Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Anniversary – test

Jeep Grand Cherokee nie jest już młodym modelem, ale to nadal ciekawa oferta. Zwłaszcza w jubileuszowej wersji 75th Anniversary.

Aktualnie oferowany w salonach Jeep Grand Cherokee (WK2) został zaprezentowany w 2009 roku. 7 lat na rynku to dość długi czas. Na szczęście model ten w 2013 roku przeszedł lifting. Delikatnie zmieniono wtedy kształt przodu auta i lamp. Modyfikacje objęły także wnętrze, ze szczególnym uwzględnieniem systemu multimedialnego. Równie ważne było także to, że unowocześniono technikę, a pod maskę trafił m.in. zmodyfikowany 3-litrowy diesel V6.

Wszystkie te zmiany pozwoliły Grand Cherokee na skuteczną rywalizację z konkurentami, także tymi zdecydowanie młodszymi. Od tamtego czasu minęły jednak kolejne lata i znowu nadszedł czas na urozmaicenie oferty.

Reklama

Na rocznicę

Jest ku temu idealny moment, bo mija właśnie 75. rocznica prezentacji i wprowadzenia do produkcji modelu Willys MB. Przodka kultowego Wranglera i jednocześnie samochodu, który zapoczątkował późniejsze sukcesy marki Jeep. Właśnie z tej okazji do salonów trafiły jubileuszowe wersje modeli Wrangler, Renegade, Cherokee i testowanego przez nas Grand Cherokee. Nazwano je 75th Anniversary.

Jubileuszowy model technicznie nie różni się od innych wersji. Z tym, że można go kupić jedynie ze wspominanym wcześniej silnikiem V6 3.0 CRD w mocniejszej, 250-konnej odmianie. To akurat dobra wiadomość, bo to sprawdzona, kulturalnie pracująca i płynnie rozwijająca moc jednostka napędowa, która wraz z automatyczną, 8-biegową skrzynią i napędem na 4 koła tworzy bardzo zgrany zespół.

Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do osiągów, i to niezależnie od tego, czy startujemy spod świateł, czy też chcemy przyspieszyć przy prędkościach oscylujących w okolicach 140 km/h. Mocy nigdy nie brakuje, a skrzynia wystarczająco szybko znajduje odpowiednie przełożenie.

Zaufanie można mieć też do właściwości jezdnych Jeepa. Choć trzeba pamiętać, że to wielki SUV o terenowych aspiracjach, więc szybka jazda po zakrętach nie jest jego żywiołem.

Za to dzięki rozbudowanemu systemowi napędu 4x4 (Quadra-Drive II) z indywidualnie wybieranymi trybami pracy układu napędowego, Jeep sprawdzi się znakomicie nawet w bardzo trudnym terenie.

Jest także idealnym holownikiem - w testowanej wersji może pociągnąć nawet 3,5-tonową przyczepę.

Rodzinne ograniczenia

Luksusowy SUV jednoznacznie kojarzy się z autem rodzinnym. Niestety Grand Cherokee nie do końca nadaje się do pełnienia takiej funkcji. Z przodu jest bardzo dużo miejsca, z tyłu - jedynie wystarczająco. Biorąc pod uwagę spore gabaryty auta, powinno być go zdecydowanie więcej.

Największą przeszkodą w rodzinnych wojażach jest jednak bardzo mały, jedynie 457-litrowy bagażnik. Dla przykładu - wymieniane wśród konkurentów Volvo XC90 dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 721 litrów.

Bardzo pozytywnie należy ocenić miejsce pracy kierowcy. Pomijając wysoką jakość i estetykę samego kokpitu, wszystko znajduje się tutaj pod ręką. Nawet do nietypowej obsługi wycieraczek i kierunkowskazów (wszystko zgrupowane w jednej dźwigni po lewej stronie kierownicy) łatwo się przyzwyczaić.

Równie czytelnie rozwiązano menu i interfejs systemu multimedialnego oraz rozbudowanego komputera sterującego większością funkcji samochodu.

Tylko w wersji 75th

Z zewnątrz wersję 75th Anniversary dość łatwo odróżnić m.in. po pakiecie stylistycznym, w skład którego wchodzą brązowe wykończenie przedniego zderzaka, grilla, felg i relingów, a także oznaczenia w tym samym kolorze oraz diodowe światła przeciwmgłowe. Nie zapomniano oczywiście o jubileuszowych znaczkach. Znajdziemy je także we wnętrzu samochodu. Są odciśnięte na obitych seryjnie skórzaną tapicerką fotelach - podgrzewanych (także kanapa) i wentylowanych.

Zresztą wyposażenie jubileuszowej edycji obejmuje praktycznie wszystko, co można mieć w Grand Cherokee. Na liście opcji znajdziemy jedynie takie elementy, jak pakiet Off Road i odtwarzacz Blu Ray wraz z monitorami w zagłówkach.

Jeep Grand Cherokee w jubileuszowej wersji kosztuje 296 000 zł. To oczywiście bardzo dużo, ale konkurencja jest albo zdecydowanie droższa, albo gorzej wyposażona.

JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD 75TH ANNIVERSARY: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Volvo XC90 D5 AWD Inscription
235 KM, 0-100 km/h: 7,8 s
291 100 zł

Jeep Grand Cherokee V6 3.0 CDR 75th Anniversary
250 KM, 0-100: 8,2 s
296 000 zł

Range Rover Sport 3.0 TDV6 S
258 KM, 0-100: 7,6 s
359 400 zł

Dane tech., osiągi, dane testowe: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Anniversary

 Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 75th Anniversary
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa2987 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24
Moc maksymalna250 KM/4000
Maks. moment obrotowy570 Nm/1600
Napęd4x4
Skrzynia biegówautomatyczna/8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość483/194/182 cm
Rozstaw osi292 cm
Średnica zawracania11,6 m
Masa/ładowność2403/546 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)457/1554 l
Poj. zbiornika paliwa93,5 l (ON)
Opony265/50 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Zużycie paliwa*9,3/6,5/7,5
Zasięg1240 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,8 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)40,2 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h63,0 dB
Zużycie paliwa*11,2/8,5/9,8
Rzeczywisty zasięg950 km
Cena296 000 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD 75TH ANNIVERSARY: PLUSY I MINUSY

+ eleganckie wnętrze
+ czytelna obsługa
+ szybko działająca skrzynia biegów
+ dobre osiągi

- jak na auto tej klasy niewiele miejsca z tyłu
- bardzo mały bagażnik

JEEP GRAND CHEROKEE 3.0 CRD 75TH ANNIVERSARY: PODSUMOWANIE

Mocny, luksusowy SUV w konkurencyjnej cenie. Szkoda tylko, że mały bagażnik ogranicza jego funkcjonalność.

Tekst: Maciej Smoleń, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 32-33/2016

Używany Jeep Grand Cherokee (1999-2004) – OPINIE O SAMOCHODACH

Używany Jeep Grand Cherokee WK (2004-2010) – SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy