Audi Q5 Sportback - bardziej stylowe
Sportback w gamie Audi oznacza (zwykle) wersję ze zmienionym, dynamicznie poprowadzonym tyłem i tak też jest w przypadku długo oczekiwanego Q5 Sportback.
Tylne światła nowego Q5 Sportback dostępne są opcjonalnie z cyfrową techniką OLED. Każde światło zawiera trzy organiczne diody emitujące światło, z których każda jest podzielona na sześć segmentów. Czerwone elementy OLED emitują homogeniczne światło, ale segmentacja pozwala na ich indywidualne sterowanie, a tym samym na różną ekspresję. Klienci podczas zamawiania pojazdu mogą wybierać spośród trzech różnych sygnatur świateł tylnych. Każda sygnatura zawiera dynamiczny scenariusz pracy oświetlenia podczas zbliżania się i oddalania od pojazdu. W systemie Audi drive select, w trybie "dynamic", światła emitują dodatkową, sportową grafikę. Jeżeli do stojącego nieruchomo Q5 Sportback zbliży się inny pojazd na odległość mniejszą niż dwa metry, wszystkie segmenty tylnych świateł OLED ostrzegą zbliżającego się kierowcę.
Nowy crossover Audi oferowany będzie w dwóch liniach stylistycznych nadwozia: “advanced" i “S line". Różnice tkwią w wyglądzie osłony chłodnicy Singleframe, bocznych wlotów powietrza, a przede wszystkim w wyglądzie tylnego zderzaka. Klienci wybierać mogą wśród dwunastu kolorów nadwozia i wśród całej gamy wykończeń i dodatków, pośród których znajduje się czarny pakiet stylistyczny. Nadwozie może być lakierowane w całości w jednym kolorze lub z elementami kontrastowymi. Mając 4,69 m długości, Audi Q5 Sportback jest o siedem milimetrów dłuższe niż jego siostrzany model. Wysokość i szerokość pojazdu pozostają takie same, a współczynnik oporu powietrza wynosi 0,30, natomiast rozstaw osi to 2,82 m., co zapewnia dużo miejsca na pokładzie samochodu. Linie wyposażenia wnętrza: "design selection" i "S line", nadają mu odpowiednio jeszcze bardziej eleganckiego lub sportowego wyglądu.
Przestrzeń bagażowa ma pojemność 510 litrów, a po złożeniu tylnych foteli i wypełnieniu przestrzeni aż po dach, pojemność ta wzrasta do 1480 litrów. W Q5 Sportback Audi oferuje również opcjonalną tylną kanapę plus, którą można przesuwać w bok i która posiada regulację nachylenia oparcia. W razie potrzeby można ją przesunąć do przodu i w ten sposób zwiększyć podstawową pojemność bagażnika nawet o 60 litrów, do maksymalnie 570 litrów. Opcjonalny pakiet podziału przestrzeni bagażowej zapewnia porządek i bezpieczne przechowywanie bagażu. Elektrycznie klapa bagażnika jest tu montowana standardowo.
Standardowe zawieszenie sportowe jest zestrojone twardo i charakteryzuje się tłumieniem zapewniającym bardziej bezpośrednie wyczucie drogi niż zawieszenie oparte na stalowych sprężynach. Audi oferuje również alternatywne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami lub adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Samochód wyposażony w to ostatnie może zmienić wysokość zawieszenia karoserii nawet o 60 mm. Podczas jazdy po drogach nieutwardzonych, można zwiększyć prześwit nawet o 45 mm. Podczas szybkiej jazdy, w celu zwiększenia wydajności, zmniejszenia oporów powietrza i obniżenia środka ciężkości, nadwozie jest automatycznie opuszczane o 15 mm. Inną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest możliwość obniżenia tylnej osi o 55 mm poprzez naciśnięcie przycisku w bagażniku, co ułatwia załadunek.
Opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy, w zależności od prędkości jazdy zmienia przełożenie, kąt skrętu kierownicy i siłę wspomagania. Podczas wolniejszej jazdy na komfort prowadzenia wpływają bardziej bezpośrednie przełożenie wymagające mniejszej liczby obrotów kierownicy przy skręcaniu jej od jednego końca do drugiego oraz większa siła wspomagania. Przy wyższych prędkościach, bardziej pośrednie przełożenie ma pozytywny wpływ na właściwości jezdne i zapewnia wysoką stabilność jazdy. Do wyboru jest 21 wzorów felg o średnicy od 18 do 21 cali.
Na początek, nowe Audi Q5 Sportback dostępne będzie w Europie z dwulitrowym, czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Ma on 204 KM, 400 Nm momentu obrotowego i jest zestawiany z siedmiobiegową skrzynią S tronic oraz z napędem na cztery koła quattro ultra (z dołączanym tyłem). Wydajność auta zwiększa system mild hybrid. Podczas hamowania, alternator-rozrusznik odbiera część wygenerowanej w ten sposób energii i magazynuje ją w akumulatorze litowo-jonowym. Q5 Sportback posiada również tryb "żeglowania" z wyłączonym silnikiem. Przy prędkości resztkowej 22 km/h uaktywnia się łagodnie pracujący tryb start-stop.
W terminie późniejszym pojawią się następujące wersje silnikowe: drugi wariant czterocylindrowego TDI, TDI V6 oraz dwie wersje jednostki 2.0 TFSI. Podobnie jak wcześniej Q5, Q5 Sportback oferowane będzie też jak hybryda typu plug-in w dwóch wersjach mocy. Gamę modelową zamknie wersja SQ5 Sportback.
Audi Q5 Sportback zjedzie z linii produkcyjnej fabryki Audi w San José Chiapa w Meksyku i na międzynarodowych rynkach pojawi się w pierwszej połowie roku 2021.