Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-D - test

W pełni funkcjonalna osobowa wersja pick-upa L200 to doskonały pomysł na prawdziwą terenówkę. Szkoda tylko, że liczba aut jest bardzo ograniczona.

Kapitalną zaletą Pajero Sport jest napęd: wyrafinowany, a zarazem sprawdzony już przez 23 lata stosowania.
Kapitalną zaletą Pajero Sport jest napęd: wyrafinowany, a zarazem sprawdzony już przez 23 lata stosowania.Motor

Koncern Mitsubishi słusznie zauważył, że w Europie jest coraz mniej miejsca na prawdziwe terenówki. Nabywcy z krajów zachodnich są raczej zainteresowani kupnem SUV-ów.

Dlatego druga generacja modelu Pajero Sport, oparta technicznie na podzespołach pick-upa L200, trafiła w Europie do sprzedaży jedynie w dwóch krajach: w Rosji oraz w Polsce. Tu klienci docenią walory terenowe i jednocześnie cenę - nieco niższą niż w przypadku pełnowymiarowych SUV-ów. Niestety, na nasz rynek przewidziano tylko 150 egzemplarzy, z czego w momencie powstawania tego testu w ofercie były jedynie 103 sztuki. I właśnie ograniczona dostępność może się okazać największą wadą tego modelu.

To się sprawdza

Pajero Sport jest samochodem o umiarkowanej masie, dużym prześwicie i małej liczbie elementów podwozia podatnych na urwanie w terenie. Mocnymi punktami na bezdrożach są napęd z blokadami centralnego i tylnego dyferencjału, mocny reduktor oraz wytrzymała rama. W tej dziedzinie od konkurencyjnego Nissana Pathfindera, też opartego na pick-upie (Navara), model Pajero Sport odjeżdża o całą długość. Nawet przaśny wygląd L200 uległ poprawie po przebudowaniu nadwozia.

Dzielny też na szosie

Deska rozdzielcza jest „żywcem” wzięta z pick-upa L200. Mechaniczna dźwignia zmiany napędów to już dziś rzadkość. Jednak ma pewną przewagę nad przyciskami: to kierowca (a nie serwomechanizm) decyduje, jaki napęd ma pracować.Motor

Największym wyzwaniem przy konstruowaniu aut 4x4 jest stworzenie napędu dzielnego w terenie i jednocześnie zapewniającego bezpieczeństwo przy szybkiej jeździe szosowej. Pajero Sport, któremu bliżej do prawdziwych terenówek niż do SUV-ów, jest pod tym względem ewenementem. Żaden inny układ napędowy nie jest tak wszechstronny, jak stosowany tu Super Select. W warunkach pełnej przyczepności pozwala on na jazdę wyłącznie z tylnym napędem, co według naszych pomiarów daje oszczędność ok. 0,6 l/100 km w stosunku do trybu 4x4.

Kiedy jednak droga staje się śliska, można włączyć napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym i dodatkowym sprzęgłem wiskotycznym. Dzięki temu nawet w takich warunkach auto bardzo posłusznie reaguje na ruchy kierownicą. Dość miękkie zawieszenie nie skłania wprawdzie do sportowej jazdy, ale też nie zaskakuje nerwowym zachowaniem. Nie boi się przy tym nierówności.

Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-D

Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-D (czytaj test)

Fotele są wygodne, ale kabina okazuje się stosunkowo wąska. Skórzanej tapicerki nie ma w cenniku, ale można ją zamówić u dilera.Motor
W Pajero Sport zniknęła główna wada kabiny pick-upa: z tyłu nareszcie jest mnóstwo przestrzeni na nogi.Motor
To kapitalna zaleta tej pełnowymiarowej terenówki: aż 714 l przestrzeni bagażowej. Koło zapasowe jest umieszczone pod autem i dostępne z zewnątrz.Motor
Deska rozdzielcza jest „żywcem” wzięta z pick-upa L200. Mechaniczna dźwignia zmiany napędów to już dziś rzadkość. Jednak ma pewną przewagę nad przyciskami: to kierowca (a nie serwomechanizm) decyduje, jaki napęd ma pracować.Motor
Układ kierowniczy wymaga sporo kręcenia przy zawracaniu (ponad cztery obroty od oporu do oporu).Motor
Przycisk „R/D Lock” obsługuje blokadę tylnego mostu, która bardzo przydaje się w terenie.Motor
Mała czytelność ekranu komputera pokładowego nie jest jego największym mankamentem. Gorsze jest to, że w słoneczny dzień kompletnie nic na nim nie widać.Motor
Pięciobiegowy automat ma funkcję wymuszonej zmiany biegów łopatkami.Motor
Kapitalną zaletą Pajero Sport jest napęd: wyrafinowany, a zarazem sprawdzony już przez 23 lata stosowania.Motor
Reduktor, dwie blokady „dyfrów” i prześwit 215 mm pod mostem pozwalają nie bać się terenu.Motor

Silnik 2.5 nie jest zbyt cichy, a w połączeniu z 5-biegowym automatem traci też nieco na dynamice. W porównaniu z testowanymi wcześniej egzemplarzami L200 zaskoczeniem było też średnio o 2 l/100 km wyższe zużycie paliwa. Być może częściowo wynika to z większej o 150 kg masy, a po części winna jest skrzynia automatyczna, ale w mieście trudno zmieścić się w 13 l/100 km, natomiast w trasie w 10 l/100 km.

Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-D

Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-D (czytaj test)

Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor
Mitsubishi Pajero Sport 2.5 Di-DMotor

Naszym zdaniem lepiej wybrać wersję z manualną skrzynią i zaoszczędzić aż 22 tys. zł, a także nieco paliwa.

Wąsko, ale długo

Wnętrze jest nawet o 10 cm węższe niż w niektórych nowoczesnych SUV-ach, ale za to nie brak w nim miejsca na nogi - ani z przodu, ani z tyłu. Także 714-litrowy bagażnik nie daje powodów do narzekań - w końcu model ten wywodzi się z auta towarowego.

Pajero Sport to jedna z ostatnich prawdziwych terenówek, do tego całkiem udanych. Warto się nią zainteresować - póki jest jeszcze w ofercie.

Poprzednik

Pajero Sport 1. generacji

Oparty był na pick-upie L200 poprzedniej generacji. Wytwarzany od 1996 r. Nie miał zaawansowanego napędu Super Select, tylko prosty Easy Select 4WD.Mitsubishi
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2477 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
178 KM/4000
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1800
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
oś sztywna
Masa/ładowność
2040/670 kg
Średnica zawracania
11,2 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
714/1813 l
Pojemność zbiornika paliwa
70 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
470/182/184 cm
Rozstaw osi
280 cm
Opony
265/65 R17
Teoretyczny zasięg
740 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
11,2/8,3/9,4
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
44,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
44,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
10,2/13,5
Rzeczywisty zasięg
590 km
Cena wersji podstawowej*
137 990 zł
Cena
159 990 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas