Nowa mazda5
Na salonie motoryzacyjnym w Paryżu Mazda zaprezentowała po raz pierwszy nową mazdę5. To piąty w historii firmy samochód, po modelach 6, 2, RX-8 i 3, który oferowany będzie na całym świecie.
Pojazd oparty został na concept-carze MX-Flexa, który prezentowany był na zeszłorocznym salonie w Genewie. Obecnie mazda5 wprowadzana jest do sprzedaży. W Europie znany od 1999 roku model premacy.
Mazda5 projektowana była "od środka na zewnątrz". Dla projektantów najważniejsza była funkcjonalność wnętrza i od tego rozpoczęli pracę. Pojazd może zabrać maksymalnie siedem osób. W pierwszym rzędzie umieszczono dwa fotele, w drugim - trzy, a w trzecim - dwa. Zajmowanie miejsca w środku ułatwiają szerokie na 700 mm przesuwne drzwi.
Wnętrze mazdy można dowolnie kształtować poprzez dokładanie i usuwanie poszczególnych siedzeń.
O miłą podróż pasażerów dba m.in. pokładowy system multimedialny, w skład którego wchodzi 20-gigabajtowy twardy dysk, na którym można przechowywać około 3 tysięcy piosenek. W zagłówkach foteli zamontowano siedmiocalowe ciekłokrystaliczne ekrany. Pasażerowie mogą na nich nie tylko oglądać filmy DVD, ale także skorzystać z pokładowej konsoli do gier.
Samochód będzie dostępny z czterema silnikami: dwoma benzynowymi i dwoma, opracowanymi specjalnie na rynek europejski Dieslami. Jednostki te pracują w technologii common-rail i standardowo wyposażone są w filtr cząstek stałych.
Silnik benzynowy o pojemności 1.8l dysponuje mocą 115 KM oraz momentem 165 Nm. W cyklu mieszanym zużywa on 7.9l paliwa na 100 km. Mocniejsza, dwulitrowa jednostka ma 145 KM mocy oraz 185 Nm momentu. Zużycie paliwa jest tylko odrobinę wyższe, w analogicznych warunkach silnik ten spali 8.2l/100 km. Obie jednostki napędowe współpracują z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
Silniki wysokoprężne mają dwa litry pojemności, różnią się natomiast osiągami. Słabszy z nich oferuje 110 KM i 310 Nm, zaś mocniejszy - 143 KM i 360 Nm. Diesle współpracują z ręczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach.