Nowy kompakt Mitsubishi. A także hybrydowy SUV
W stolicy Japonii trwa właśnie jedna z większych tegorocznych motoryzacyjnych imprez - Tokio Motor Show.
Chociaż z europejskiego punktu widzenia wydarzenia w Kraju Kwitnącej Wiśni mogą się wydawać niezbyt interesujące, mają one bezpośredni wpływ na to, czym już wkrótce poruszać się będziemy po naszych drogach.
Na tym, by jak najlepiej wypaść "na własnym boisku" zależy głownie lokalnym potentatom. Nie dziwi więc, że właśnie w Tokio zadebiutowały długo wyczekiwane, sportowe bliźniaki Toyoty i Subaru - tylnonapędowe modele GT-86 i RBZ.
Na tym tle nieco mniej spektakularnie prezentuje się np. stoisko Mitsubishi. Pierwsze wrażenie może być jednak mylne - japońska firma zaprezentowała bowiem w Tokio aż piętnaście pojazdów, w śród nich znalazły się dwie światowe nowości.
Pierwszą jest skonstruowany z myślą o rynkach rozwijających się nowy pojazd o nazwie mirage. Auto ma być tanim i łatwo przystępnym "modelem podstawowym" w takich krajach, jak np. Tajlandia.
Pięcioosobowy pojazd gabarytami wpisuje się w segment pojazdów kompaktowych. Auto mierzy 3 710 mm długości, 1 665 mm szerokości i 1 490 mm wysokości. Źródłem napędu jest niewielki, trzycylindrowy, benzynowy silnik z rodziny MIVEC o pojemności jednego litra. Jednostka standardowo wyposażona jest w systemy start&stop i oraz system odzyskiwania energii w czasie hamowania. Napęd przenoszony jest na koła przedniej osi za pośrednictwem, nowej bezstopniowej skrzyni biegów CVT. Wg inżynierów Mitsubishi na litrze paliwa auto pokonywać ma dystans 30 kilometrów.
Kolejną światową nowością jest koncepcyjny model PX MiEV II, czyli hybrydowy SUV przypominający nieco obecnego outlandera. Auto wyposażone jest w benzynowy silnik spalinowy o pojemności dwóch litrów oraz dwa, zamontowane przy osiach, motory elektryczne po 60 kW każdy. W samochodzie zamontowano też akumulatory o dużej pojemności, dzięki którym w codziennym, miejskim, użytkowaniu pojazd może się poruszać wyłącznie za pomocą napędu elektrycznego. Silnik spalinowy wykorzystywany będzie tylko wówczas, gdy kierowca uzna, że potrzebuje pełnej mocy - przy gwałtownym przyspieszaniu lub w czasie szybkiej jazdy autostradowej.
Dzięki zaawansowanej elektronice sterującej przełączaniem trybów jazdy, zasięg samochodu wynosić ma 800 km, a w cyklu mieszanym litr paliwa wystarczyć powinien na pokonanie dystansu aż 60 km.