Trzy niezwykłe prototypy Skody

Skoda CitiJet, Skoda FUNstar, a teraz Skoda Atero: prowadzony trzeci rok program budowy prototypów przez uczniów szkoły zawodowej, prowadzonej przez czeską markę, daje miejscowej młodzieży szansę na samodzielne zbudowanie swojego wymarzonego samochodu.

Program budowy samochodów przez uczniów szkoły Skody ma na celu manifestację ich umiejętności i kreatywności. W 2014 roku stworzyli oni kompaktowy kabriolet CitiJet, a rok później przygotowali pickupa FUNstar.

Skoda CitiJet to kabriolet do miasta, stworzony na bazie popularnego modelu Citigo. Model przykuwa uwagę już samą kombinacją kolorystyczną, na którą składają się niebieskie nadwozie z białym pasem i białe obręcze kół o średnicy 16 cali. Charakter podkreśla zamontowany z tyłu spojler i podwójna końcówka układu wydechowego.

Reklama

Do napędu auta wykorzystany został silnik 1.0 MPI o mocy 75 KM. Kabinę samochodu wzbogacono o skórzane wykończenie koła kierownicy, dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego. Siedzenia i dywaniki także posiadają swoją niepowtarzalną tapicerkę materiałową. Deska rozdzielcza wykończona jest w kontrastowych, czerwonych i białych barwach. Wyjątkowy nastrój we wnętrzu buduje niebieskie podświetlenie zapewnione przez diody LED, reagujące na dźwięki płynące z układu audio o mocy 300 Watt.

Skoda FUNstar to z kolei kompaktowy pick-up bazujący na bestsellerowym modelu Fabia. Na nadwoziu pokrytym lakierami Szary Steel i Biel Moon wybijają się detale wykończone odblaskową, zieloną barwą: grill, progi drzwi i spojler z tyłu. Przednie i tylne światła wykonane zostały w technologii LED, rząd zielonych diod zajął także miejsce świateł do jazdy dziennej pod przednimi reflektorami. Wnętrze także wykorzystuje połączenie kolorystyczne motywów szarego i białego.

Ten jedyny taki na świecie pick-up posiada także sportową kierownicę i zestaw audio o mocy 1 400 Watt. Uczniowie wyposażyli model ten w 18-calowe koła z modelu Octavia RS. Silnik 1.2 TSI posiada moc 122 KM i połączony jest z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową DSG.

Nowa Skoda Atero - to dwudrzwiowe coupe o długości 4,3 metra i najbardziej zaawansowany samochód wykonany w Akademii Skody. Jej projekt luźno bazuje na modelu Rapid Spaceback. W Atero jednak słupki B przesunięto ku tyłowi, a słupki C są znacznie bardziej pochylone. Dach zaczyna wcześniej opadać ku tyłowi, a dolna linia okien wznosi się za drzwiami. Z przodu dominują nowoczesne światła LED i duży wlot powietrza wypełniający przedni zderzak, z tyłu natomiast uwagę zwracają końcówki układu wydechowego zapożyczone z modelu Octavia RS. Nadwozie modelu Atero pokryto lakierem Czerń Magic, przez który przebijają się kontrastujące czerwone elementy.

Za napęd odpowiedzialny jest silnik 1.4 TSI o mocy 125 KM, a o jej przeniesienie na przednie koła dba siedmiobiegowa skrzynia DSG. 18-calowe obręcze ze stopów lekkich pochodzą z oferty modelu Octavia, ale tu pomalowano je w unikatowy, czarno-czerwony wzór. Do hamowania posłużył nowy układ wzbogacony o wentylowane, perforowane tarcze hamulcowe na przedniej osi. Wnętrze posiada oświetlenie wykonane z diod LED. Z równą starannością zadbano tu o doznania dźwiękowe: wzmacniacz o imponującej mocy 1 800 Watt podłączony jest do aż czternastu głośników.

Wybudowanie Skody Atero zajęło uczniom około pół roku. 26-osobowy zespół - cztery młode kobiety i 22 młodzieńców - zaprojektowało i skonstruowało prototyp z pomocą instruktorów i reprezentantów Skody z działu rozwoju, designu i produkcji.

Projekt ten dał uczniom wspaniałą szansę na wykorzystanie swojej teoretycznej wiedzy w praktyce oraz przekonanie się, jak wygląda praca w zakładzie Skody z zawodowcami.

Szkoła zawodowa Skody oferuje młodym osobom trzy- i czteroletnie kursy na kierunkach technicznych, zakończone certyfikatem lub dyplomem. Po przejściu przez cały kurs wszystkim absolwentom oferowana jest praca w Skodzie. Obecnie w czternastu programach dziennych bierze udział blisko 900 uczniów, z których 14% to kobiety. Skoda oferuje także kursy podyplomowe dla swoich pracowników - obecnie korzysta z nich około stu osób.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy