Selfie z lotu ptaka? Ten samochód to potrafi!

Już 6 stycznia w Las Vegas rozpoczną się targi elektroniczne Consumer Electronics Show. Na wystawie, jak co roku, nie zabraknie również producentów z branży motoryzacyjnej.

Jednym z nich będzie szwajcarski Rinspeed, który zaprezentuje koncepcyjny model o nazwie Etos. Samochód to kolejna z wizji pojazdu autonomicznego. Bazą do jego budowy był oferowany przez BMW model i8.

By zapewnić kierowcy przestrzeń, w czasie korzystania z trybu autonomicznego, kierownica opracowana przez ZF TRW w kilka sekund, całkowicie chowa się w desce rozdzielczej. Rolę centrów rozrywki przejmują wówczas - montowane przed kierowcą i pasażerem przedniego fotela - 21,5-calowe, panoramiczne, wyświetlacze. Za monitorowanie otoczenia w promieniu 360 stopni odpowiada 8 zewnętrznych kamer HD. Automatyczny system wykrywa i śledzi obiekty, które mogą stanowić zagrożenie dla pojazdu (np. piesi czy zwierzęta). W trybie parkowania kamery pokazują najbliższe otoczenie kół pozwalając uniknąć kontaktu z krawężnikami.

Reklama

Nowością jest chociażby system monitorowania ruchu gałek ocznych kierowcy. Dzięki niemu samochód sprawdza, co widział (bądź widzi) kierowca, ale również wie, czego nie udało mu się dostrzec (np. ze względu na słupki) i ostrzega go przed ewentualnym zagrożeniem. W ten sposób działają chociażby - elektroniczne - lusterka. Wyświetlają on obraz wyłącznie wtedy, gdy kierowca na nie zerka.

Wyposażeniem niespotykanym w żadnym innym samochodzie jest spoczywający na tylnej klapie dron. Urządzenie może przekazywać do wnętrza auta obraz z zamontowanych na nim kamer i "strzelić selfie" z jazdy. Poza tym, można je też wykorzystać do innych celów - chociażby w roli kuriera odbierającego niewielkie przesyłki. Dron dokowany jest do specjalnego, umieszczonego na tylnej klapie, lądowiska. Wykonano je z 12 tys. indywidualnych diod LED, które służyć mogą do wyświetlania dowolnego obrazu lub komunikatu.

Za napęd odpowiada hybrydowy system typu plug-in. W jego skład wchodzi benzynowy, doładowany silnik spalinowy o pojemności 1,5 l wspomagany elektrycznym motorem trakcyjnym rozwijającym 130 KM. Całkowita moc napędu wynosi aż 362 KM. Auto legitymuje się też, dystrybuowanym pomiędzy wszystkie koła, maksymalnym momentem obrotowym 570 Nm. Ważący 1583 kg samochód przyspiesza do 100 km/h w 4,4 s i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h. Energia zmagazynowana w akumulatorach pozwala na pokonanie dystansu do 37 km.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Rinspeed
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy