Alfa z napędem na 4 koła!
Dzisiaj na Sardynii odbywa się światowa premiera nowych modeli Alfy Romeo. Bierze w niej udział reporter INTERIA.PL, Jacek Odrowąż. Będzie testował alfy ze stałym napędem na cztery koła, z trzema dyferencjałami oraz z przewagą napędu na tylnej osi! Wkrótce w naszym serwisie wrażenia z tych jazd testowych.
W 1992 roku Alfa Romeo zaprezentowała model 155 Q4, oparty na święcącej triumfy na trasach rajdowych Lancii Delta Integrale. Obecnie nazwa Q4 powraca w nowym wydaniu. Wkrótce na rynki trafią Alfy: Crosswagon Q4 i Sportwagon Q4.
Zobacz pierwsze zdjęcia wykonane przez naszego reportera.
Crosswagon Q4 ma 444 cm długości, 176 cm szerokości i 149 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 259 cm. W stosunku do modelu 156 Sportwagon pojazd zawieszony jest o 6,5 cm wyżej. W standardzie stosuje się opony typu All Season o rozmiarach 225/55, osadzone na 17-calowych felgach. Ogumienie ma łączyć w sobie komfort i pewność prowadzenia na jezdniach asfaltowych z dużą mobilnością na luźnych nawierzchniach.
Wnętrze pojazdu utrzymano w stylu dobrze znanym z modelu 156. Zastosowano jednak nowe materiały wykończeniowe, zmieniono również wygląd środkowej konsoli. W lusterku zainstalowano kompas.
Crosswagon Q4 dostępny będzie w trzech wersjach wyposażenia: Progression, Distinctive i Luxury, oraz w dziewięciu kolorach, z czego cztery są zupełnie nowe, opracowane specjalnie dla tego modelu.
Na rynek trafi również model Sportwagon Q4. Od Crosswagona będzie różnił się głównie mniejszym o 4 cm prześwitem. Na 17-calowe obręcze zamontowano opony 205/50. Zmodyfikowano zawieszenie montując krótsze i sztywniejsze sprężyny oraz inne amortyzatory. Pojazd rozpęda się do setki w 10.2 s i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Spalanie w cyklu miejskim wynosi 8.9l, a w cyklu mieszanym 6.8l. Sportwagon nie będzie dostępny w wersji Luxury.
Najciekawsze rozwiązania techniczne obu modeli są ukryte przed oczami obserwatorów. Pojazdy posiadają stały napęd na cztery koła. W normalnych warunkach preferowana jest tylna oś (rozkład 58/42), jednak centralny dyferencjał torsena potrafi dynamicznie zmieniać rozkład napędu - podczas szybkiego przyspieszania nawet do 80 procent mocy przekazywane może być na tył.
Zawieszenie przednie składa się z dwóch wahaczy, z tyłu zastosowano kolumny McPherson. Pod maską znajdzie się silnik Diesla 1.9 JTD 16v M-Jet o mocy 150 KM i momencie 305 Nm. Współpracował on będzie z ręczną skrzynią sześciobiegową. Osiągi Crosswagona są nieznacznie gorsze niż Sportwagona: przyspieszenie wynosi 10.5 s, a prędkość maksymalna to 192 km/h. Wyższe jest również spalanie, które w mieście wynosi 9.3l, a w cyklu mieszanym - 7.1l.
Pojazd wyposażono we wzmocnione hamulce. Zastosowano tarcze Brembo o średnicy 330 mm i czterotłoczkowe zaciski. Układ hamulcowy wyposażono w ABS i EBD. Pracę zawieszenia wspomaga z kolei system VDC (włoska odmiana ESP). Jego obecność nie jest jednak natarczywa, Crosswagon - jak prawdziwa Alfa - będzie pozwalał kierowcy na bardzo wiele, a elektronika wkroczy do akcji dopiero w sytuacji naprawdę krytycznej. Częścią systemu VDC jest ASR, który zapobiega poślizgowi kół przy ruszaniu. Działa on w ten sposób, że w momencie, gdy jedno z kół traci przyczepność, moment jest przekazywany na przeciwległe koło - uzyskuje się tym samym efekt podobny do pracy samoblokującego się dyferencjału.
Elektronika czuwa również, by kierowca nie zablokował kół przy zbyt gwałtownej redukcji, szczególnie na luźnej nawierzchni. Gdy tak się stanie, system MSR ograniczy moment przekazywany na zablokowane koła.
Crosswagon Q4 znajdzie się w sprzedaży we Włoszech w październiku. Na pozostałe rynki trafi w późniejszym okresie.
Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.