Audi Q7, Land Rover Discovery 4 - porównanie
Wielkie, luksusowe SUV-y służą coraz częściej jako rodzinne autobusy, niż pojazdy terenowe. Czy nowy Land Rover Discovery też sprawdza się w tej roli czy pozostaje terenówką?
Discovery zawsze był postrzegany jako samochód terenowy, a nie SUV. Ponieważ większość użytkowników SUV-ów i samochodów terenowych nigdy nie używa ich w terenie, granica pomiędzy nimi zaczyna się zacierać. SUV-y próbują podbierać klientów samochodom terenowym i odwrotnie.
Prawie jak minivanyPomysłem na poszerzenie grupy klientów jest wykorzystanie dużych gabarytów aut, by móc przewieźć 7 osób i mieć jeszcze spory bagażnik. Niektóre mniejsze SUV-y też oferują 7 miejsc, ale o bagażniku można wówczas zapomnieć. Nie wspominając o tym, że nawet gdyby było jeszcze miejsce na bagaż to przekroczyłoby się dopuszczalną ładowność. Przy tej okazji trzeba od razu zauważyć, że mimo ogromnego nadwozia, Discovery w wersji 7-osobowej wcale nie ma dużego bagażnika, gdy korzysta się ze wszystkich miejsc, jak można by się spodziewać. Oferuje za to dużo więcej przestrzeni w trzecim rzędzie niż Audi. A propos nadwozia. Wrażenie, że Discovery jest większe wynika z tego, że jego nadwozie jest wyższe o prawie 20 cm i do tego jest kanciaste.
Trudno w to uwierzyć, ale Audi jest zarówno dłuższe jak i minimalnie szersze. Takie proporcje nie pozostają bez wpływu na rozmiary wnętrza. Choć siedząc w Land Roverze ma się wrażenie, że jest tam znacznie więcej miejsca, jest to głównie pusta przestrzeń nad głowami w drugim rzędzie. Kubatura wnętrza jest z pewnością większa w Discovery, ale pomiary nie kłamią. Q7 jest szersze z przodu. Warto zwrócić uwagę na zabieg, jaki Land Rover stosuje od dawna w Discovery i Range Roverach. Siedzi się tam stosunkowo wysoko w odniesieniu do linii okien. Ma się przez to wrażenie większej przestronności, co dodatkowo potęguje podwyższony dach z tyłu.
Nowe Discovery po liftingu otrzymało wreszcie mocniejszy silnik. O ile Discovery 3 musiała wystarczyć moc 190 KM, to Discovery 4 ma do dyspozycji dodatkowe 50 KM i moment większy aż o 160 Nm. To całkowicie wystarczyło by zmienić Land Rovera z ospałej terenówki w naprawdę bardzo dynamiczne auto. Układowi napędowemu nie można teraz nic zarzucić. Jest to silnik z najwyższej półki i do tego świetnie wyciszony.
Zalety pneumatykiObydwa samochody wyposażone są w zawieszenia pneumatyczne, które gwarantują bardzo wysoki komfort jazdy. W Audi jest to jednak kosztowna opcja (14 tys. zł). Zaskoczeniem jest, że w Discovery nie ma możliwości regulacji charakterystyki tłumienia. Można jedynie regulować wielkość prześwitu. Przyglądając się zawieszeniu i układowi jezdnemu tych samochodów najłatwiej jest zrozumieć czym różni się SUV od auta terenowego.
Discovery zdecydowanie gorzej się prowadzi, ma dłuższą drogę hamowania, jest wolniejsze podczas próby w slalomie, ale ma... Terrain Response. Jest to system sterujący pracą układów, które mają wpływ na zachowanie się w terenie. Dzięki niemu Discovery jest w stanie wjechać i, co ważniejsze, wyjechać z miejsc w terenie, do których Audi nawet nie powinno się zbliżać. Pneumatyczne zawieszenie, które jest seryjnym wyposażeniem tej wersji silnikowej, pozwala na zwiększenie prześwitu do 25 cm. System Terrain Response może sam unieść nadwozie nawet do 31 cm, jeśli uzna to za niezbędne. Ponadto potrafi zmodyfikować ustawienia skrzyni biegów, przepustnicy oraz sterować układem hamulcowym. Opcjonalna jest blokada tylnego mechanizmu różnicowego. Sterowanie systemem odbywa się za pomocą pokrętła na tablicy przyrządów.
Audi z tych wszystkich udogodnień ma jedynie opcjonalne pneumatyczne zawieszenie. Konkluzja jest dość oczywista. Jeśli w teren to tylko Land Roverem, jeśli podróż autostradą to zdecydowanie lepiej sprawdzi się Q7. Za to obydwa auta świetnie nadają się do ciągnięcia przyczep - maksymalna dopuszczalna masa przyczepy hamowanej wynosi w obydwu przypadkach 3500 kg.
Oceniając nowe Discovery można powiedzieć, że dwie najlepsze rzeczy w tym samochodzie to nowy silnik oraz system Terrain Response. Audi jest raczej połączeniem minivana i SUV-a z odrobiną możliwości terenowych. W obydwu przypadkach zaskakujące jest to, że bagażniki tych samochodów wcale nie są tak duże, jak można się spodziewać.
W przypadku Land Rovera miłą niespodzianką jest to, że jest cichszy niż Audi, zwrotniejszy i ma bogatsze wyposażenie seryjne. Lista wyposażenia dodatkowego jest jednak znacznie dłuższa w Audi. Daje to możliwość skonfigurowania auta idealnie dopasowanego do oczekiwań klienta. Trzeba jednak za to słono płacić.
Porównując Audi i Land Rovera, nie uwzględniając zachowania w terenie, Discovery nie ma większych szans. Q7 jest zbyt dobre. Gdyby jednak wprowadzić taką kategorię... Kto wie, jaka byłaby wówczas kolejność. Land Rover reprezentuje nieporównywalnie wyższą technikę jeśli chodzi o przystosowanie do jazdy w terenie. Domeną Audi Q7 są za to utwardzone nawierzchnie.
Audi Q7, Land Rover Discovery 4
Audi Q7, Land Rover Discovery 4 - porównanie (czytaj artykuł)
PodsumowanieNowy, mocniejszy silnik Diesla w Discovery to fantastyczny ruch. Nareszcie Land Rover napędzany jest silnikiem z najwyższej półki - takim, który jest w stanie dorównać najlepszej konkurencji. Cudów jednak nie ma. Terenówka nie może być równocześnie autostradowym SUV-em. Q7 to auto idealne do długich podróży, ale nie dorównuje Discovery pod względem terenowej dzielności. Za to jeden i drugi sprawdzi się jako rodzinne auto, także w 7-osobowej wersji.
Krzysztof Burmajster
Silnik | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2967 cm3 | 2993 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 | V6/24 |
Układ | wzdłużny | wzdłużny |
Zasilanie | wtrysk common rail | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 240 KM/4000 | 240 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 550 Nm/2000 | 600 Nm/2000 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarczowe went. | tarczowe went./tarczowe went. |
Zawieszenie przednie | pneumatyczne | pneumatyczne |
Zawieszenie tył | pneumatyczne | pneumatyczne |
Średnica zawracania | 12,0 m | 11,6 m |
Masa/ładowność | 2379/611 kg | 2580/660 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 775/2035 l | 1260/2558 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 100 l (ON) | 82 l (ON) |
Opony | 255/55 R18 | 255/55 R19 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 509/198/170 cm | 483/192/189 cm |
Rozstaw osi | 300 cm | 289 cm |
Wynik w teście Euro NCAP | 4 gwiazdki | 4 gwiazdki |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 9,6 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 11,3/7,8/9,1 | 11,2/8,3/9,3 |
Emisja dwutlenku węgla | 239 g/km | 244 g/km |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 8,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 38,8 m | 41,1 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,6 m | 42,9 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 58,6 dB | 58,7 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 12,0/8,5 | 13,5/9,0 |