"Golas" za 34 500 zł!
W Warszawie, w Galerii Mokotów odbywa się dzisiaj polska premiera nowego fiata 500.
Oczywiście nie mogło na niej zabraknąć reportera INTERIA.PL.
Przypomnijmy, że już wcześniej mieliśmy okazję jeździć nowym małym fiatem. Uczestniczyliśmy w premierze tego samochodu w Turynie, a niedawno testowaliśmy "pięćsetkę" m.in. na ulicach Krakowa.
Fiat 500 powstaje tylko w fabryce Fiata w Tychach. Do tej pory cała produkcja (w tym roku ma powstać 65 500 samochodów) trafiała na eksport, a i tak popyt przewyższał podaż! Już w lipcu wykupiono całą tegoroczną produkcję. Obecnie codziennie z taśm produkcyjncych zjeżdża 520 samochodów. Stopniowo produkcja będzie zwiększana, docelowo ma wynieść 180 tysięcy samochodów rocznie. Łącznie z bliźniaczym fordem ka, pandą i seicento, którego produkcja ze względu niesłabnący popyt nie zostanie zakończona, w przyszłym roku z tyskiej fabryki wyjeździe pół miliona samochodów!
Nic dziwnego, że chociaż początkowo zapowiadano, że w Polsce nowy fiat trafi do salonów w październiku to dopiero teraz odbywa się jego premiera. Cóż, mimo niewielkich rozmiarów, "pięćsetka" nie jest autem dla typowego Kowalskiego, dlatego Fiat nie zakłada wysokiego poziomu sprzedaży na polskim rynku i w konsekwencji musieliśmy trochę poczekać.
Nową "500" zaprojektowano w Centro Stile Fiat. Jest to 3-drzwiowy samochód o niewielkich wymiarach. Ma długość 355 cm, szerokość 163 cm, wysokość 149 cm i rozstaw osi wynoszący 230 centymetrów. Linia wzbudza sympatię, krągłościami nawiązując do modelu sprzed 50 lat. Przód auta stanowi udane połączenie aktualnej linii stylistycznej w ostatnich modelach Fiata z elementami rozpoznawczymi pierwszego fiata 500 (zestawienie okrągłych lamp górnych z lampami dolnymi, charakterystyczne "wąsy" umieszczone po obu stronach firmowego znaku). W tylnej części auta chromowana klamka pokrywy przypomina kształtem oprawę oświetlenia tablicy rejestracyjnej dawnej "pięćsetki", mającą charakterystyczny kształt "siodełka rowerowego".
Klienci będą mogli wybierać spośród trzech wersji silnikowych. Dostępne będą dwie jednostki benzynowe: 1.2 69 KM i 1.4 100 KM oraz silnik wysokoprężny 1.3 o mocy 75 KM. Samochód będzie oferowany w czterech wersjach wyposażenia (pop, sport i lounge oraz oferowana tylko w Polsce... naked), 12 kolorach, 15 odmianach tapicerek, 9 rodzajach felg oraz 19 typach... naklejek.
We Włoszech ceny nowej pięćsetki zaczynają się od 11 tysięcy euro. W Polsce będzie nieco taniej, najtańsza wersja (naked 1.2), której wyposażenie obejmie dwie poduszki powietrzne i wspomaganie kierowcy (oraz oczywiście obowiązkowy ABS) będzie kosztowała 34 500 zł. Za pop 1.2 trzeba będzie zapłacić 39 500 zł, zaś najlepiej wyposażona wersja lounge z silnikiem diesla będzie kosztowała 55 500 zł.
W założeniu fiat 500 ma być autem, które można kompletnie spersonalizować. Dlatego klienci będą mogli swobodnie kształtować wyposażenie swojego pojazdu, aż po 7 poduszek powietrznych (w tym chroniącą kolana), ESP, radio CD z MP3 i pełną "elektrykę".
Oficjalne rozpoczęcie sprzedaży "pięćsetki" na polskim rynku następuje dzisiaj. Rezerwacje można składać również przez internet. Pierwsze samochody trafią do klientów w lutym (wszystkie z rocznika 2008). Wówczas rozpocznie się kampania reklamowa, której hasłem przewodnim będzie "Arcydzieło codziennego użytku". Również w lutym odbędą się drzwi otwarte fiata 500.
Na uwagę zasługuje możliwość zakupu "pięćsetki" w kredycie, którego rata miesięczna wynosi 500 zł. W pakiecie otrzymujemy wówczas 5-letnią gwarancję limitowaną przebiegiem 500 tysięcy kilometrów.
Fiat zdaje sobie sprawę z możliwości finansowych Polaków, dlatego zakłada, że połowę sprzedaży będą stanowiły auta w taniej wersji pop. Włosi liczą również na wysoką sprzedaż golasa, czyli wersji naked. "Pięćsetka" w dużej mierze skierowana jest do kobiet. Fiat zakłada, że co drugi nabywca tego auta będzie przedstawicielką płci pięknej. Dlatego klient będzie mógł również wybrać sobie obudowę kluczyka, a w wentylacji znajdzie się dozownik zapachu.
Nowy fiat, choć jest krótko na rynku, został już doceniony nie tylko przez głosujących portfelami nabywców, ale i specjalistów. Samochód otrzymał 5 gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP, wygrał plebiscyt Car of the Year 2008, włoski konkurs Auto Europa 2008 oraz prestiżowy, stylistyczny - EuroCarBody 2007.