Kia Optima 1.7 CRDi AT - test

Kia ma bardzo dobre właściwości jezdne, minusem testowanej wersji jest powolnie działająca automatyczna skrzynia biegów.
Kia ma bardzo dobre właściwości jezdne, minusem testowanej wersji jest powolnie działająca automatyczna skrzynia biegów.Auto Moto
Kokpit Kii ma ciekawe kształty i jest solidnie zmontowany.
Kokpit Kii ma ciekawe kształty i jest solidnie zmontowany.Auto Moto
Klasyczny sedan o dynamicznej sylwetce: Kia Optima przyciąga spojrzenia fanów motoryzacji.
Klasyczny sedan o dynamicznej sylwetce: Kia Optima przyciąga spojrzenia fanów motoryzacji.Auto Moto

Zobacz również:

    Konkurenci

    Honda Accord VIII
    Honda Accord VIIIAuto Moto
    Skoda Superb II
    Skoda Superb IIAuto Moto
    Volkswagen Passat B7
    Volkswagen Passat B7Volkswagen

    Historia

    Kia Clarus (1996-2000)
    Kia Clarus (1996-2000)Kia
    Kia Magentis (2000-2011)
    Kia Magentis (2000-2011)Kia

    Układ jezdny – Kia Optima i wybrani konkurenci

     
    rozstaw osi
    rozstaw kół przód
    rozstaw kół tył
    Kia Optima
    279,5 cm
    159,1 cm
    159,1 cm
    Honda Accord
    270,5 cm
    159,5 cm
    160,0 cm
    Skoda Superb
    275,8 cm
    154,5 cm
    152,0 cm
    Volkswagen Passat
    271,4 cm
    155,2 cm
    155,1 cm
    Bardzo duży rozstaw osi i znaczny rozstaw kół pozytywnie wpływają na parametry układu jezdnego. Kia bardzo dobrze radzi sobie zarówno podczas nagłego omijania przeszkody, jak i w szybkim slalomie. Układ kierowniczy jest jednak zbyt mocno wspomagany.

    Pomiary wnętrza – Kia Optima i wybrani konkurenci

     
    miejsce na nogi tył
    szerokość tył
    poj. bagażnika
    Kia Optima
    31 cm
    138 cm
    505 l
    Honda Accord
    20 cm
    139 cm
    465 l
    Skoda Superb
    35 cm
    139 cm
    565 l
    Volkswagen Passat
    25 cm
    136 cm
    565 l
    Ilością miejsca na nogi z tyłu kabiny Optimie bliżej do wyznacznika w tej klasie – Skody Superb niż do np. VW Passata. Bagażnik Kii nie ma rekordowej pojemności. Ponadto nieregularny kształt ogranicza jego funkcjonalność.

    Silnik – Kia Optima i wybrani konkurenci, dane fabryczne

     
    pojemność
    moc maks.
    śr. zużycie paliwa
    Kia Optima 1.7 CRDi AT
    1685 cm3
    136 KM
    6,0 l/100 km
    Honda Accord 2.2 i-DTEC AT
    2199 cm3
    156 KM
    6,1 l/100 km
    Skoda Superb 2.0 TDI DSG
    1968 cm3
    140 KM
    5,9 l/100 km
    Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG
    1968 cm3
    140 KM
    5,2 l/100 km
    Silniki wysokoprężne konkurencyjnych marek, które osiągają moce ok. 140 KM lub wyższe, mają zazwyczaj większe pojemności, niż ten montowany w autach koncernu Hyundai-Kia (1,7 litra). W połączeniu z dość ospale działającą automatyczna skrzynią robi raczej przeciętne wrażenie.

    Dane techniczne: Kia Optima 1.7 CRDi AT

    Silnik
    turbodiesel, sprężarka o zmiennej geometrii (VGT), rzędowy, 4-cylindrowy, 16 zaworów,
    wtrysk paliwa typu Common Rail
    średnica cyl./skok tł.
    77,2/90,0 mm
    pojemność
    1685 cm³
    stopień sprężania
    17,0:1
    moc maksymalna
    100 kW/136 KM przy 4000/min
    maksymalny
    moment obrotowy
    320 Nm przy 2000-2500/min
    Przeniesienie napędu
    skrzynia biegów
    6-bieg., automat.
    napęd
    przedni
    przełożenia
    biegi do przodu
    I 4,64; II 2,83; III 1,84; IV 1,39; V 1,00; VI 0,77
    b. wst./p. główne
    3,64/2,89
    Układ jezdny
    przód
    kolumny McPhersona, amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe, stabilizator
    tył
    wielowahaczowe, amortyzatory, sprężyny śrubowe, stabilizator
    układ kierowniczy
    przekładnia zębatkowa z elektrycznym wspomaganiem (przełożenie 15,3:1)
    Układ hamulcowy/koła
    przód
    tarcze wentylowane (320 x 28 mm)
    tył
    tarcze (284 x 10 mm)
    systemy wspomagania
    rozdział siły hamowania (EBD), stabilizacja toru jazdy (ESC), kontrola trakcji (TCS), wspomaganie podjazdów pod wzniesienie (HAC)
    opony testowe przód
    225/45 R18
    opony testowe tył
    225/45 R18
    marka i model
    Pirelli SottoZero
    felgi przód
    7,5 x 18 cali
    felgi tył
    7,5 x 18 cali
    średnica zawracania
    10,9 m
    Masy
    masa własna
    1506 kg
    dopuszczalna
    masa całkowita
    2050 kg
    ładowność
    544 kg
    rozkład masy przód/tył
    60/40%
    masa przyczepy
    z hamulcem
    1300 kg
    bez hamulca
    650 kg
    obciążenie haka hol.
    60 kg
    obciążenie dachu
    b.d.
    Kia Optima 1.7 CRDi nie może pochwalić się znacznym uciągiem. Nie jest to zatem samochód, który moglibyśmy wykorzystywać w wakacyjnym karawaningu. Koreańska limuzyna ma za to dość wysoką ładowność.
    Kia Optima 1.7 CRDi AT: wykres mocy/momentu obr.
    Kia Optima 1.7 CRDi AT: wykres mocy/momentu obr.Auto Moto
    Kia Optima 1.7 CRDi AT: prędkości na biegach
    Kia Optima 1.7 CRDi AT: prędkości na biegachAuto Moto
    Kia Optima 1.7 CRDi AT: najważniejsze wymiary
    Kia Optima 1.7 CRDi AT: najważniejsze wymiaryAuto Moto

    Pomiary testowe

    Kia Optima 1.7 CRDi AT: przyspieszenia

    0-100 km/h
    10,7 s (11,6 s*)
    0-120 km/h
    14,9 s
    0-140 km/h
    21,1 s
    60-100 km/h (IV bieg)
    6,6 s
    80-120 km/h (VI bieg)
    13,2 s
    60-100 km/h**
    6,0 s
    80-120 km/h**
    7,7 s
    prędkość maksymalna
    197 km/h*
    Dynamikę auta ogranicza wolno działająca automatyczna skrzynia biegów. Na pochwałę zasługuje fakt, że wynik fabryczny (0-100 km/h) został poprawiony o 0,9 s!
    *dane fabryczne, **niezależnie od biegu
    Po ustabilizowaniu prędkości w Kii jest całkiem cicho. Ale podczas przyspieszania, szczególnie na wyższych obrotach, silnik nieprzyjemnie hałasuje.
    Po ustabilizowaniu prędkości w Kii jest całkiem cicho. Ale podczas przyspieszania, szczególnie na wyższych obrotach, silnik nieprzyjemnie hałasuje.Auto Moto
    Pomiarów dokonaliśmy przy temperaturze powietrza bliskiej 0° C, na zimowych oponach. Uzyskane wyniki można uznać zatem za zadowalające.
    Pomiarów dokonaliśmy przy temperaturze powietrza bliskiej 0° C, na zimowych oponach. Uzyskane wyniki można uznać zatem za zadowalające.Auto Moto
    7,8 l ON na 100 km – wynik dużo wyższy od podawanego przez producenta. Kia powinna być ekonomiczniejsza.
    7,8 l ON na 100 km – wynik dużo wyższy od podawanego przez producenta. Kia powinna być ekonomiczniejsza.Auto Moto

    Kia Optima 1.7 CRDi AT

    rodzaj paliwa
    olej napędowy
    poj. zbiornika paliwa
    70 l
    zasięg wg spalania test.
    897 km
    emisja dwutlenku węgla
    158 g/km
    norma emisji spalin
    Euro 5

    Kia Optima 1.7 CRDi AT: cena auta

    Kia Optima 1.7 CRDi AT
    od 92 900 zł
    Kia Optima 1.7 CRDi AT (testow. wersja XL)
    117 900 zł
    Cena podstawowej wersji 1.7 CRDi AT jest niższa o ok. 9400 zł od najtańszej Skody Superb 2.0 TDI DSG (140 KM), o 24 590 zł od VW Passata 2.0 TDI DSG (140 KM) i aż o 40 600. zł od Hondy Accord 2.2 i-DTEC AT (156 KM).