Mazda Kai. Taka będzie nowa "trójka"?

Chociaż obecna generacja Mazdy 3 to wciąż jeden z lepiej wyglądających kompaktów, od premiery auta mija właśnie czwarty rok. Oznacza to, że pojazd zbliża się powoli do kresu rynkowej kariery. Jak wyglądać będzie jego następca?

Na trwającym Tokio Motor Show Japończycy zaprezentowali koncepcyjny model o nazwie Kai. Kształty i wymiary auta nie pozostawiają złudzeń, że mamy do czynienia z modelem zapowiadającym kolejne wcielenie popularnej "trójki".

Kształty pięciodrzwiowej karoserii utrzymanej w duchu języka stylistycznego Kodo mogą się podobać. Niezwykle "czysta" linia boczna i szeroki tylny słupek sugerują sportowe aspiracje. Tył pojazdu - z okrągłymi końcówkami wydechu i przechodzącymi w tylną klapę słupkami - przypomina usportowione modele zasłużonych europejskich producentów, jak chociażby Alfy Romeo.

Reklama

Środek nawiązuje do większej koncepcyjnej siostry - Mazdy Vision. Postawiono tu na ascetyzm, dzięki któremu kierowca czerpać ma większą radość z prowadzenia pojazdu.

Pokrewieństwo z nową generacją "trójki" zdradza też szereg rozwiązań technicznych. Pod maską Mazdy Kai drzemie benzynowa jednostka nowej generacji Skyactiv-X. Ma to być pierwszy na świecie produkcyjny silnik benzynowy o zapłonie samoczynnym.

Jednostki z serii SKYACTIV-X korzystać mają z kompresora i autorskiego systemu o nazwie Spark Controlled Compression Ignition, co sugeruje obecność klasycznych świec zapłonowych. Układ zarządzać ma procesem spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze i - w ściśle określonych warunkach - dezaktywować działanie świec przestawiając motor w tryb samozapłonu. W efekcie silnik charakteryzować ma się najlepszymi cechami jednostek wysokoprężnych (wysoki moment obrotowy, niskie spalanie) i benzynowych (szeroki zakres użytecznych prędkości obrotowych). W stosunku do obecnych jednostek benzynowych stosowanych przez Mazdę silniki z serii SKYACTIV-X oferować mają do 30 proc. więcej mocy i momentu obrotowego zużywając przy tym od 20 do 30 proc. mniej paliwa.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy