Toyota 4Runner ma już 40 lat. Czy nowa wersja kultowej terenówki trafi do Polski?
Toyota 4Runner, czyli terenowy model oferowany już od 40 lat, doczekał się kolejnej generacji. Samochód będzie dostępny w trzech wariantach napędowych i aż dziewięciu odmianach wyposażenia.
Toyota 4Runner to terenowy model, który oferowany jest już od 40 lat. Samochód nie jest dostępny w Europie (musimy zadowolić się Land Cruiserem). Cieszy się natomiast sporą popularnością za oceanem - w Ameryce Północnej. Japoński producent zaprezentował właśnie kolejne, szóste wcielenie auta. Auto zwraca na siebie uwagę m.in. żywcem zabranymi z modelu Tacoma reflektorami, które dodają 4Runnerowi i agresywnego wyglądu. Nie zabrakło również "TOYOTA" na osłonie chłodnicy.
Wewnątrz, przed kierowcą znajdziemy 7-calowy ekran wskaźników. W wyższych wersjach wyposażeniowych będzie 12,3-calowy wyświetlacz. Do obsługi multimediów służy 8-calowy lub 14-calowy (w zależności od wersji) ekran systemu multimediów. Auto możemy połączyć z telefonem bezprzewodowo, za pomocą Apple CarPlay i Android Auto. Nie zabrakło oczywiście również portów USB typu C. W standardzie samochód wyposażony jest w szereg systemów bezpieczeństwa, w tym m.in.: system zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych, asystenta znaków drogowych czy asystenta pasa ruchu.
Zdecydowanie ważniejsze są jednak inne kwestie w tym aucie. Toyota 4Runner zbudowana została na tej samej platformie japońskiego producenta (TNGA-F) co Land Cruiser, Sequoia, Tundra czy Tacoma. Oznacza to więc, że mamy do czynienia z konstrukcją na ramie. Japoński producent chwali się m.in. systemem odłączania drążka stabilizatora. Kierowca może zmieniać ustawienia za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Kąt natarcia w nowej generacji 4Runnera wynosi 32 stopni, a kąt zejścia 24 stopnie.
W 4Runnerze znajdziemy dwa układy napędowe. W obu bazą jest czterocylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,4 litra. W pierwszym wariancie generuje one 278 KM i 430 Nm momentu obrotowego. Klienci będą mogli zdecydować się również na odmianę hybrydową. Silnik benzynowy jest wówczas wspierany przez 48-konną instalację elektryczną z akumulatorem o pojemności 1,87 kWh. W tej odmianie auto generuje 326 KM i 630 Nm. W hybrydowej specyfikacji 4Runner może holować przyczepę o masie 6 tys. funtów, czyli, w przeliczeniu, ponad 2,7 tony. 4Runner dostępny jest z napędem na tylną oś, dołączanym napędem na przód oraz stałym napędem na cztery koła.
Jeśli zaś chodzi o wersje wyposażenia, klienci będą mieli bardzo duży wybór. 4Runner oferowany będzie w aż dziewięciu odmianach: SR5, TRD Sport, TRD Sport Premium, TRD Off Road, TRD Off Road Premium, Limited, Platinum, TRD Pro i Trailhunter. Toyota chwali się, że przy konstruowaniu topowej, najbardziej terenowej wersji współpracowała z wieloma producentami akcesoriów offroadowych. W odmianie Trailhunter będzie można znaleźć m.in. 2,5-calowe amortyzatory z zewnętrznymi zbiornikami na olej, specjalnie zaprojektowany bagażnik dachowy, 33-calowe koła czy dolot powietrza w słupku A (dla wersji hybrydowej).
Toyota 4Runner szóstej generacji produkowana będzie w fabryce Toyoty w Tahara w Japonii. Producent zapowiada, że w Stanach Zjednoczonych pierwsze egzemplarze pojawią się jesienią 2024 roku.