City, czyli tania honda dla Polski?

Przed laty w Polsce można było kupić samochody w tzw. wersji zubożonej. Teraz koncerny proponują nam pojazdy "dla ubogich"...

Na rynku jest już renault thalia, dacia logan, fiat albea, wkrótce pojawić się może peugeot 206 sedan. Najnowszym autem "dla ubogich" będzie honda city, której produkcja ruszy w fabryce w Turcji. Ten japoński reprezentant segmentu B sprzedawany będzie w tylko na Węgrzech, w Czechach, na Słowacji oraz w Polsce. Model ten jest już dostępny na rynkach azjatyckich, gdzie jego poprzednik produkowany jest w zakładach Hondy w Tajlandii (Honda Automobile Thailand) już od 2002 roku.

City powstał na platformie 5-drzwiowego modelu jazz i pochwalić się może tak przestronną kabiną jak pojazdy z segmentu C. Do parkowania zaś wystarczy mu miejsca tyle co pojazdom klasy supermini.

Ta pozorna sprzeczność jest efektem umieszczenia zbiornika paliwa pod podłogą przedniej części kabiny. W połączeniu z niewielkich rozmiarów silnikiem i równie kompaktowym zawieszeniem przednim i tylnym pozwoliło to wygospodarować dużą przestrzeń we wnętrzu kabiny hondy city.

Kolejną zaletą tego rozwiązania jest niżej usytuowana podłoga w tylnej części samochodu, i tym samym większa pojemność bagażnika (500 l !). Znane już z hondy jazz "magiczne" siedzenia tylne stwarzają możliwość zaaranżowania dodatkowej powierzchni ładunkowej i czynią ten model niezwykle elastycznym pod tym względem.

Reklama

Jednostka napędowa typu i-DSI SOHC (system podwójnego zapłonu sekwencyjnego i jeden wałek rozrządu) znana jest z modelu jazz. Osiągająca moc 83 KM/61kW jednostka charakteryzuje się podwójnymi, ukośnie ustawionymi świecami zapłonowymi w kompaktowej komorze spalania. Rozwiązanie to zwiększa znacznie wydajność spalania mieszanki, gdyż w zależności od prędkości obrotów silnika i obciążenia pojazdu możliwe jest precyzyjne sterowanie czasami zapłonu każdej ze świec zapłonowych. Możliwe także było zastosowanie dużo wyższego współczynnika sprężania, przy jednoczesnym kontrolowaniu spalania stukowego, co w efekcie daje większą moc jednostkową i niższe zużycie paliwa, w porównaniu z rozwiązaniem klasycznym.

Swoim nabywcom city proponuje wybór między 5- stopniową przekładnią manualną i bezstopniową skrzynią CVT, która daje kierowcy półautomatyczny, 7-stopniowy manualny wybór odpowiedniego biegu, jeśli taką opcję załączy. W związku z nieco większą masą własną niż modelu jazz, kierowcy city będą musieli przyzwyczaić się do jazdy na niższych biegach.

Krzywa momentu obrotowego (o bardzo regularnym przebiegu) osiąga swoje maksimum o wartości 119 Nm przy 2800 obr/min. Odzwierciedla to elastyczność jednostki i wskazuje, że zużycie paliwa w cyklu mieszanym jest, odpowiednio dla przekładni manualnej i półautomatycznej, na poziomie 5,8 l/100 km i 6,0 l/100 km.

Mimo licznych wspólnych cech z tak udanym pod względem wielkości sprzedaży modelem hondy jazz, city żyje swoim własnym życiem, a stylistyka jego nadwozia jest niepowtarzalna. Niemniej przód pojazdu przypomina nieco inne modele Hondy, a zaakcentowane, niskie krawędzie drzwi, sprawiające wrażenie solidności konstrukcji całego nadwozia, są już znane z modelu jazz.

Chociaż Jazz i City maja identyczny rozstaw osi (245 mm), city jest dłuższy i mierzy 4390 mm, gdyż powiększono w nim bagażnik. Długość modelu jazz to 3830 mm. City jest także szerszy i niższy.

Producent city proponuje trzy wersje wyposażeniowe: S, LS i ES. Pojazdy w wersji S wyposażone będą w poduszki powietrzne z przodu, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, elektrycznie regulowane lusterka boczne, fotel kierowcy z regulacją wysokości, uchwyty na kubki z tyłu i przodu, radio z odtwarzaczem CD, dwa głośniki z przodu i zderzaki w kolorze karoserii.

W wersji LS otrzymujemy dodatkowo klamki i boczne lusterka (podgrzewane) w kolorze karoserii, elementy pochłaniające energię uderzenia w drzwiach, chromowane klamki wewnętrzne, zdalnie sterowany zamek centralny, klimatyzację i dwa dodatkowe głośniki.

Wersja ES wzbogacona została o poduszki boczne, 15-calowe obręcze aluminiowe zamiast 14-calowych stalowych, składane lusterka boczne, reflektory przeciwmgłowe z przodu. Trzy główne wskaźniki na panelu sterowania wyposażono w system Optitron, który podświetla je częściowo po otwarciu drzwi i w pełni po uruchomieniu zapłonu.

Przednie zawieszenie typu MacPherson i tylne z belką skrętną o przekroju H zapewniają odpowiednie właściwości jezdne, zwinność i stabilność. Hamulce tarczowe z systemami ABS i EBD (elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania) zapewniają skuteczne hamowanie, a zaawansowany, elektryczny system wspomagania kierownicy EPS umożliwia odpowiednią kontrolę nad pojazdem i ogranicza zużycie paliwa.

Sprzedaż modelu rozpocznie się na początku 2006 roku. Wtedy też zostanie podana jego cena. Ma byc podobno konkurencyjna...

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kierowcy | pojazdy | paliwa | jazz | Honda | city
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy