Do pracy na skróty
Porówanie: Seat Altea Freetrack 2.0 TSI 200 KM/Skoda Octavia Scout 2.0 TDI/Subaru Forester 2.0 XC WIN
Mają wyższe zawieszenia i napęd przenoszony na cztery koła. Nie są jednak przygotowane do startu w rajdzie Dakar. Jeżeli lubisz miejską jazdę na skróty, to każdy z tych trzech samochodów doskonale się do tego nadaje - poradzi sobie tam, gdzie jeszcze nie ma drogi.
Stojąc w kilometrowych korkach często z zazdrością patrzymy na kierowców aut terenowych, którzy skracają sobie drogę wyboistymi dróżkami. Jednak żeby jeździć tam, gdzie większość już nie może, nie trzeba kupować samochodu terenowego czy choćby nawet SUV-a. Wystarczy wysoko zawieszone kombi z napędem na cztery koła. Wybrane do testu samochody mają wystarczające właściwości terenowe, aby radzić sobie z takimi właśnie drobnymi przeszkodami. Każdy z nich powstał jednak według nieco innego pomysłu.
Subaru Forester, to samochód który z założenia miał mieć napęd 4x4. I tylko taki. W podstawowej wersji silnikowej (2.0 - 158 KM) ma dodatkowo reduktor, który powoduje, że nawet poważniejsze przeszkody terenowe nie są mu straszne. Niestety, na razie Forestera nie dostaniemy z silnikiem Diesla. Taki silnik w ofercie może pojawi się, ale nie wcześniej niż za rok.
Skoda Octavia Scout to z kolei klasyczne kombi z pakietem na gorsze drogi. Odpowiednio podniesione zawieszenie, plastikowe nakładki nadkoli zapobiegające uszkodzeniom karoserii i automatycznie dołączany napęd tylnej osi (system Haldex) pozwalają Skodzie bezproblemowo radzić sobie z wertepami. Silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 140 KM to ta oszczędniejsza jednostka napędowa - oprócz niej dostępny jest jeszcze mocniejszy o 10 KM dwulitrowy silnik benzynowy.
Najnowszym spośród testowanych modeli jest minivan Seata - Altea XL, w której wprowadzono podobne zmiany jak w Octavii Scout. Pod maską Altei Freetrack zamontowano bardzo dynamiczny silnik benzynowy 2.0 turbo o mocy 200 KM. Alternatywą jest nieznacznie droższy model ze 170-konnym silnikiem 2.0 TDI.
W porównaniu sprawdzamy, który z tych trzech samochodów okaże się najbardziej wszechstronnym środkiem transportu - niekoniecznie tylko po utwardzonych drogach.
Ten i inne artykuły znajdziecie w najnowszym numerze Motoru.