Mazda 6 2.2 SKYACTIV-D 175 6AT - test

Nowa Mazda 6 to jedno z tych aut, w których trudno znaleźć jakiekolwiek minusy. W topowej odmianie z nadwoziem kombi ma właściwie tylko jedną wadę – cenę.

Przód najnowszej Mazdy nawiązuje stylem do udanego SUV-a CX-5.
Przód najnowszej Mazdy nawiązuje stylem do udanego SUV-a CX-5.Motor
Kokpit jest porządnie zmontowany z wysokiej jakości tworzyw, a przy tym bardzo ergonomiczny. Obsługa multimediów panelem między fotelami okazuje się bardzo wygodna.Motor

Nowa Mazda 6 to kolejny model tej marki, po CX-5, skonstruowany w stylu KODO. W skrócie znaczy to tyle, że powinien świetnie wyglądać i rzeczywiście - nawet w wersji Sport Kombi "szóstka" prezentuje się bardzo efektownie i proporcjonalnie, w czym spora zasługa zmniejszonej w stosunku do sedana długości nadwozia (i rozstawu osi).

Jest to też druga Mazda wykorzystująca technologię Skyactiv. Dzięki dopracowaniu i zmniejszeniu masy wielu elementów auta (nadwozie, silnik, zawieszenie, skrzynia biegów) pozwala ona połączyć dobre osiągi z oszczędnością. Zastosowanie tej technologii dało wyraźne efekty. Testowane auto, mimo ponad 4,8 m długości i dużego turbodiesla pod maską, waży zaledwie 1430 kg.

Dzięki temu projektanci nie musieli "fundować" mu aż tak sztywnego zawieszenia jak w poprzedniej generacji Mazdy 6, a i tak nowy model prowadzi się lepiej od niej - jest zwinniejszy i chętniej reaguje na polecenia kierowcy. Auto bardzo neutralnie prowadzi się w szybkich łukach i nawet gwałtownymi manewrami trudno wyprowadzić je z równowagi.

Na takim zestrojeniu zawieszenia skorzystał komfort jazdy. Nawet na seryjnych w topowej odmianie, 19-calowych felgach z ogumieniem o niskim profilu Mazda skutecznie pochłania większość nierówności. Trzeba jednak uważać przy podjeżdżaniu pod krawężniki - szkoda, że nie ma możliwości wyboru mniejszych, 18-calowych kół.

Mazda 6 2.2 SKYACTIV-D 175 6AT SkyPASSION

Mazda 6 2.2 SKYACTIV-D 175 6AT SkyPASSION (czytaj test)

Prawym kciukiem ustawia się dystans do auta przed nami.Motor
Wykresy na ekranie komputera pokładowego pokazują, jak dużo energii auto właśnie odzyskuje.Motor
Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem – to jedno z najprzestronniejszych aut klasy średniej.Motor
Poza krótkimi siedziskami fotelom trudno coś zarzucić. W topowej „szóstce” są one obite skórą i elektrycznie sterowane.Motor
Nowoczesna budowa silnika i seryjny układ i-stop przekładają się na małe zużycie paliwa.Motor
Nietypowe tło sprawia, że okrągłe wskaźniki najnowszej Mazdy wyglądają bardzo efektownie, ale są przy tym wręcz idealnie czytelne.Motor
Kokpit jest porządnie zmontowany z wysokiej jakości tworzyw, a przy tym bardzo ergonomiczny. Obsługa multimediów panelem między fotelami okazuje się bardzo wygodna.Motor
System audio – poza złączami AUX i USB – pozwala też na przesyłanie muzyki (streaming) z urządzenia zewnętrznego przez łącze Bluetooth.Motor
DRSS ostrzega przed najechaniem, SCBC zapobiega kolizjom, niżej – asystenci pasa ruchu i martwego pola.Motor
Duży bagażnik z automatycznie podnoszoną roletą i systemem zdalnego składania oparć.Motor
Nowa Mazda 6 to jedno z najładniejszych kombi na naszym rynku.Motor
Przód najnowszej Mazdy nawiązuje stylem do udanego SUV-a CX-5.Motor
Kamery układów DRSS i SCBC oraz aktywnego tempomatu u szczytu przedniej szyby.Motor

Do komfortowego, ale i pewnego zachowania na drodze bardzo pasuje najmocniejszy z dostępnych w "szóstce" diesli. Ten 2,2-litrowy silnik ze zmiennym wzniosem zaworów i wyjątkowo niskim stopniem sprężania (14:1) osiąga moc 175 KM i aż 420 Nm momentu obrotowego. W połączeniu ze sprawnym "automatem" zapewnia świetne osiągi. A dzięki systemom i-stop oraz i-ELOOP (pierwszy wyłącza silnik na postoju, drugi odzyskuje energię przy hamowaniu) zużywa niewielkie ilości paliwa. W ruchu miejskim, nawet w zimowych warunkach, Maździe wystarcza 7,5 l na 100 km. Poza miastem zużycie spada o 2 l.

A przy okazji silnik spełnia już normę Euro 6, która zacznie obowiązywać dopiero samochody sprzedawane od 2015 r.

Poza wymienionymi, auto ma jeszcze jedną zaletę - bogate wyposażenie. Seryjnie oferuje m.in. aktywny tempomat, kamerę cofania, audio Bose z 11 głośnikami, skórzane i elektrycznie sterowane fotele oraz zestaw zaawansowanych systemów wspomagających jazdę.

Do całego katalogu zalet topowej Mazdy 6 trzeba jednak dopisać jedną wadę - wysoką cenę. Niemal 155 tys. zł to kwota, za którą Opel Insignia ST oferuje już 195-konnego diesla i napęd 4x4, a Volvo V60 D5 - aż 215 KM mocy. Oba te samochody są jednak zdecydowanie gorzej wyposażone od testowanej Mazdy.

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2191 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
175 KM/4500
Maks. moment obrotowy
420 Nm/2000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1430/680 kg
Średnica zawracania
11,8 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
506/1648 l
Pojemność zbiornika paliwa
62 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
481/184/148 cm
Rozstaw osi
275 cm
Opony
225/45 R19
Teoretyczny zasięg
1270 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,1/4,2/4,9
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
45,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
45,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,5/5,5
Rzeczywisty zasięg
930 km
Cena wersji podstawowej**
154 700 zł
Cena
154 700 zł
*opony zimowe, mokra nawierzchnia, temp. 6°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas