Nissan Juke Nismo RS - test

Już nie Nismo, ale Nismo RS – nie bez powodu najszybszy Juke po liftingu otrzymał bardziej sportową nazwę. Ma mocniejszy silnik i lepiej się prowadzi.

W przeciwieństwie do kilku innych japońskich marek Nissan starannie pielęgnuje swoje sportowe tradycje. W ofercie ma kolejne pokolenie "zetki", supersportowego GT-R-a oraz auta przygotowane przez firmowego tunera Nismo. Należy do nich również miejski crossover Juke, który przy okazji liftingu zyskał przydomek "RS", a wraz z nim m.in. mocniejszy silnik (214 lub 218 zamiast 200 KM, zależnie od typu przekładni), dodatkowo usztywnione nadwozie i zawieszenie oraz wydajniejsze hamulce.

Gama modelu obejmuje dwa warianty: z bezstopniową skrzynią, napędem na 4x4 i wielowahaczowym tylnym zawieszeniem oraz przednionapędowy, z manualną "szóstką" i mechaniczną szperą. Ten drugi ma co prawda belkę skrętną, jednak jego silnik generuje nie tylko wyższą moc, ale też znacznie większy moment obrotowy (280 wobec 250 Nm). I właśnie ta konfiguracja wydaje się optymalna. Blisko 18-centymetrowy prześwit w miejskich warunkach rekompensuje brak napędu 4x4, a szpera niweluje typową dla aut GTI utratę trakcji na śliskiej nawierzchni. Mimo nadmiaru masy nad przednią osią oraz odczuwalnych przechyłów nadwozia Juke prowadzi się neutralnie i niechętnie wyjeżdża przodem z łuku. Najlepiej jednak czuje się w mieście, zwłaszcza że jego zawieszenie płynnie tłumi krótkie nierówności. Przy większych prędkościach układ kierowniczy zaczyna pracować zbyt sztucznie, a do kabiny dociera nadmierny hałas opływającego karoserię powietrza.

Wersja z ręczną przekładnią ma jeszcze jeden atut - precyzja zmiany biegów reprezentuje najlepsze wzorce. Kierowca musi zresztą często sięgać do drążka, bo 1,6-litrowy silnik lubi obroty - porządnego kopa daje dopiero od 4000/min. Co dziś rzadkie, spod maski dobiega wtedy metaliczny świst turbosprężarki.

Stylizacja Juke'a obeszła się bez poprawek - to ona w dużej mierze zapewnia mu powodzenie mimo przeciętnej przestronności i wygórowanych cen. Paradoksalnie, te ostatnie najłatwiej uzasadnić właśnie w przypadku wersji Nismo RS, która poza droższym Mini Countrymanem właściwie nie ma konkurentów.

Dane techniczne, osiągi, testowe zużycie paliwa: Nissan Juke Nismo RS

 Nissan Juke Nismo RS
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1618 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna218 KM/6000
Maks. moment obrotowy280 Nm/3600
Skrzynia biegówmanualna/6-biegowa
Napędprzedni
Dług./szer./wys.417/177/157 cm
Rozstaw osi253 cm
Masa/ładowność1342/418 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)354/1189 l
Poj. zbiornika paliwa46 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,0 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*9,6/5,7/7,2
Zużycie paliwa w teście*10,1/6,7/8,4
Cena104 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

NISSAN JUKE NISMO RS: PLUSY I MINUSY

+ nieszablonowy design
+ niewielkie zużycie paliwa
+ precyzyjna skrzynia
+ neutralne prowadzenie
+ niezły komfort jazdy

- wysoka cena
- przeciętna przestronność
- wyczuwalna turbodziura
- "gumowy" układ kierowniczy

NISSAN JUKE NISMO RS: PODSUMOWANIE

Jeśli Juke Nismo RS, to właśnie ten - z ręczną skrzynią. Najbardziej zasługuje na dopisek "RS".

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 9/2015

Używany Nissan Micra K12 (2002-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Nissan Murano (2003-2008) – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy