Pierwsze auto, które spala tylko litr paliwa na 100 km!
Volkswagen dotrzymał słowa. Na salonie genewskim zadebiutuje produkcyjna wersja ultraoszczędnego modelu XL1, który zużywać ma zaledwie 0,9 l paliwa na 100 km!
Samochód traktować można jako popis technologii, którymi dysponuje niemiecki gigant motoryzacyjny. Mierzące 3,98 m długości nadwozie wykonano z aluminium i włókien węglowych. Auto ma 1,66 m szerokości i zaledwie 1,15 m wysokości! Specjalistom od aerodynamiki udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący jedynie 1,89. To najlepszy wynik wśród produkcyjnych aut na świecie!
W modelu XL1 zastosowano hybrydowy układ napędowy. Pierwsze skrzypce gra w nim nowy dwucylindrowy, wysokoprężny silnik TDI o pojemności zaledwie 0,8 l. Jednostka rozwija moc 48 KM i - za pośrednictwem 7-stopniowej, dwusprzegłowej, zautomatyzowanej przekładni DSG, napędza koła tylne.
Wysokoprężny motor sprzęgnięty jest z elektrycznym silnikiem trakcyjnym o mocy 27 KM, który również napędzać może koła tylnej osi. Nad przednią zamontowano baterię akumulatorów litowo-jonowych, dzięki której - korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego - samochód pokonać może dystans do 50 km.
Gotowy do jazdy XL1 waży zaledwie 795 kg. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 12,7 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 160 km/h. Auto wyposażone jest w ceramiczne tarcze hamulcowe i wykonane z włókien CFRP stabilizatory. W pojeździe zamontowano mikroskopijny, jak na obecne standardy, zbiornik paliwa, który mieści zaledwie 10 l oleju napędowego. Jednak przy optymalnych warunkach jazdy taka ilość pozwoli jednak pokonać dystans tysiąca kilometrów!
Volkswagena XL1 nie sposób jednak traktować w kategorii auta produkcyjnego. Wprawdzie firma wyprodukować ma "pokazową" serię 50 pojazdów, ale kolejne egzemplarze powstawać będą wyłącznie na zamówienie.
Nie ma jednak obawy o to, że technologia opracowana z myślą o XL1 po zmontowaniu owych 50 sztuk trafi "do kosza". Volkswagen poinformował właśnie, że hybrydowy układ napędowy składający się z wysokoprężnego 0,8 l TDI i 27-konnego motoru elektrycznego wykorzystany zostanie również w modelu up!
Auto pojawić ma się w rynkowej ofercie niemieckiej marki najpóźniej za dwa lata. Pod maskę Up! w całości "przeszczepiony" zostanie układ hybrydowy z tą tylko różnicą, że napęd trafiać będzie na koła przedniej osi. Podobnie, jak XL1 auto wyposażone zostanie w akumulatory litowo-jonowe (o pojemności 5,5 kWh), dzięki czemu maksymalny zasięg w trybie elektrycznym oscylować ma w okolicach 50 km.
Masa własna hybrydowego Up! ma być niższa niż 1 000 kg, czyli dość znacznie wieksza niż w przypadku XL1. Na niekorzyść zmienia się również współczynnik oporu powietrza. Mimo tego, można się spodziewać, że hybrydowy Up! powinien zużywać około 2-2,5 l oleju napędowego na 100 km. Rzeczywisty koszt pokonania takiego dystansu wynosić będzie nieco ponad 11 zł!