Toyota GR Yaris w dwóch wyjątkowych wersjach. Fani rajdów je pokochają
W czwartek 25 stycznia, po kilkumiesięcznej przerwie wystartowały Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC). Najważniejszy cykl rajdowy na świecie tradycyjnie już rozpoczęły zmagania w Monako, a inauguracji sezonu towarzyszyła także premiera dwóch wyjątkowych edycji hot hatcha GR Yaris. Jak można się domyślić - samochody powstały z inicjatywy samego Akio Toyody.
Spis treści:
Akio Toyoda pełniący rolę prezesa zarządu Toyota Motor Corporation po raz kolejny dał upust swojemu zamiłowaniu do motorsportu. Tym razem słynny "Morizo" zdecydował się uhonorować zwycięzców światowego czempionatu i podziękować członkom zespołu Toyota Gazoo Racing WRT za kolejną próbę obrony mistrzowskich tytułów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W dniu inauguracji kolejnego już sezonu WRC, Toyota zaprezentowała dwie limitowane wersje specjalne hot-hatcha GR Yaris, przy których pracowali sami kierowcy rajdowi.
Oba warianty wyczynowego GR Yarisa powstały na bazie prototypowych aut pokazanych podczas targów Tokyo Auto Salon w 2023. Pod ich maską znajduje się trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem, który wytwarza 280 KM mocy i 390 Nm momentu obrotowego. Jednostka współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W odróżnieniu od standardowego GR Yarisa tryby jazdy Gravel i Track zostały w obu autach zmodyfikowane, by jak najlepiej oddawać preferencje obu kierowców. To także od nich samochody wzięły nazwy swoich limitowanych wersji.
Toyota GR Yaris Ogier Edition
Wyróżnikiem Toyoty GR Yaris Ogier Edition są dwa nowe tryby pracy napędu 4x4: Seb i Morizo. Pierwszy z nich opracowany osobiście przez Ogiera dystrybuuje większość mocy na tylną oś, by umożliwiało łatwiejszy uślizg tylnych kół. Kierowca zyskuje dzięki temu lepszą kontrolę i wyczucie samochodu. Tryb Morizo został opracowany na bazie rajdowych doświadczeń Akio Toyody i został skalibrowany tak, by kierowca uzyskiwał większą powtarzalność podczas pokonywania toru wyścigowego.
GR Yarisa w wersji Ogier Edition wyróżnia także charakterystyczna stylistyka. Pojazd został polakierowany na kolor Matt Stealth Grey, a na grillu i felgach umieszczono francuską flagę. Karoseria samochodu została ozdobiona licznymi naklejkami, które uhonorowują zdobyte dotychczas tytuły Ogiera. Wyróżnikiem auta jest ponadto nowy tylny spojler z włókna węglowego i pomalowane na niebiesko zaciski hamulcowe.
We wnętrzu uwagę zwraca tabliczka upamiętniająca mistrza WRC umieszczona na desce rozdzielczej przed pasażerem. Kierownicę obszyto natomiast nicią w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim.
Toyota GR Yaris Rovanperä Edition
Również GR Yaris w wariancie Rovanperä Edition dysponuje dwoma, specjalnie zestrojonymi trybami jazdy. Tryb Donut, gdzie moc przekazywana jest głównie na tylną oś ma odzwierciedlać pasję najmłodszego rajdowego mistrza świata do driftingu. Z kolei w trybie Kalle napęd wykorzystuje tylny mechanizm o ograniczonym poślizgu Torsen oraz tylną przekładnię różnicową o stałej prędkości, uzyskując linearną charakterystykę prowadzenia.
Samochód wyróżnia się trzykolorowym malowaniem nadwozia, co nawiązuje do motywów umieszczonych na kasku Fina. Na przednich błotnikach znajdują się naklejki mistrza WRC, a na tylnej klapie umieszczono emblemat Rovanperä Edition. Ponadto auto zostało wyposażone w 18-calowe felgi aluminowe BBS oraz regulowany tylny spojler wykonany z włókna węglowego. Ten
We wnętrzu obszycie tapicerki nawiązuje do fińskich barw narodowych, a przed pasażerem, tak jak w Ogier Edition, umieszczono tabliczkę okolicznościową.
Limitowana liczba egzemplarzy. Zamówienia już wkrótce
Specjalne wersje Toyoty GR Yaris powstaną w ściśle limitowanej liczbie egzemplarzy. Informacje o dostępności i zamówieniach mają zostać zaprezentowane już wkrótce.