Mercedes-AMG A 45 oraz CLA 45 zaprezentowane
Do zaprezentowanej w ubiegłym roku nowej generacji Mercedesów klasy A i CLA dołączyły właśnie ich usportowione odmiany z Affalterbach. Modele Mercedes-AMG A45 4MATIC+i Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ oferowane będą również we wzmocnionej odmianie S.
Od "cywilnych" wersji samochody odróżniają m.in. przestylizowane: pas przedni, szerokie listwy progowe czy lusterka zewnętrze montowane na poszyciu drzwi. Wyróżnikiem tej odmiany są ponadto 10-ramienne obręcze kół z oponami w rozmiarze 245/40 18.
Modele z literką S standardowo oferowane będą z obręczami kół o średnicy 19 cali. Poznamy je również po większych, czerwonych, zaciskach hamulcowych (z przodu sześciotłoczkowe) z czarnym napisem AMG. Standardowe odmiany A 45 i CLA 45 mają szare zaciski z białym napisem. Standard w każdej z wersji to również dwie podwójne, okrągłe, końcówki układu wydechowego i tylny dyfuzor.
Pod maską kryje się czterocylindrowy, doładowany turbosprężarką typu twin-scroll, silnik o pojemności 2,0 l. Kompletna jednostka waży zaledwie 160,5 kg. Aluminiowy blok formowany jest metodą odlewania na zimno. Silnik wyposażono w kuty, stalowy wał korbowy i lekkie, wykonane z kutego aluminium, tłoki. Dla zmniejszenia tarcia gładzie cylindrowe wykończono opatentowaną przez Mercedesa powłoką Nanoslide, która jest zdecydowanie mniej chropowata (tzw. efekt lustra) i nawet dwukrotnie odporniejsza na ścieranie niż żeliwo.
Jednostka wyposażona jest oczywiście w bezpośredni wtrysk paliwa (dwustopniowy). W pierwszym etapie, pracujące pod ciśnieniem do 200 barów, piezoelektryczne wtryskiwacze dostarczają paliwo bezpośrednio do komór spalania. Drugi etap dotyczy tzw. "dotrysku" benzyny do poszczególnych kanałów kolektora ssącego. Efekt to nie tylko wysoka wydajność, ale też brak problemów z osadzającymi się na zaworach ssących nagarami.
W zaawansowanym układzie chłodzenia zastosowano m.in. elektryczną pompę wody, która przyczynia się do szybszego uzyskania przez silnik temperatury roboczej. Sam układ - za pośrednictwem chłodnicy zamontowanej bezpośrednio na przekładni - odpowiada również za chłodzenie oleju ze skrzyni biegów.
Silnik oferowany będzie w dwóch wariantach mody. Pierwszy, doładowany ciśnieniem 1,9 bara, osiąga moc 387 KM (6500 obr./min.) i maksymalny moment obrotowy 480 Nm (4750-5000 obr./min).
Topowe odmiany S, w których turbosprężarka dostarcza powietrze o ciśnieniu 2,1 bara, generują moc aż 421 KM (6750 obr./min) i dysponują maksymalnym momentem obrotowym aż 500 Nm osiąganym w zakresie między 5000 obr./min. a 5250 obr./min. Sam układ turbodoładowania wyposażono w elektronicznie sterowany zawór upustowy. Jego sterownik bierze pod uwagę nie tylko położenie przepustnicy ale też m.in. temperaturę powietrza wlotowego, temperaturę silnika, prędkość obrotową silnika i ciśnienie atmosferyczne. Turbosprężarka chłodzona jest nie tylko olejem i płynem, ale też powietrzem dzięki specjalnie ukształtowanej masce pełniącej rolę deflektora.
Standardowy Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ przyspiesza do 100 km/h w 4,0 s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona 250 km/h. Wersja Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ na sprint do 100 km/h potrzebuje 3,9 s i przesunięty ogranicznik prędkości na 270 km/h. Cięższe CLA 45 4MATIC+ i jego wersja S przyspieszają do 100 km/h w odpowiednio: 4,1 i 4,0 s.
Standardowe wyposażenie to m.in.: dwusprzęgłowa zautomatyzowana przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G z funkcją "race start" oraz aktywny mechanizm różnicowy tylnej osi (z dwoma wielopłytkowymi sprzęgłami sterowanymi elektronicznie). Dzięki niemu możliwe jest płynne przenoszenie momentu obrotowego nie tylko pomiędzy przodem i tyłem, ale też poszczególnymi kołami tylnej osi. Odmiany S standardowo oferowane są z trybem driftowania (dla pozostałych modeli to część pakietu AMG DYNAMIC PLUS), który może być uruchomiony, gdy wyłączona jest kontrola trakcji, a skrzynia biegów działa w trybie manualnym. Wszystkie modele otrzymają progresywne elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy i aktywny układ wydechowy.
Ceny Mercedesów-AMG A 45 4MATIC+ i CLA 45 4-MATIC + nie zostały jeszcze opublikowane.