Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi - test

W czasach, gdy kolejne generacje samochodów pozbawiane są terenowych atrybutów, Mitsubishi z nowym Outlanderem zmierza pod prąd. Dlatego to nadal SUV, a nie już crossover.

Bez żadnych eksperymentów. Nowe Mitsubishi Outlander ma bardzo spokojną stylistykę.
Bez żadnych eksperymentów. Nowe Mitsubishi Outlander ma bardzo spokojną stylistykę.Motor

Japończycy o trzeciej generacji swojego modelu mówią, że ma być "solidny, bezpieczny i prosty". Widać to już chociażby po jego wyglądzie, który stał się ugrzeczniony, spokojny i mniej wyrazisty w stosunku do poprzednika, wyróżniającego się dynamicznym przodem.

Deska rozdzielcza Mitsubishi w końcu wykonana jest miękkich plastików w swojej górnej części. Obsługa podstawowych funkcji jest łatwa, ale przycisk komputera pokładowego ukryto za kierownicą.Motor

Nowe auto oparło się modzie na zmniejszanie prześwitu, dlatego wynosi on nadal godne uwagi 21,5 cm. Również pod maską nie ma miejsca na "eksperymenty". Zamiast niewielkiej jednostki napędowej z turbosprężąrką, Japończycy zbudowali nowy silnik benzynowy, w którym zastosowali układ płynnej regulacji skoku zaworów dolotowych, zmienny system faz rozrządu oraz ogołocili go z jednego wałka rozrządu.

2-litrowa jednostka o mocy 150 KM osiąga maksymalny moment obrotowy, wynoszący 195 Nm, przy 4100 obr./min. Po lewej stronie obrotomierza silnik jest ospały, natomiast po prawej - zaczyna zbytnio hałasować.

Gdyby nie CVT...

Na przeciętną dynamikę w dużej mierze wpływa przekładnia bezstopniowa. Klientom chcącym nabyć Outlandera z benzynową jednostką napędową Mitsubishi daje niewielki wybór. Albo mogą zamówić auto z 5-stopniową skrzynią mechaniczną i napędem na przednią oś, albo z CVT i napędem 4x4.

Samej przekładni nie można odmówić jednego - szybkiej reakcji na dodanie gazu. W jej przypadku istnieje też możliwość ręcznego "symulowania" przełożeń przy pomocy łopatek za kierownicą, dzięki czemu auto przyspiesza nieco bardziej liniowo. Niestety, każda próba wyprzedzania w trasie czy ostrego rozpędzania wygląda tak samo. A więc najpierw trzeba chwilę odczekać nim silnik wejdzie na obroty, a później... zatkać uszy. Wycie jednostki napędowej w okolicach czerwonego pola jest bowiem bardzo donośne.

Outlander w czasie dynamicznej, rwanej jazdy poza miastem potrafi spalić nawet 13 l/100 km. Najniższy wynik, jaki udało się zanotować, to 8,4 l/100 km. W mieście z kolei, mimo systemu start/stop, auto zużywa około 12 l/100 km. Prawda jest taka, że kupowanie przekładni bezstopniowej ma sens jedynie kiedy kierowca wykazuje się nieprzeciętnie spokojną naturą.

Dwa światy

Na drodze nowy SUV Mitsubishi najlepiej czuje się przy spokojnym podróżowaniu. Wtedy można docenić w nim wygodne fotele, niezły sprzęt audio oraz całkiem łagodne wybieranie nierówności. Zawieszenie nie nadąża jednak za niedoskonałościami nawierzchni, jeśli te następują po sobie, powodując odrywanie 18-calowych kół od jezdni.

Pod względem prowadzenia Mitsubishi nawet nie próbuje grać w tej samej lidze, co np. VW Tiguan. Nagłe manewry mocno burzą w nim spokój, wprawiając auto w kołysanie. Układ kierowniczy, wspomagany elektrycznie, sprawia wrażenie, jakby sygnały wysyłane z przednich kół utykały gdzieś po drodze. Nie porywa przy tym swoją precyzją.

Ale "japończyk" ma też drugą naturę. O dziwo, nie broni się przed szybkim wpasowywaniem w kolejne łuki i pewnie wykonuje polecenia  kierowcy. Z drugiej strony, przy nagłej zmianie obciążenia w skręcie jego tył zaczyna żyć własnym życiem.

Układ napędu 4x4, wykorzystujący elektronicznie sterowane sprzęgło międzyosiowe, działa bez zarzutu. Do wyboru są trzy tryby pracy, czyli ECO, AUTO oraz LOCK. W pierwszym moc przekazywana jest głównie na przednie koła, w drugim w większości sytuacji drogowych także na tył, natomiast w trzecim - stale na cztery koła.

Obszerna kabina

Wewnątrz auta poprawiono to, na co narzekano w poprzedniku. W górnej części kokpitu pojawiły się w końcu miękkie materiały, ale kierowców  najbardziej ucieszy możliwość regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach, o co wręcz prosiło się w Outlanderze II.

Ale nie wszystko uległo poprawie. Przyciski otwierania szyb w drzwiach nie są podświetlane, a na desce rozdzielczej w niewygodnym miejscu pozostawiono przycisk obsługi komputera pokładowego. Zupełnie, jakby na kierownicy lub na którejś z dźwigienek nie było miejsca.

Outlander pod jednym względem zasługuje na same pochwały. To ogromna przestrzeń wewnątrz i duży bagażnik z dwoma siedzeniami (zamiast kanapy, jak w poprzedniku) chowanymi w podłodze. Cudów nie ma i jazda na jednym z nich do wygodnych nie należy, jednak w sytuacjach awaryjnych - są jak znalazł. W bagażniku zmieści się od 145 do 1625 l, czyli o 66 l mniej niż w poprzedniku.

Jeśli ktoś chce Outlandera 4x4, powinen wybrać odmianę z turbodieslem. Niestety, w cenniku z podstawowym wyposażeniem kosztuje 145 590 zł.

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi - podsumowanie

Nowy Outlander nie jest w żaden sposób przełomowy. To zwyczajny SUV, którego z przekładnią bezstopniową absolutnie nie polecamy. Największe zalety "japończyka" to obszerna kabina pasażerska z dodatkowym rzędem siedzeń, niezły komfort resorowania oraz jakość wykonania. Niestety, na asfalcie jeździ bardzo przeciętnie. W wersji Instyle Navi ma kompletne wyposażenie, ale ceni się wysoko.

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi (czytaj test)

Nowy Outlander ma niemal identyczne wymiary nadwozia co poprzednik.Motor
Miejsca jest mnóstwo. Kanapa przesuwa się i ma regulowany kąt oparcia.Motor
Fotele przednie są wygodne, jednak o trzymaniu bocznym nie wiedzą wiele.Motor
Bez żadnych eksperymentów. Nowe Mitsubishi Outlander ma bardzo spokojną stylistykę.Motor
Dostęp do trzeciego rzędu ułatwia kładzione oparcie kanapy.Motor
Z tyłu – dwa osobne fotele.Motor
Bagażnik nowego Outlandera ma pojemność od 145 l przy rozłożonym trzecim rzędzie foteli przez 502 l w normalnym układzie do...Motor
...1625 l po złożeniu kanapy.Motor
Łopatkami za kierownicą można „symulować” zmianę biegów. Identyczne są w Lancerze Evo X.Motor
Trzy tryby napędu 4x4 – ECO, AUTO i LOCK. W ostatnim moc wędruje stale na cztery koła.Motor
Deska rozdzielcza Mitsubishi w końcu wykonana jest miękkich plastików w swojej górnej części. Obsługa podstawowych funkcji jest łatwa, ale przycisk komputera pokładowego ukryto za kierownicą.Motor
Nowe auto, lżejsze od poprzednika o 100 kg, nadal jest niezłe w terenie.Motor

Do wyboru – dwa silniki

W ofercie Outlandera są dwa silniki do wyboru, napęd na przód lub 4x4 i skrzynie ręczna, CVT lub automat.

Silnik
2.0 SOHC MIVEC
2.2 DOHC DI-D
Moc maksymalna
150 KM
150 KM
Prędkość maksymalna
190 km/h
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,6 s
9,7 s
Średnie zużycie paliwa (w l/100 km)
6,8
5,5
Cena
98 990 zł
145 590 zł
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
150 KM/6000
Maks. moment obrotowy
195 Nm/4100
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./bezstpniowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1515/655 kg
Poj. bagażnika (przy 7/5/2 os.)
145/502/1625 l
Pojemność zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Opony
225/55 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)
465/180/165 cm
Rozstaw osi
267 cm
Teoretyczny zasięg
900 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,2/5,9/6,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,7 s
Przyspieszenie 0-120 km/h
16,3 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
23,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
12,1/8,3
Rzeczywisty zasięg
590 km
Cena wersji podstawowej*
98 890 zł
Cena
147 990 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas