Skoda rapid już w produkcji. W polskich salonach od...
W fabryce Skody w Mlada Boleslav ruszyła produkcja najnowszego dziecka czeskiej marki - liftbacka o nazwie rapid, czyli bliźniaczej konstrukcji nowego seata toledo.
Pierwszy egzemplarz nowego modelu zjechał z taśmy w piątek, 24 sierpnia. Rapid pozycjonowany będzie między fabią o octavią. Kompaktowy sedan trafi na rodzimy, czeski rynek już w październiku. W polskich salonach pierwsze egzemplarze pojawią się na początku listopada.
Rapid jest już trzecim modelem budowanym w rodzimej fabryce czeskiego producenta w Mlada Bolesłav. Oprócz niego powstają tam również fabia i octavia.
Uruchomienie produkcji nowego auta wiązało się z koniecznością poważnej modernizacji czeskiej fabryki. Zainwestowano w nowe urządzenia, wydłużono linie produkcyjne. Przebudowa zakładu nie została jeszcze ukończona. Fabryka przygotowuje się już bowiem do uruchomienia produkcji kolejnej generacji octavii. Docelowo zdolność produkcyjna zakładu wynosić ma 1 200 samochodów dziennie. Obecnie fabryka może pracować w tempie 800 pojazdów na dobę.
Przypominamy, że nadwozie rapida mierzy dokładnie 4,48 m długości, 1,70 m szerokości (bez lusterek) i 1,46 m wysokości, co każe stawiać auto w jednym szeregu z samochodami segmentu C. Rozstaw osi - 2,6 m - jest niemal identyczny, jak np. w oplu astrze. To aż o 84 mm więcej, niż w pierwszej generacji octavii.
Paleta jednostek napędowych skody rapid obejmuje sześć silników. Podstawowe wersje napędzane są benzynowym, trzycylindrowym motorem 1,2 MPI o mocy 75 KM. Auto z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 13,9 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 175 km/h.
W ofercie znalazł się też turbodoładowany, benzynowy motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1,2 l TSI, który występować ma w dwóch wariantach mocy: 85 KM i 105 KM. Słabsza wersja (z pięciostopniową, ręczną skrzynią biegów) zapewnia przyspieszenie do setki w 11,8 s i prędkość maksymalną 183 km/h. Mocniejsza (standardowo wyposażona w sześciostopniową skrzynię) rozpędza samochód do 195 km/h i zapewnia sprint do 100 km/h w 10,4 s.
Oferta obejmować też będzie wysokoprężny silnik 1,6 l TDI dostępny w dwóch wariantach mocy. Słabszy rozwija 90 KM i dysponuje momentem obrotowym 230 Nm, mocniejszy rozwija moc 105 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Obie jednostki sprzęgane będą standardowo z pięciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Mocniejszą wersję będzie też można zamówić z 7-stopniowym DSG. Odmiana o mocy 105 KM z ręczną przekładnią przyspiesza do 100 km/h w 10,6 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 190 km/h. Średnie zużycie paliwa - przynajmniej wg Skody wynosi 4,4 l/100 km.