Nissan Juke Nismo RS - test

Już nie Nismo, ale Nismo RS – nie bez powodu najszybszy Juke po liftingu otrzymał bardziej sportową nazwę. Ma mocniejszy silnik i lepiej się prowadzi.

Nissan Juke Nismo RS
Nissan Juke Nismo RSMotor

W przeciwieństwie do kilku innych japońskich marek Nissan starannie pielęgnuje swoje sportowe tradycje. W ofercie ma kolejne pokolenie "zetki", supersportowego GT-R-a oraz auta przygotowane przez firmowego tunera Nismo. Należy do nich również miejski crossover Juke, który przy okazji liftingu zyskał przydomek "RS", a wraz z nim m.in. mocniejszy silnik (214 lub 218 zamiast 200 KM, zależnie od typu przekładni), dodatkowo usztywnione nadwozie i zawieszenie oraz wydajniejsze hamulce.

Kokpit wzbogacił się o liczne sportowe akcenty. Niezła jakość montażu, bardzo poręczna kierownica i dźwignia biegów tuż pod ręką.Motor
Przednie fotele firmy Recaro (6300 zł dopłaty) są wyśmienite i mają regulację wysokości, ale trzeba z nich „wyskakiwać”.Motor

Gama modelu obejmuje dwa warianty: z bezstopniową skrzynią, napędem na 4x4 i wielowahaczowym tylnym zawieszeniem oraz przednionapędowy, z manualną "szóstką" i mechaniczną szperą. Ten drugi ma co prawda belkę skrętną, jednak jego silnik generuje nie tylko wyższą moc, ale też znacznie większy moment obrotowy (280 wobec 250 Nm). I właśnie ta konfiguracja wydaje się optymalna. Blisko 18-centymetrowy prześwit w miejskich warunkach rekompensuje brak napędu 4x4, a szpera niweluje typową dla aut GTI utratę trakcji na śliskiej nawierzchni. Mimo nadmiaru masy nad przednią osią oraz odczuwalnych przechyłów nadwozia Juke prowadzi się neutralnie i niechętnie wyjeżdża przodem z łuku. Najlepiej jednak czuje się w mieście, zwłaszcza że jego zawieszenie płynnie tłumi krótkie nierówności. Przy większych prędkościach układ kierowniczy zaczyna pracować zbyt sztucznie, a do kabiny dociera nadmierny hałas opływającego karoserię powietrza.

Wersja z ręczną przekładnią ma jeszcze jeden atut - precyzja zmiany biegów reprezentuje najlepsze wzorce. Kierowca musi zresztą często sięgać do drążka, bo 1,6-litrowy silnik lubi obroty - porządnego kopa daje dopiero od 4000/min. Co dziś rzadkie, spod maski dobiega wtedy metaliczny świst turbosprężarki.

Stylizacja Juke'a obeszła się bez poprawek - to ona w dużej mierze zapewnia mu powodzenie mimo przeciętnej przestronności i wygórowanych cen. Paradoksalnie, te ostatnie najłatwiej uzasadnić właśnie w przypadku wersji Nismo RS, która poza droższym Mini Countrymanem właściwie nie ma konkurentów.

Juke Nismo RSMotor
 
Nissan Juke Nismo RS
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1618 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
218 KM/6000
Maks. moment obrotowy
280 Nm/3600
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
417/177/157 cm
Rozstaw osi
253 cm
Masa/ładowność
1342/418 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
354/1189 l
Poj. zbiornika paliwa
46 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna
220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,0 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta*
9,6/5,7/7,2
Zużycie paliwa w teście*
10,1/6,7/8,4
Cena
104 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

NISSAN JUKE NISMO RS: PLUSY I MINUSY

+ nieszablonowy design+ niewielkie zużycie paliwa+ precyzyjna skrzynia+ neutralne prowadzenie+ niezły komfort jazdy

- wysoka cena- przeciętna przestronność- wyczuwalna turbodziura- "gumowy" układ kierowniczy

NISSAN JUKE NISMO RS: PODSUMOWANIE

Jeśli Juke Nismo RS, to właśnie ten - z ręczną skrzynią. Najbardziej zasługuje na dopisek "RS".

Nissan Juke Nismo RS

Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor
Nissan Juke Nismo RS Motor

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 9/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas