Panda 4x4

Pamiętacie naszą grudniową relację z salonu samochodowego w Bolonii? To tam odbyła się prapremiera Fiata Pandy 4x4, którego produkcja rozpocznie się już niebawem w Tychach.

Kilka miesięcy później, na dalekiej północy, niedaleko miasteczka Arjeplog, na zamarzniętym jeziorze, byliśmy świadkami prób tego samochodu. I choć obowiązuje nas tajemnica - trochę informacji na temat tego auta możemy przekazać.

Okolice Arjeplog w pobliżu koła podbiegunowego to mekka dla producentów samochodów. Od listopada do maja, z racji występujących tu bardzo niskich temperatur, można znaleźć znakomite warunki do testowania nowych aut, mających dopiero wejść do produkcji.

Nasz reporter napotkał tu wiele mniej lub bardziej zamaskowanych samochodów, których sprzedaż rozpocznie się dopiero za kilka a nawet kilkanaście miesięcy. Widzieliśmy więc m.in nowego opla zafirę, mercedesy klasy A i G, BMW M6, Citroëna C5 po Faceliftingu, całkiem nie przypominającego obecnej wersji hyundaia atosa i malutkie Suzuki nazywane Small. Niektóre z tych aut udało się nam sfotografować.

Reklama

Ale nim opublikujemy efekt naszego "szpiegowania" na północy Szwecji skoncentrujmy się na napędzanej na cztery koła pandzie. Tylko dwóch dziennikarzy z Polski dopuszczono do prób tego auta. Odbywały się one w specjalnym ośrodku, który Fiat wynajmuje wspólnie z koncernem GM aby badać układy napędowe i zachowanie się samochodów w ekstremalnych warunkach zimowych.

Dzięki rozmowom z kierowcami testowymi oraz ludźmi odpowiedzialnymi za projekt "4x4" dowiedzieliśmy się co nieco o tym samochodzie. Przedstawiciele Fiata zaznaczali jednak, że parametry tego auta mogą jeszcze ulec zmianie - właśnie po to przeprowadza się takie testy, aby wybrać optymalne rozwiązania.

Otóż panda 4x4 to pojazd przeznaczony do jazdy w miejsca trudno dostępne dla tradycyjnych aut, gwarantujący również sporo przyjemności podczas jazdy po mieście, zwłaszcza w złych warunkach pogodowych i przy słabej przyczepności. Auto, mimo wciąż niewielkich wymiarów zewnętrznych (długość 357 cm, szerokość 159 cm i wysokość 162 cm), jest wyższe od modelu tradycyjnego: o około 5 centymetrów - minimalna wysokości od podłoża (prawdopodobnie będą różne wersje na różne rynki) wynosi 150 milimetrów, co wpływa na terenowy wygląd auta. Wrażenie to pogłębia kilka elementów estetycznych: na przykład zderzak (przedni i tylny) są wyposażone w osłonę zabezpieczającą, a jego główna, szeroka część łączy się z końcówkami błotników i osłoną silnika.

Pandę 4x4 wyposażono w napęd stały na cztery koła z dwoma mechanizmami różnicowymi i przegubem hydro kinematycznym, który zapewnia właściwe zachowanie pojazdu w każdej sytuacji, nawet na nierównym i trudnym terenie, co potwierdzają wartości "kątów wznoszenia". Pierwszy to kąt "natarcia" mierzony jako maksymalny kąt przedni, możliwy do pokonania przez auto terenowe bez zahaczenia nadwoziem, natomiast drugi to kąt "wyjściowy", czyli maksymalne nachylenie terenu możliwe do pokonania na biegu wstecznym przy starcie z płaskiej drogi. Ostatni to kąt "grzbietowy", to znaczy maksymalny kąt podstawy grzbietu w formie trójkąta równobocznego, który auto może pokonać nie zahaczając podwoziem. Nowy model uzyskuje kolejno następujące wartości: 26 stopni (przedni), 45 stopni (tylny) i 19 stopni (grzbietowy). Maksymalne, możliwe do pokonania nachylenie terenu wynosi ponad 50%.

Przy jeździe miejskiej i w dobrych warunkach, 99 procent momentu obrotowego przenoszone jest na przednie koła, a 1 procent na tylne. Jeśli wystąpi poślizg choćby jednego z kół, zależności dzięki sprzęgłu wiskotycznemu zmieniają się i mogą osiągnąć proporcję 45/55 procent.

Zawieszenie pojazdu to McPherson z poprzecznymi wahaczami dolnymi zamocowanymi do belki pomocniczej i drążka stabilizującego połączonego z amortyzatorem. Zawieszenie tylne to wahacze tzw. ciągnione na specjalnej ramie z drążkiem stabilizującym.

Panda w wersji z napędem na cztery koła ma być są dostępna w dwóch wersjach silnikowych: 1.2 o maksymalnej mocy 60 KM (44 kW) przy prędkości obrotowej 5000 obr/min i momencie wynoszącym 102 Nm przy prędkości obrotowej 2500 obr/min; i produkowany w Bielsku 1,3 Multijet 70 KM (51 kW) przy prędkości obrotowej 4000 obr/min i momencie 145 Nm przy prędkości obrotowej 1500 obr/min. Panda 4x4 wyposażona w pierwszy silnik przyspieszać ma od 0 do 100 km/h w ciągu 19 sekund i osiągać maksymalną prędkość 145 km/h. Natomiast dla wersji wyposażonej w turbodiesel wartości wynoszą odpowiednio: 16 sekund i 155 km/h.

Na północy Szwecji przeprowadzane są także próby alfy romeo 156 crosswagon. Wkrótce o tym napiszemy.

TUTAJ nasza foto-galeria z prób pandy 4x4 w ośrodku testowym koło Arjeplog w Szwecji.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Fiat Panda | Fiata | pandy | procent | auto | Auta | Panda | 4x4
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy