Reklama

Volvo EX90. Samochód, który otwiera zupełnie nowy rozdział

​Volvo oficjalnie zaprezentowało model EX90. To duży SUV o napędzie elektrycznym, który w gamie szwedzkiego producenta zastąpi XC90. Dla Volvo EV90 oznacza początek zupełnie nowego rozdziału.

Samochód został zbudowany na platformie o nazwie SPA2, tej samej na której powstaje techniczny bliźniak EX90, czyli Polestar 3. EX90 ma 5,04 metrów długości (9 cm więcej niż XC90) i będzie dostępne również w wersji siedmioosobowej. Rozstaw osi to dokładnie 2,99 m, tyle samo co w Polestarze.

Volvo EX90 to duży SUV o bardzo dobrej aerodynamice

Stylistom samochodu udało się wyraźnie nawiązać do XC90, jednocześnie uzyskując niski współczynnik oporu powietrza Cx, który wynosi 0,29. By to osiągnąć nisko poprowadzono linię maski i mocno pochylono przednią szybę, a cała przednia sekcja jest idealnie gładka i zaokrąglona. Klamki zostały zintegrowane z powierzchnią drzwi, szyby, słupki boczne i połacie karoserii tworzą jedną, gładką całość. 

Wnętrze Volvo EX90 jest cyfrowe i minimalistyczne

Wnętrze Volvo EX90 jest minimalistyczne i całkowicie cyfrowe. W kabinie zastosowano naturalne drewno i wiele innych naturalnych materiałów (np. wełnę), ale zrezygnowano ze skórzanej tapicerki. Zamiast niej fotele będzie można obić np. materiałem zwanym Nordico, który powstaje z tworzyw sztucznych, a także korków winiarskich czy przetworzonych elementów drewnianych. 

Reklama

W kabinie EX90 znajdziemy zestaw audio Bowers&Wilkins nowej generacji z 25 głośnikami (w XC90 było 19 głośników).

Na środku deski rozdzielczej znajduje się umieszczony pionowo, 14,5-calowy ekran dotykowy. Za wyświetlanie grafik odpowiada powszechnie stosowany w grach komputerowych silnik Unreal Engine. Natomiast ekran cyfrowych zegarów jest znacznie mniejszy i będzie wyświetlał funkcje dostosowane do sytuacji drogowej. Np. podczas jazdy poda informacje o zasięgu, prędkość i opcję wejścia we wspomagany tryb jazdy. Podczas manewrowania będą to z kolei komendy ułatwiające parkowanie.

Dwie wersje napędowe Volvo EX90. Na początek 517 KM

Początkowo EX90 będzie dostępne wyłącznie w wersji dwusilnikowej. Umieszczone przy osiach i zapewniające napęd 4x4 jednostki elektryczne generują wspólnie 517 KM i 990 Nm, co pozwala rozpędzać się do 100 km/h w 4,9 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 180 km/h.

Energia przechowywana jest zamontowanym w podłodzie akumulatorze o pojemność 110 kWh. Nieco później gama zostanie poszerzona o jednosilnikową, tylnonapędową wersję o mocy 400 KM i zasięgu do 600 km. Ładowanie możliwe jest z mocą do 250 kW. 

Samochód będzie miał opcję oddawania energii do sieci/do domu/do innego auta (na wybranych rynkach).

EX90 to najbezpieczniejsze Volvo w historii

Typowo dla Volvo, EX90 ma cechować się niezwykle wysokim poziomem bezpieczeństwa. W tym wypadku jednak Szwedzi zrobili krok dalej i zapewniają, że jest to najbezpieczniejszy model w całej historii marki.

W EX90 debiutuje zupełnie nowy system bezpieczeństwa, którego sercem jest umieszczony na dachu, nad górną krawędzią przedniej szybie LiDAR (radar laserowy). Jest on wspomagany przez 5 zwykłych radarów, 8 kamer i 16 czujników ultradźwiękowych. 

Jak zapewnia producent, LiDAR jest w stanie "zobaczyć"czarną oponą na ciemnej drodze z odległości 160 metrów lub inny pojazd z odległości 250 metrów. Jest też bardzo odporny na warunki atmosferyczne ograniczające widoczność, jak mgła czy deszcz.

Pozyskane z czujników dane przetwarzane są przez komputer z technologią NVIDIA Drive, który jest w stanie wykonać stanie wykonać 254 bilionów operacji na sekundę (254 teraflopów). Dla porównania - konsole do gier najnowszej generacji wykonują 10 do 12 teraflopów.

W efekcie, Volvo EX90 będzie posiadało wszystko, co potrzebne do jazdy autonomicznej. System takiej jazdy nosi nazwę Ride Pilot i będzie działał na wybranych odcinkach dróg, zaś dzięki bezprzewodowym aktualizacjom ich liczba będzie mogła być sukcesywnie zwiększana.

Na pokładzie Volvo EX90 znajduje się też system dwóch kamer monitorujący ruch gałki ocznej kierowcy, którego zadaniem jest wykrywanie tzw. mikrosnu kierowcy oraz radar skanujący kabinę, którego zadaniem jest zapobieganie nieświadomemu zamknięciu i zostawieniu w aucie dziecka czy zwierzęcia. Radar wykrywa ruch oddechowy, jest w stanie zarejestrować nawet taki o wielkości 1 mm.

Volvo EX90 będzie produkowane wyłącznie w USA, w zakładzie w Charleston-Ridgeville. Pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach na początku przyszłego roku.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Volvo EX90 | samochody elektryczne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy