AeroMobil 3.0. Tak będziemy wkrótce podróżować?

Chociaż wielu próbowało, nikomu nigdy nie udało się zbudować maszyny łączącej w sobie cechy samochodu i samolotu, która odniosłaby komercyjny sukces.

Mimo tego, wciąż nie brakuje marzycieli, którzy postawili przed sobą taki właśnie cel. Należą do nich Słowak - Juraj Vaculík - współzałożyciel i dyrektor zarządzający firmy AeroMobil - oraz główny konstruktor nowego słowackiego producenta - Stefan Klein.

Ten ostatni pracuje nad latającymi pojazdami od przeszło dwudziestu lat. Pierwsze prototypy jego autorstwa pojawiły się już w początku lat dziewięćdziesiątych.

Aktualna, ostateczna wersja - dwuosobowy model AeroMobil 3.0 - trafić ma do niskoseryjnej produkcji. Czego spodziewać się mogą po tym niecodziennym pojeździe przyszli nabywcy?

Reklama

Idea jest prosta. AeroMobil zapewniać ma wygodną, komfortową eksploatację w normalnym ruchu drogowym. Pojazd - o własnych siłach - ma też być w stanie dojechać do najbliższego lotniska, z którego właściciel będzie mógł kontynuować swoją podróż w przestworzach.

AeroMobil 3.0 wyposażony jest w cztery koła. Tylne umieszczono w narożnikach nadwozia, nad każdym z nich zabudowano pionowy płat steru kierunku. Bazą dla stworzenia niecodziennej konstrukcji jest stalowa rama przestrzenna. Panele nadwozia oraz poszycie skrzydeł wykonano z włókien węglowych.

W wersji drogowej pojazd przypomina nieco owada. Skrzydła złożone są wówczas wzdłuż nadwozia, umieszczone na ich krańcach światła przejmują rolę oświetlenia drogowego (światła stopu i pozycyjne). W takiej konfiguracji AeroMobil mierzy równe 6 m długości i 2,24 m szerokości, są to więc pokaźne gabaryty. Źródłem napędu jest lotniczy silnik marki Rotax (model 912) o mocy 100 KM. Moc przenoszona jest na koła przedniej osi. Auto legitymuje się drogowym zasięgiem 875 km. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Średnie zużycie paliwa - około 8 l/100 km.

Transformacja w samolot nie jest trudna i zajmuje jedyne kilka chwil. Wystarczy rozłożyć i zablokować skrzydła (proces odbywa się automatycznie) i zasprzęglić z silnikiem umieszczone z tyłu czterołopatowe śmigło.

Masa własna AeroMobil 3.0 to około 500 kg (bez płynów), jest więc bardzo niska. Rozpiętość skrzydeł wynosi 8,32 m. Prędkość startowa to 130 km/h. Maksymalnie w powietrzu poruszać się można z prędkością 200 km/h. Przy średnim zużyciu paliwa 15 l/h AeroMobil przelecieć może dystans do 700 km i zabrać - oprócz kierowcy-pilota - jednego pasażera.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy