Volvo XC60 hybrid. Szybkie i ekonomiczne

Na salonie samochodowym w Detroit Volvo pokaże samochód o nazwie XC60 plug-in hybrid concept.

Volvo XC60 plug-in hybrid concept
Volvo XC60 plug-in hybrid conceptINTERIA.PL

Jak sama skomplikowana nazwa wskazuje, jest to prototyp XC60 o napędzie hybrydowym z możliwością ładowania z gniazdka sieciowego.

Źródło napędu stanowi silnik benzynowy oraz jednostka elektryczna. Benzyniak ma cztery cylindry i wspomagany jest turbosprężarką. Jego moc wynosi aż 280 KM (pojemności nie podano), a moment obrotowy w wysokości 380 Nm przekazywany jest - za pośrednictwem nowej, ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów - wyłącznie na koła przednie.

Z kolei umieszczony przy tylnej osi silnik elektryczny o mocy 70 KM napędza wyłącznie tylne koła. Obie jednostki napędowe mogą pracować wspólnie, jak i niezależnie od siebie. Oznacza to, że XC60 może działać w trzech trybach.

Informacja prasowa (moto)

W trybie Pure samochód jest napędzany wyłącznie przez silnik elektryczny. Emisja spalin jest zerowa, zasięg maksymalny to 56 km, a mierzony wg europejskich standardów NEDC (w cyklu mieszanym) - 45 km.

Trybem standardowym jest Hybrid. W trybie tym - jak to ujęło w komunikacie Volvo - obie jednostki napędowe współpracują, by dostarczyć maksimum przyjemności z jazdy z minimalną szkodą dla środowiska. W każdym razie auto - znów wg standardów NEDC - ma zużywać średnio tylko 2,3 l paliwa na 100 km, co oznacza zasięg 960 km.

Informacja prasowa (moto)

Ostatni z trybów nosi ekscytujące oznaczenie Power. Oba silniki pracują wspólnie, dzięki czemu samochód przyspiesza do 100 km/h w 6,1 s.

Niezależnie od trybu jazdy, kierowca ma do swojej dyspozycji przycisk AWD. Aktywuje on napęd wszystkich kół, którego zadaniem jest poprawa trakcji podczas szybkiego startu oraz na śliskich nawierzchniach, jak śnieg czy szuter. Rozkładem momentu na osiach steruje komputer odpowiednio kierując pracą silników.

Informacja prasowa (moto)

Hybrydowe XC60 nie ma konwencjonalnego rozrusznika ani alternatora. Ich miejsce zajęło jedno urządzenie o nazwie Integrated Starter motor and Generator (ISG). Jest ono podłączone do wału korbowego zlokalizowanego między silnikiem a skrzynią biegów. ISG jest w stanie dostarczyć do 45 KM podczas przyspieszania, z kolei podczas hamowania ładuje baterie.

Litowo-jonowe akumulatory w XC60 mają pojemność 12 kWh i zlokalizowane są pod podłogą bagażnika. Ładowanie do pełna ze standardowego gniazdka sieciowego trwa 3,5 godziny.

Informacja prasowa (moto)

Volvo nie poinformowało, czy i kiedy można spodziewać się uruchomienia produkcji seryjnej hybrydowej wersji XC60.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas