Ekologiczny i sportowy
Volvo opracowuje nowy samochód do wyścigów STCC (Swedish Touring Car Championship).
Szwedzi chcą jednak połączyć ogień i wodę, czyli sport i ekologię. Efektem tych usiłowań jest model C30 Green Racing.
- Decyzję podjęliśmy z uwagi na duże zainteresowanie i bardzo dobre wyniki Volvo w zakończonym sezonie STCC. W 2007 roku nasi kierowcy zajęli 2. i 9. miejsce, a Volvo zajęło 3. miejsce w klasyfikacji konstruktorów - powiedział Derek Crabb, dyrektor ds. napędu i silników w Volvo, wyznaczony niedawno do kierowania działem Volvo Racing.
Jako bazę do prac posłużył model C30, w którym już zastosowano technologie chroniące środowisko (model flexifuel oraz nowość czyli 1.6 D Efficiency, cechujący się średnim spalaniem na poziomie 4.5 litra na 100 km oraz emisją dwutlenku węgla na poziomie poniżej 120 gram na kilometr.)
- Decyzja o wycofaniu tegorocznego modelu wyścigowego,S60, była dość prosta. Volvo C30 jest mniejsze i bardziej zwinne. Wyróżnia się bardzo dobrą charakterystyką prowadzenia, nawet w standardowej wersji - powiedział Derek Crabb.
- Nowy samochód wyścigowy zostanie stworzony wspólnie przez Volvo Cars i Polestar Racing - firmę, która z powodzeniem od kilku lat zajmuje się naszym udziałem w serii STCC. Jest jednak jeszcze zbyt wcześnie, aby przedstawiać szczegółowe informacje na temat budowy tego samochodu. Cel jest jednak jasny - chcemy stworzymy zwycięski pojazd" - podsumował Derek Crabb.
Volvo C30 E85 FIA Super 2000 jest napędzany aluminiowym, pięciocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 1999 cm. Zawory, wał rozrządu, tłoki, korbowody i wał korbowy zostały zastąpione podzespołami przystosowanymi do sportu.
Moc za pośrednictwem sześciobiegowej, sekwencyjnej skrzyni biegów trafia na koła przednie. Aby zminimalizować problemy z trakcją zastosowano dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Silnik ze skrzynią łączy dwutarczowe sprzęgło.
A gdzie ekologia? Otóż samochód został przystosowany do jazdy na paliwie zwanym E85, czyli mieszaninie składającej się w 85 procentach z etanolu (alkoholu etylowego) i 15 procentach z benzyny. E85 charakteryzuje się dużo niższą emisją spalin.
Warto od razu dodać, że mimo takiego nowatorskiego zasilania parametry silnika robią wrażenie. Maksymalna moc przekracza 280 KM (przy 8750 obr/min), a maksymalny moment wynosi 230 Nm (przy 7300 obr/min).