Fiat 124 Spider Lusso – test

Równo 50 lat od debiutu poprzednika Fiat powrócił do modelu 124 Spider. Co ciekawe, w jego opracowaniu pomogli Japończycy.

Jazda Spiderem bez dachu jest przyjemna do prędkości około 100 km/h. Później zaczyna zbyt mocno wiać. Reflektory przednie – w pełni diodowe.
Jazda Spiderem bez dachu jest przyjemna do prędkości około 100 km/h. Później zaczyna zbyt mocno wiać. Reflektory przednie – w pełni diodowe. Motor

Mówiąc o nowym wcieleniu kultowego Fiata, nie sposób nie wspomnieć o innym modelu. To Mazda MX-5, która włoskiemu roadsterowi użyczyła większości podzespołów. Ba, 124 Spider powstaje razem z nią w jednej fabryce w japońskiej Hiroszimie. Mimo ograniczeń związanych z kształtem nadwozia styliści Fiata wykonali znakomitą robotę. Nie dość, że ich auto prezentuje się świetnie, to jeszcze pięknie nawiązuje do modelu z 1966 r.

124 Spider obchodzi w tym roku 50. urodziny. Nowe wydanie z wyglądu jest w niego mocno „zapatrzone”. (kliknij, żeby powiększyć)Fiat

Łudzące podobieństwo

Po otwarciu drzwi nie widać już równie dużych starań o zachowanie odmienności. Kształt deski, pokrętła i przełączniki, a nawet system multimedialny zostały żywcem przeniesione z Mazdy. Oczywiście, można znaleźć pewne różnice, ale dotyczą one głównie detali.

Najważniejsze jest jednak to, że Fiat został lepiej wykończony - górną część kokpitu wykonano w nim z miękkiego tworzywa. Pod względem jakości nie można zresztą Spiderowi niczego zarzucić. Kabina sprawia solidne wrażenie, całość jest porządnie zmontowana i dużo tu miłych dla oka detali. Przykład: skórzany pas biegnący przez deskę rozdzielczą po stronie pasażera, okrągłe nawiewy czy srebrne wykończenie kierownicy.

Kokpit Fiata jest niemal taki sam jak w Maździe, choć u góry użyto tu miękkich materiałów. Całość sprawia solidne wrażenie, a obsługa nie nastręcza problemów. Kierownica jest ustawiana tylko w zakresie góra-dół. Brakuje zamykanego schowka i uchwytów na kubki. Motor

Niestety, z "dobrodziejstwem inwentarza" Fiat przejął i wady Mazdy. Najpoważniejsze to brak kieszeni w drzwiach i schowka przed pasażerem. Sytuację ratują "skrytka" w podłokietniku, która nie pomieści nawet smartfona, oraz trzy kolejne schowki za siedzeniami. Aby uzyskać dostęp do dwóch z nich, należy jednak odchylić oparcia foteli.

Wszelkie przyciski i przełączniki w kokpicie Spidera zostały logicznie rozplanowane. Bardzo wygodny jest panel służący do zawiadywania seryjnymi multimediami z 7-calowym ekranem, który na dotyk reaguje wyłącznie na postoju.

[1] Lewy wskaźnik wśród zegarów to niewielki ekran. Pokazuje m.in. ilość paliwa i zasięg. [2] Aby otworzyć dach, wystarczy tylko odryglować tę dźwignię i pchnąć go do tyłu.Motor

124 Spider z pewnością nie jest autem dla postawnych kierowców. Ze względu na ograniczony zakres regulacji foteli najlepiej poczują się w nim osoby o wzroście nieprzekraczającym 185 cm. Przestrzeń na nogi dodatkowo pomniejsza szeroka obudowa skrzyni biegów.

Fotele są sztywne i wąskie, a za kierownicą siedzi się wyjątkowo nisko. Mimo że jest ona ustawiania jedynie w zakresie góra-dół, nietrudno o zajęcie wygodnej pozycji do prowadzenia tego auta.

Fotele są wąskie i dość twarde. Regulacja oparcia odbywa się tylko skokowo. Siedzi się bardzo nisko.Motor

Ciasno i głośno

Choć za opuszczanie dachu nie odpowiadają hydrauliczne siłowniki sterowane przyciskiem, przekształcenie Fiata w otwartego roadstera jest bajecznie proste. Wystarczy jedynie odryglować dźwignię nad lusterkiem wstecznym i ruchem ręki przesunąć dach nad głową w kierunku specjalnego "kosza". Cała operacja trwa dosłownie chwilę i można ją wykonywać przy dowolnej (rozsądnej) prędkości.

[1] Głośniki w zagłówkach – z audio Bose (2700 zł). [2] Pomiędzy oparciami znalazł się zamykany schowek.Motor

124 Spider nie jest autem cichym. Już na postoju jego silnik daje o sobie wyraźnie znać. Podczas jazdy dochodzą do tego dodatkowe szumy, dlatego przy 100 km/h hałas wewnątrz (z dachem nad głowami) wynosi aż 73 dB. To o około 8 dB więcej niż w przeciętnym kompakcie.

Podróżowanie bez dachu okazuje się z kolei w miarę przyjemne do prędkości około 100  km/h. Powyżej niej w kabinie robi się zbyt głośno i... za bardzo wieje.

Bagażnik ma 140 l. To wystarczy, aby zmieścić dużą walizkę. Próg załadunku – bardzo wysoko.Motor

Osiągi i elastyczność

140-konny, turbodoładowany silnik jest ospały poniżej 2000 obr./min. Wyraźnie ożywa, gdy jego wał korbowy zaczyna kręcić się o 500 obr./min szybciej - później z lekkością nabiera obrotów. Niestety, nie towarzyszą temu rasowe dźwięki.

Największą zaletą jednostki napędowej Fiata są dobre osiągi i świetna elastyczność. Do 100 km/h Spider rozpędza się w 7,4 s, czyli tak samo jak 160-konna Mazda MX-5 (wg pomiarów), ale na przyspieszenie z 80 do 120 km/h na 6. biegu potrzebuje już o 3,2 s mniej (7,9 wobec 11,1 s). Częste zapędzanie wskazówki obrotomierza pod czerwone pole o 3-4 l/100 km zwiększa i tak niemałe zużycie paliwa (średnio: 8,4 l/100 km).

Klasyczna linia z bardzo długą maską może się podobać. Koła – 17-calowe.Motor

Świetne wrażenie robi za to praca 6-biegowej skrzyni ręcznej. Japoński mechanizm jest bardzo precyzyjny i pozwala na operowanie lewarkiem minimalnymi ruchami ręki.

Spider, podobnie jak MX-5, korzysta z podwójnych wahaczy z przodu i osi wielowahaczowej z tyłu. Inżynierowie Fiata dostroili je nieco inaczej, dlatego ich auto ma ogromną zdolność do niwelowania nierówności asfaltu. Także tych pojedynczych. Inaczej mówiąc - jest naprawdę wygodne.

Z pewnymi brakami

Jak na roadstera przystało, 124 Spider szybko i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą oraz wysyła dużo sygnałów o tym, jak daleko do granicy przyczepności - m.in. przez fotel umieszczony tuż nad tylną osią. Odznacza się też idealnym balansem, a przyciskany do muru daje sporo czasu na reakcję.

Spider również z tyłu prezentuje się bardzo dobrze. Jego nadwozie może być pomalowane w 1 z 8 kolorów.Motor

Fiat nie zapewnia jednak tyle frajdy, co Mazda. Ogranicza ją brak mechanizmu różnicowego z blokadą. Przez to o jeździe długimi poślizgami można praktycznie zapomnieć.

Szkoda też, że w odróżnieniu od MX-5 124 Spider nie wspiera kierowcy aktywnymi systemami. Brakuje głównie asystenta martwego pola, o który aż się prosi przy zmianie pasa ruchu. Dlaczego? Bo boczna część dachu wypada na wysokości głowy kierowcy, przez co nie da się spojrzeć w bok.

Mimo pewnych braków Fiat wzbudza pełno emocji. I na tym polega jego siła.

 
Fiat 124 Spider Lusso
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1368 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
140 KM/5000
Maks. moment obrotowy
240 Nm/2250
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
405/174/123 cm
Rozstaw osi
231 cm
Średnica zawracania
9,4 m
Masa/ładowność
1050/265 kg
Pojemność bagażnika
140 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Opony
205/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
Zużycie paliwa*
8,5/5,1/6,4
Zasięg
700 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
73,0 dB
Zużycie paliwa*
9,5/7,3/8,4
Rzeczywisty zasięg
530 km
Cena
124 000 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

FIAT 124 SPIDER LUSSO: PLUSY I MINUSY

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ wysoka jakość, łatwa obsługa, świetny mechanizm składania dachu

- ciasne fotele, wysoki poziom hałasu, brak schowka w desce rozdzielczej

UKŁAD NAPĘDOWY

+ dobre przyspieszenie i elastyczność, wyśmienicie pracująca przekładnia manualna

- wyraźna słabość silnika poniżej 2000 obr./min, spore zużycie paliwa, "zwyczajny" dźwięk silnika

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ bardzo precyzyjny układ kierowniczy, duża zwinność, znakomity balans, skuteczne hamulce, dobry komfort jazdy

- brak blokady mechanizmu różnicowego

WYPOSAŻENIE I CENA

+ dobre wyposażenie, opcjonalne pakiety gwarancyjne i serwisowe

- brak aktywnych systemów wsparcia kierowcy, cena wyraźnie wyższa niż w przypadku Mazdy

Fiat 124 Spider Lusso

Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor
Fiat 124 Spider LussoMotor

FIAT 124 SPIDER LUSSO: PODSUMOWANIE

Spider to Fiat, jakiego nie było od dawna. Wprawdzie bazuje na Maździe, ale z każdej strony wygląda oryginalnie. Ma porządnie wykonane wnętrze, choć skrojone z myślą o kierowcach skromnej postury. 1,4-litrowy silnik zapewnia dobre osiągi, a zawieszenie zaskakująco skutecznie tuszuje nierówności jezdni. 124 Spider daje dużo frajdy i prowadzi się wręcz intuicyjnie, ale cierpi z powodu braku "szpery".

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 47/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas