Fiat 500 1.3 MultiJet Lounge - test

Niedawna modernizacja Fiata 500 była niezbyt głęboka, ale i nie było ku temu wielkiej potrzeby.

Fiat 500 1.3 MultiJet Lounge
Fiat 500 1.3 MultiJet LoungeMotor

Z natury rzeczy, auto w stylu retro już w chwili premiery nie wygląda zbyt nowocześnie. Upływ czasu nie odbija się więc znacząco na jego atrakcyjności, trudno przecież powiedzieć, że samochód się zestarzał. W modelach tego typu mniejsze znaczenie mają też walory praktyczne, osiągi czy precyzja prowadzenia. Liczy się przede wszystkim styl, inne cechy schodzą na plan dalszy.

Fiat 500 jest znakomitym potwierdzeniem tych tez. Samochód produkowany jest od siedmiu lat i niewątpliwie ciągle prezentuje się świetnie. Teraz został jednak zmodernizowany. Naprawdę, choć na pierwszy rzut tego nie widać.

Bez wskazówek

Lista zmian świadczy o tym, że nawet producent auta nie widzi potrzeby rewolucji. Największą nowością jest zastąpienie analogowych zegarów 7-calowym ekranem ciekłokrystalicznym. Efekt trudno ocenić jednoznacznie. Poprzednie wskaźniki wyglądały ciekawie, ale były mało czytelne. O nowym wyświetlaczu można powiedzieć to samo. To efekt zbytniego nagromadzeniu podawanych informacji na małej powierzchni. Prędkość jazdy, obrotomierz, wskaźnik stylu jazdy, poziom paliwa, temperatura cieczy chłodzącej, komputer pokładowy, ewentualnie wskazówki nawigacji lub informacje z zestawu głośnomówiącego - wzrok trochę gubi się w tym gąszczu liter i cyferek. Ale wizualnie forma jest atrakcyjna.

Kształt deski rozdzielczej, a także rozmieszczenie na niej elementów obsługi nie zostały zmienione. Urok też bez zmian.Motor

Po modernizacji nie zmienił się układ deski rozdzielczej ani jakość wykonania. Ale to nie jest żaden problem. Tu wszystko do siebie pasuje, styl wnętrza dobrze współgra z ogólnym charakterem auta, całość wygląda jak drogi, efektowny gadżet.

Szybko i oszczędnie

Mocno ograniczony zakres zmian nie wpłynął na to, jak Fiat 500 zachowuje się na drodze. Małe wymiary w połączeniu z dość sztywną charakterystyką zawieszenia sprawiają, że na samochód w czasie jazdy podskakuje, nawet gdy nawierzchnia jest w stosunkowo dobrym stanie. Nikt nie oczekuje też od tego małego auta nadzwyczajnej przestronności, ale tutaj miejsca zaczyna brakować już dla osób o wzroście rzędu 180 cm. Trzeba przy tym przyzwyczaić się do niezbyt typowej pozycji za kierownicą. Siedzi się bardzo wysoko, bardziej jak na krześle niż w fotelu.

Mieszane uczucia budzi 1,3-litrowy turbodiesel. Z jednej strony zużywa bardzo mało paliwa - przy równomiernej jeździe z prędkością na poziomie 80 km/h będzie to nawet poniżej 4 l/100 km - jest też odpowiednio dynamiczny. Jednak dobre wrażenie psuje głośna, chropowata praca. To nie pasuje do samochodu tego typu. Ale Fiatowi 500 można wiele wybaczyć za sam wygląd. Pod tym względem nic się nie zmieniło i nic nie wskazuje, by miało się zmienić w przyszłości.

Fiat 500 1.3 MultiJet Lounge

Fiat 500 1.3 MultiJet Lounge (czytaj test)

Dużo chromów, miękkie linie. Fiat 500 wygląda ładnie z każdej strony.Motor
Fiat 500 1.3 MultiJet LoungeMotor
500 to auto 4-osobowe, ale kanapa sprawdza się tylko przy okazyjnym wykorzystaniu.Motor
Ramka wokół szklanego dachu ogranicza ilość miejsca na głowę na przednich fotelach.Motor
Fotele wymuszają siedzenie w wyprostowanej pozycji i nie zapewniają dobrego trzymania w zakrętach.Motor
Ciekłokrystaliczny, 7-calowy wyświetlacz zamiast tradycyjnych zegarów to największa zmiana dokonana podczas modernizacji Fiata 500.Motor
Kształt deski rozdzielczej, a także rozmieszczenie na niej elementów obsługi nie zostały zmienione. Urok też bez zmian.Motor
Mały turbodiesel potrzebuje niewiele paliwa, ale pracuje zbyt głośno i mocno wibruje.Motor

Fiat 500 1.3 MultiJet Lounge - podsumowanie

Zmiany niewielkie, zatem i ich efekt jest ograniczony. Po Fiacie 500 upływu czasu i tak nie widać.

Fiat 500 1.3 MultiJet Lounge: plusy

  • bardzo atrakcyjny styl nadwozia i wnętrza,
  • niewielkie zużycie paliwa mimo dobrej dynamiki silnika,
  • dobra jakość wykonania

Fiat 500 1.3 MultiJet Lounge: minusy

  • silnik pracuje głośno i z odczuwalnymi wibracjami,
  • niezbyt wygodna pozycja za kierownicą,
  • mało miejsca nawet z przodu
 
Fiat 500
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1248 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
95 KM/4000
Maks. moment obrotowy
200 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz.went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
355/163/149 cm
Rozstaw osi
230 cm
Średnica zawracania
10,8 m
Masa/ładowność
980/440 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
185/520 l
Poj. zbiornika paliwa
35 l (ON)
Opony
185/55 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s →
Elastyczność 60-100 km/h
8,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
13,6 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,2 dB →
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
4,7/3,1/3,7
Teoretyczny zasięg
950 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,5/4,5/5,0
Rzeczywisty zasięg
700 km
Cena wersji podstawowej**
61 500 zł
Cena
61 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Auto TrophyAuto Moto
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas