Toyota na prąd! O dziwnej nazwie bZ4X
Toyota bZ4X to pierwsze auto marki z nowej linii bZ (beyond Zero) - samochodów elektrycznych na baterie (BEV). Dziś światowa premiera ważnego modelu w gamie Toyoty - elektrycznego SUV-a.
...który powstał na nowej platformie e-TNGA przeznaczonej dla elektrycznych samochodów na baterię. Moduł baterii jest integralną częścią podwozia i znajduje się pod podłogą, co pozwoliło osiągnąć niski środek ciężkości, idealny balans masy pomiędzy przodem i tyłem, a także wysoką sztywność nadwozia, co przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, komfortu jazdy i prowadzenia nowego SUV-a.
...dostępny jest z nowym napędem na cztery koła, zapewniającym możliwości terenowe. Napęd ten wykorzystuje oddzielne silniki dla przedniej i tylnej osi. Duży rozstaw osi nowej Toyoty zapewnia przestronność pięcioosobowej kabiny oraz obszerny bagażnik.
...powinna przejechać ponad 450 km (w zależności od wersji). Producent informuje, że dokładne dane zostaną potwierdzone w późniejszym terminie.
...takie nowe rozwiązania technologiczne jak dach z bateriami słonecznymi, które doładowują baterię w trakcie jazdy lub podczas postoju, oraz trzecią generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 3.0.
... nowoczesną, oszczędną w środkach wyrazu formę. Patrząc z boku, sylwetka jest dynamiczna, z nisko poprowadzoną linią dachu, smukłymi słupkami przednimi oraz nisko położoną linią osi. Listwy nadkoli, duże koła (do 20 cali średnicy) przesunięte do narożników karoserii oraz grubsze progi zdradzają charakter prawdziwego SUV-a. Z tyłu bZ4X charakterystyczne światła zwracają uwagę na szerokość samochodu.
...zgodnie z zasadą "ręce na kierownicy, oczy patrzą na drogę", z ekranem umieszczonym na linii wzroku kierowcy i ponad kołem kierownicy, co pozwala odczytać informacje przy niewielkim ruchu oczami.
...ma krótsze zwisy, a jej rozstaw osi jest o 160 mm większy. Linia maski jest położona o 50 mm niżej. Wiodący w klasie promień skrętu wynosi 5,7 m.
Do tej pory Toyota opierała się przed produkcją samochodów bateryjnych, stawiając głównie na hybrydy oraz rozwój pojazdów napędzanych wodorem. Prezentacja samochodu świadczyć może o zmianie nastawienia japońskiego koncernu do elektryfikacji.