Jeep Patriot
Na zeszłorocznym salonie samochodowym we Frankfurcie Jeep zaprezentował prototyp nowego pojazdu o nazwie Patriot. Teraz nadeszła pora na wersję produkcyjną.
Patriot to całkowicie nowy kompaktowy SUV. Ma on łączyć ładowność i przestronność wnętrza SUV-a z osiągami, prowadzeniem, ekonomiką i cenę samochodu kompaktowego lub małego pickupa. Jednocześnie, jak każdy Jeep, nie może kompromitować się w terenie...
Dlatego też Patriot będzie oferowany w trzech wersjach. Pierwsza z nich dysponuje tylko napędem na jedną oś. Druga jest wyposażona w pakiet Freedom Drive I, który obejmuje aktywny, stały napęd na cztery koła z możliwością blokady centralnego dyferencjału. Wersja ta przeznaczona jest do jazdy w trudniejszym terenie, po śniegu, czy drogach szutrowych.
Jednak na miano prawdziwego samochodu terenowego zasługuje dopiero Freedom Drive II. Samochód ten również posiada stały napęd na cztery koła, ponadto wyposażono go w reduktor oraz bezstopniową skrzynię automatyczną CVT2L, z trybem pracy offroadowej. Ponadto pojazd posiada pełnowymiarowe, 17-calowe koła, hak holowniczy, ochronne nakładki itp.
Zjazd ze stromych zniesień ułatwia Hill Descent Control, który pilnuje, by kierowca nie zablokował kół tracąc tym samym sterowność - ciśnienie w układzie hamulcowym jest zmieniane w zależności od przyczepności poszczególnych kół. Brake Traction Control pomaga w sytuacji, gdy jedno z kół natrafi np. na bardzo śliską nawierzchnią. Wówczas jest ono blokowane, a moment obrotowy trafia na pozostałe koła.
Ponadto na pokładzie znalazł się ESP, które może działać w trzech trybach oraz terenowy ABS.
Patriot będzie napędzany z silnikiem benzynowym o pojemności 2.4 l, mocy 172 KM i momencie 224 Nm z układem zmiennych faz rozrządu. Może on współpracować albo ze wspomnianą bezstopniową skrzynią CVT lub z pięciobiegowym "manualem".
Ponadto specjalnie na rynki europejskie przygotowano wersję z silnikiem wysokoprężnym o mocy około 150 KM oraz manualną, sześciostopniową skrzynią biegów.
Patriot został oparty na tej samej płycie podłogowej co Dodge Caliber. Ma 4.41 m długości, 1.76 szerokości i 1.64 wysokości. Rozstaw osi to 2.64 m. Przedni zwis wynosi 88.3 cm, a tylny - 89.3 cm.
Wersja Freedom Drive II, która jest o 2.5 cm wyższa od pozostałych, ma prześwit wynoszący 23 cm, kąt natarcia to 29 st, zejścia - 33 st, a rampowy - 23 st. Zdolność brodzenia wynosi 48 cm.
Jeep Patriot pojawi się w amerykańskich salonach jeszcze w tym roku. W Europie będziemy musieli na niego poczekać nieco dłużej - do pierwszego kwartału 2007.