Peugeot 208 i jego gama silnikowa

​Producenci samochodów w segmencie B często ograniczają liczbę i rodzaj dostępnych jednostek napędowych (np. wyłącznie do silników benzynowych). Peugeot wychodzi jednak z zupełnie innego założenia i gama jednostek napędowych modelu 208 jest niezwykle szeroka.

Niezależnie od stosowanego paliwa francuscy inżynierowie położyli duży nacisk na niskie spalanie oraz niewielką emisję spalin. Wszystko po to, by samochód był jak najbardziej przyjazny dla środowiska, a jednocześnie - portfela kierowcy.


Peugeot 208 dostępny jest m.in. z silnikiem wysokoprężnym 1.6 BlueHDi, przy czym oferowany jest on w dwóch wersjach o mocy 75 i 100 KM (w tym drugim przypadku standardowe wyposażenie stanowi system automatycznego wyłączania silnika Start&Stop). Niezależnie od mocy jednostki BlueHDi posiadają cały szereg technologii pozwalających spełnić wyśrubowaną normę emisji spalin Euro 6.

Reklama

Przede wszystkim wyposażono je w filtr cząstek spalin FAP, który eliminuje ze spalin sadzę (ze skutecznością na poziomie 99,9 proc). Po drugie, posiadają układ SCR (katalitycznego oczyszczania spalin), który w znacznym stopniu (o ponad 90 procent) redukuje poziom emisji tlenków azotu. 

Średnie zużycie paliwa w przypadku silnika 1.6 BlueHDI o mocy 75 KM w cyklu pomiarowym to tylko 3,5 l/100 km (co oznacza emisję 90 g CO2 na km), a w przypadku silnika o mocy 100 KM, dzięki układowi automatycznego wyłączania podczas postoju, wynosi nawet mniej, bo 3,4 l/100 km (87 g CO2 na km). 

W Peugeocie 208 stosowane są również nowoczesne, trzycylindrowe silniki benzynowe serii PureTech. Bazowa wersja posiada silnik o pojemności 1.0 i mocy 68 KM, natomiast silniki o pojemności 1.2 l dostępne są w wersjach o mocy 82 i 110 KM. Wisienkę na torcie stanowi czterocylindrowa jednostka 1.6 THP o mocy 208 KM.


Silnik o mocy 110 KM wyposażony jest turbosprężarkę, dzięki której 95 procent maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest przy niskich zakresach prędkości obrotowych - od 1500 do 3500 obr/min. W praktyce oznacza to dużą chęć do przyśpieszania, niezależnie od prędkości jazdy i wrzuconego biegu.

Warto dodać, że trzycylindrowe konstrukcje kulturą pracy nie ustępują silnikom czterocylindrowym, a zużywają wyraźnie mniej paliwa (nawet o około 1,5 l/100 km w stosunku do jednostek o porównywalnej mocy). 

Wszystkie silniki serii Puretech parowane są z manualną skrzynią pięciobiegową, natomiast jednostka 1.6 THP - z manualną przekładnią o sześciu biegach. Dodatkowo silnik 1.2 Puretech o mocy 110 KM może być łączony z nową automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów, którą wyposażono w system szybkiej zmiany przełożeń Quickshift. 

Cechy szczególne tej przekładni to szybka i płynna zmiana biegów, przy zachowaniu zużycia paliwa na poziomie samochodów w przekładnią manualną. W przypadku Peugeota 208 1.2 Puretech jest to średnio 4,8 l/100 km, a więc tylko 0,2 l/100 km więcej niż w samochodzie ze skrzynią mechaniczną. Oznacza to emisję CO2 na poziomie 110 g na km.

Tekst powstał we współpracy z firmą Peugeot.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy