Rosjanie też potrafią robić auta. Najnowsza Łada już w produkcji!
Po serii prototypów przyszła wreszcie pora na rozpoczęcie produkcji. Z linii montażowej fabryki w Iżewsku na Uralu, zjechały pierwsze egzemplarze najnowszej Łady - modelu Vesta sedan.
Dealerzy Łady rozpoczęli przyjmowanie zamówień na nowe auto 25 września. Do końca roku firma chce wyprodukować około 5 tys. egzemplarzy.
Samochód, którego produkcyjna wersja niewiele różni się od prototypów, powstał w oparciu o zupełnie nową platformę LADA B/C. Przy jej opracowywaniu inżynierowie AutoWAZ korzystali z pomocy działów konstrukcyjnych Renault-Nissan - koncernu będącego właścicielem rosyjskiej marki.
Nowa Łada Vesta to pojazd z pogranicza segmentów B i C. Samochód mierzy 4,41 m długości, 1,76 m szerokości i 1,49 m wysokości. Kluczowy z punktu widzenia ilości miejsca w kabinie parametr - rozstaw osi - to 2,63 m. Auto może się też pochwalić bagażnikiem mieszczącym pakunki o objętości aż 480 l.
Źródłem napędu jest benzynowy, czterocylindrowy silnik 1,6 16 V konstrukcji Renault. Jednostka o mocy 106 KM współpracuje z ręczną, pięciostopniową skrzynią biegów. W późniejszym czasie cenniki uzupełnią odmiany z automatyczną przekładnią i słabszą, ośmiozaworową odmianą silnika 1,6 l o mocy 87 KM. W ofercie pojawić ma się również 114-konna jednostka 1,6 konstrukcji Nissana.
Około 60 proc. komponentów niezbędnych do budowy nowej Vesty produkowanych jest w zakładach w Togliatti. Powstają tam m.in. elementy oblachowania, silniki, przekładnie napędowe i części zawieszenia. Docelowo ponad 71 proc. ogółu części potrzebnych do budowy samochodu pochodzić ma z rosyjskich fabryk.
W zależności od poziomu wyposażenia ceny Łady Vesta wahają się między 465 a 600 tys. rubli (między 7 a 9 tys. dolarów). To czyni z niej bezpośrednią konkurencję dla Hyundaia Solarisa i Kii Rio klasyfikowanych w pierwszej trójce rosyjskich bestsellerów.
Łada Vesta
Zobacz, jak powstaje nowa Łada Vesta:
Zobacz nową Ładę Vesta na filmie: