Trollino 15 AC

15 maja w czeskiej Ostrawie odbędzie się premiera nowego trolejbusu Solaris Trollino 15 AC. To pierwszy jak dotąd trolejbusem o długości piętnastu metrów.

article cover
INTERIA.PL

Trolejbus Solaris Trollino 15 AC o długości 15 metrów powstał jako efekt kooperacji firm: Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania (wykonawcą podwozia i nadwozia), firmą CEGELEC a.s. oraz przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej z Ostrawy (Dopravni Podnik Ostrava).

Nowy trolejbus zbudowano na bazie samonośnej, trzydrzwiowej karoserii ze stali nierdzewnej autobusu Solaris Urbino 15. W kratownicy karoserii umieszczony został elektryczny motor trakcyjny, napędzający drugą (środkową) oś trolejbusu. Głównym problemem, rozwiązanym z powodzeniem przez bolechowskich inżynierów, było skonstruowanie odpowiedniego wału napędowego, wychodzącego z silnika umieszczonego z tyłu pojazdu i łączącego go z drugą osią. Silnik trolejbusu z powodu braku skrzyni biegów jest znacznie mniejszy niż autobusowy, zatem wał musiał być dłuższy i inaczej zbudowany.

W Trollino 15 AC zastosowano asynchroniczny silnik prądu zmiennego firmy Pragoimex, o mocy 175 kW oraz trakcyjne wyposażenie elektryczne TV EUROPULSE firmy CEGELEC a.s. Jest to najnowszy system III generacji, oparty na tranzystorach IGBT, nie zaś – jak wcześniejsze generacje – na opornikach. Solaris Bus & Coach dotychczas produkował trolejbusy 12-metrowe i 18-metrowe (2 sprzedano do Rygi, a w trakcie realizacji jest też kontrakt na dostawę 30 takich trolejbusów do Rzymu). Trzydrzwiowy, niskopodłogowy pojazd ma 40 miejsc siedzących i 120 stojących oraz specjalne miejsce do umocowania wózka inwalidzkiego.

To właśnie współpraca Solarisa z czeskimi partnerami sprawiła, że na miejsce światowej premiery trolejbusu Solaris Trollino 15 AC wybrano Ostrawę. Czechy są dużym rynkiem trolejbusowym, znacznie większym niż Polska. W Ostrawie i Opawie jeżdżą już już pochodzące z Bolechowa dwa trolejbusy Trollino 12. Solaris Trollino 15 posiada homologację w Republice Czeskiej i zainteresowanie tym modelem jest olbrzymie. Na jego premierę zapowiedzieli przyjazd szefowie przedsiębiorstw komunikacyjnych z wielu miast Czech, Słowacji, a także z Litwy, Łotwy i innych krajów byłego ZSRR.

Solarisy są bowiem pojazdami bardzo nowoczesnymi. Trollino ma zawieszenie pneumatyczne, uzupełnione amortyzatorami hydraulicznymi. Wyposażono go również w hydrauliczne wspomaganie kierownicy z niezależnym, ciśnieniowym zasilaniem olejem. Pojazd otrzymał niezależny hamulec elektrodynamiczny, umożliwiający rekuperację (zwrot energii do sieci przy hamowaniu elektrodynamicznym, dzięki czemu trolejbus jest pojazdem znacznie bardziej ekologicznym niż autobus), wspomagany hamulcem pneumatycznym z systemem ABS. Po miejskich ulicach Trollino może się poruszać z maksymalną prędkością 70 km/h.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas