efektów jego działania.

Skrzynie biegów w obu samochodach są precyzyjne, jednak ta w Maździe lepiej znosi szybkie zmiany przełożeń.

Mazda CX-5, Subaru Forester - podsumowanie

Subaru jest samochodem przestronniejszym i o bardziej zaawansowanym napędzie na cztery koła, predestynującym to auto do jazdy także w terenie. Mazda ma za to zdecydowanie lepszy silnik i jest przyjemniejsza w prowadzeniu na asfaltowych drogach. CX-5 kosztuje też zdecydowanie mniej i dlatego wygrywa z Foresterem.

MAZDA

Rzędowy silnik w CX-5 jest mocniejszy tylko o 10 KM, ale zdecydowanie lepiej reaguje na dodanie gazu.Mazda

SUBARU

Silnik typu boxer w Foresterze lubi wysokie obroty, ale na niskich potrafi czasem nieprzyjemnie szarpać.Subaru
 
Mazda
Subaru
Model
CX-5 2.0 SkyActiv-G
Forester 2.0i
Wersja
SkyPassion
Platinum
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1998 cm3
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
B4/16
Układ
poprzeczny
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
160 KM/6000
150 KM/6200
Maks. moment obrotowy
208 Nm/4000
198 Nm/4200
Napęd
4x4
4x4
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1500/500 kg
1477/538 kg
Średnica zawracania
11,7 m
11,3 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
503/1620 l
505/1564 l
Pojemność zbiornika paliwa
58 l (Pb 95)
60 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
456/184/167 cm
460/180/174 cm
Rozstaw osi
270 cm
264 cm
Opony
225/55 R19
225/55 R18
Teoretyczny zasięg
880 km
870 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
197 km/h
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 s
10,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,1/5,8/6,6
8,5/6,0/6,9
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
9,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,8 s (4. bieg)
11,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
22,1 s (6. bieg)
23,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,9 m
41,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,7 m
40,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB
65,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
10,5/7,9
11,9/8,4
Rzeczywisty zasięg
630 km
588 km
Cena wersji podstawowej**
112 400 zł
120 840 zł
Cena
129 400 zł
142 164 zł
*pomiary na oponach zimowych na suchej nawierzchni; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas