Jaguar XF 2.0 turbo - test

Benzynowy czterocylindrowy silnik 2.0 turbo zastąpił w modelu XF jednostkę 3.0 V6.

Prawie pięciometrowa limuzyna z czterocylindrowym silnikiem? Takie są czasy i nikogo nie powinno to już dziwić. Jednostki R4 z doładowaniem znajdziemy m.in. w Audi A6, BMW serii 5 czy Mercedesie klasy E. W pogoni za jak najmniejszym spalaniem i najniższą emisją dwutlenku węgla silnik tego typu trafił także do Jaguara XF.

Nowa jednostka 2.0 turbo zastępuje trzylitrową, wolnossącą V6. Generuje moc 240 KM oraz maksymalny moment obrotowy 340 Nm, czyli odpowiednio o 2 KM i aż 47 Nm więcej niż miał poprzedni, większy silnik. XF 2.0 turbo rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,9 s (szybciej o 0,4 s niż XF 3.0 V6) i uzyskuje prędkość maksymalną 241 km/h (większą o 4 km/h).

Reklama

Nie tylko osiągi są lepsze

Nie dość, że nowa wersja XF jest szybsza, to na 100 km zużywa średnio o 1,6 l mniej paliwa (wg producenta: 8,9 l). Na papierze nowy silnik prezentuje się zatem znakomicie. Ważniejsze jest jednak to, że przekonuje do siebie w trakcie jazdy. Pracuje łagodnie, szybko reaguje na dodanie gazu i zapewnia ważącemu ponad 1700 kg autu naprawdę dobre osiągi. Co ważne, dźwięk jego pracy jest przyjemny i absolutnie nie przeszkadza to, że silnik ma teraz cztery zamiast sześciu cylindrów.

Standardowo każdy Jaguar XF ma ośmiobiegową skrzynię automatyczną firmy ZF. Przełożenia zmienia ona szybko i miękko, a szarpać zdarza jej się właściwie tylko przy bardzo szybkim dodaniu i natychmiastowym odjęciu gazu. Biegi można zmieniać także samodzielnie, małymi łopatkami pod kierownicą.

Nie chce się wysiadać

Każdy, kto nie tylko przemieszcza się z punktu A do B, ale czerpie z prowadzenia przyjemność, znajdzie w Jaguarze XF doskonałego kompana. Auto z lekkością i precyzją, ale bez cienia nerwowości reaguje na ruchy kierownicą. W zakrętach ma się wrażenie jazdy niemal usportowionym kompaktem, a nie tak dużym sedanem. Ale żaden kompakt nie zagwarantuje równie dobrego co XF komfortu resorowania przy tak dobrych właściwościach jezdnych.

Zalety silnika i zwieszenia powodują, że można śmiało przymknąć oko na niektóre mankamenty Jaguara XF, jak ciasna tylna część kabiny czy nieforemny bagażnik.

Za XF 2.0 turbo w podstawowej wersji Classic trzeba zapłacić 198 900 zł. Dla porównania BMW 528i (245 KM) z automatyczną skrzynią biegów kosztuje 203 508 zł.

Jaguar XF 2.0 turbo: plusy

  • wystarczająca przestronność z przodu,
  • dobra jakość wykonania,
  • precyzyjne prowadzenie,
  • wysoki komfort jazdy,
  • dynamiczny silnik.


Jaguar XF 2.0 turbo: minusy

  • mało miejsca na tylnej kanapie,
  • nieregularny kształt bagażnika,
  • przeciętna ergonomia obsługi,
  • niewielka sieć serwisowa.

Dane techniczne: Jaguar XF 2.0 turbo

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1999 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Moc maksymalna240 KM/5500
Maks. moment obrotowy340 Nm/2000
Skrzynia biegówaut./8-biegowa
Napędtylny
Pojemność bagażnika540 l
Długość/szerokość/wysokość496/192/146 cm
Rozstaw osi291 cm
Masa własna/ładowność1727/503 kg
Osiągi
Prędkość maksymalna241 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,9 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 13,4/6,2/8,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)14,4/8,0
Cena198 900 zł

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Jaguar XFR-S bez tajemnic. Zobacz film! - WIADOMOŚCI

Jaguar XJ 12 - brytyjski okręt flagowy - "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy