Volkswagen otrzymał pozwolenie na budowę fabryki w Polsce
Volkswagen otrzymał pozwolenie na budowę pod Wrześnią (woj. wielkopolskie) fabryki samochodów dostawczych Crafter. Zakład ma produkować ok. 85 tys. aut rocznie, zatrudni co najmniej 2,3 tys. osób.
Inwestycja ma być gotowa do końca 2016 roku. Zamiar budowy nowej fabryki w Wielkopolsce koncern ogłosił w marcu w Poznaniu. Jak poinformował we wtorek rzecznik prasowy Volkswagen Poznań Piotr Danielewicz, klauzulę ostateczności decyzji o pozwoleniu na budowę nowej fabryki nadał w poniedziałek starosta wrzesiński.
Wartość inwestycji szacowana jest na 3,3 mld zł. Teren budowy obejmie obszar 220 ha. W ramach inwestycji powstanie dział budowy karoserii, lakiernia oraz dział montażu. "Wydanie pozwolenia na budowę to dla nas kolejny krok w realizacji celu, jakim jest powstanie nowej fabryki. W ciągu 1,5 roku musimy uruchomić zakład" - poinformował prezes zarządu Volkswagen Poznań Jens Ocksen.
Fabryka stanie na terenie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG), która jest częścią Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" (WSSE). WSSE szacuje, że fabryka VW może przynieść w całej Polsce 10 tys. miejsc pracy; część z nich powstanie w Wielkopolsce. Przedstawiciele Volkswagena podkreślają wagę, jaką przywiązują do pozyskiwania lokalnych, polskich dostawców.
"Już dziś ok. 40 proc. części bezpośrednio produkcyjnych dostarczanych do poznańskiej fabryki Volkswagena pochodzi od polskich dostawców" - podał Jens Ocksen. Spółka podała, że procentowy udział polskich przedsiębiorstw w wolumenie części pośrednio produkcyjnych jest dwukrotnie większy.
Volkswagen w Poznaniu obecny jest od 1993 roku. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoniku samochody Tarpan. VW Poznań jest w 100 proc. własnością marki VW Samochody Użytkowe. Oprócz fabryki w dzielnicy Antoninek, gdzie powstają modele Caddy i Transporter, do koncernu należy zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych. W 2013 roku zakład w poznańskim Antoninku opuściło ponad 170 tys. aut.