Toyota Yaris Cross - muskularny brat Yarisa
Oprac.: Maciej Flis-Flisiński
Yaris Cross to auto, które w teorii współdzieli swoje DNA z hatchbackiem. W końcu nazwa wskazywałaby na dużą dozę podobieństwa między nimi. Czy nowy crossover rzeczywiście ma aż tyle z nim wspólnego?
![Toyota Yaris Cross](https://i.iplsc.com/000DT6HREYNDWHP5-C322-F4.webp)
Toyota Yaris Cross. Oglądamy
Samochód to bardzo zgrabny, niewielki crossover - 418 cm długości, 177 cm szerokości i 160 cm wysokości. Jego wymiary są odrobinę większe niż w przypadku Yarisa, jednak Cross zbudowany jest na tej samej modułowej platformie GA-B z serii TNGA, co technicznie bardzo go upodabnia do hatchbacka. Ze względu na duży prześwit wynoszący 17,5 cm, sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości. Przy projektowaniu nadwozia zanadto nie eksperymentowano. Karoseria jest o wiele bardziej zachowawcza niż chociażby w przypadku modelu C-HR. Nie ma tutaj niepotrzebnych przetłoczeń czy dodatków.
![](https://i.iplsc.com/000DT6I7YTAWR6GT-C322-F4.webp)
Nadkola z dużymi plastikowymi nakładkami są zdecydowanie mniej konwencjonalne a to ze względu na ich kształt, który jest zbliżony bardziej do prostokąta niż klasycznego półokręgu. Element zdradza odrobinę “terenowe" aspiracje samochodu, który, co ciekawe, oferowany jest również z napędem 4x4. Mamy więc do czynienia z miejskim autem z offroadowym zacięciem.
Toyota Yaris Cross. Wsiadamy
Wnętrze już na pierwszy rzut oka zdradza, że mamy do czynienia z Yarisem. Jedyną różnicą jest zastosowanie innych zegarów - te zaadaptowano z Corolli. Środek jest bardziej przytulny niż ciasny. Niestety, jest twardo. Zwłaszcza boczki drzwi aż proszą się o umieszczenie na nich przynajmniej miękkich podłokietników. Zamiast tego mamy pokryty nie dającą komfortu wykładziną panel, który raczej odstrasza niż zachęca do opierania na nim łokcia.
![](https://i.iplsc.com/000DT6IWM06UR8X2-C322-F4.webp)
Miłym akcentem jest na pewno dobrze wyprofilowana kierownica. Nie jest szczególnie mięsista, ale dobrze leży w dłoniach. Dzięki umieszczonym na niej przyciskom szybko ustawimy tempomat, zmienimy piosenkę, jak i dostosujemy asystentów jazdy.
Na środku deski widzimy ekran dotykowy o przekątnej 9 cali. Po boku umieszczono dodatkowo przyciski funkcyjne. Nie musimy więc zagłębiać się w menu, by znaleźć interesującą nas opcję. Wszystko wygodnie i pod ręką.
Wnętrze okazuje się zaskakująco przestronne. Mamy bardzo dużo miejsca nad głową, również z tyłu. Na kanapie miejsca jest wystarczająco, jednak nie pod dostatkiem. Dla wysokich osób może trochę brakować miejsca na nogi. Pewnego rodzaju konwencjonalność budowy nadwozia przekłada się na jego praktyczność, również w kwestii ładunkowej. Bagażnik o regularnych kształtach jest bardzo pakowny - mamy tutaj do dyspozycji 397 litrów, czyli o 100 litr więcej niż w Yarisie. Po złożeniu tylnej kanapy liczba rośnie do 1097 litrów.
![](https://i.iplsc.com/000DT6KQXBQPETXB-C322-F4.webp)
Toyota Yaris Cross. Jedziemy
Kolejną cechą pokrewną crossovera z miejskim Yarisem jest również paleta silnikowa. Do wyboru mamy dwa warianty. Opcja z napędem hybrydowym wyposażona jest w 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 92 KM, który współpracuje z jednostką elektryczną 80 KM. Moc systemowa wynosi 116 KM, co przekłada się na sprint do “setki" w 11,2 sekundy.
Obok hybrydy dostępna jest również wersja z trzycylindrowym silnikiem o mocy 125 KM. Może być on sprzężony z sześciostopniową skrzynią manualną bądź automatyczną CVT. W przypadku hybrydy dostępna jest jedynie automat. Tylko tu można zamówić napęd 4x4.
![](https://i.iplsc.com/000DT6LBBPN4O281-C322-F4.webp)
Testowana przez nas hybryda z bezstopniowym automatem okazuje się w rzeczywistości o wiele żwawsza niż wynikałoby to z “papierów". Auto jest dynamiczne, dobrze reaguje na gaz, jak i na wszystkie polecenia kierowcy. Mimo, iż samochód jest dość wysoko zawieszony, nawet na ostrych łukach nie musimy się martwić, że wylądujemy na ogrodzeniu - wszystko jest pod kontrolą, pewne i zwarte. Bardzo mały promień skrętu stanowczo pomaga w mieście i ciasnych zaułkach. Świetne jest również zawieszenie, które z łatwością wybiera wszelkie nierówności. Podróżowanie okazuje się bardzo przyjemne, a prowadzenie dostarcza dużo frajdy.
Toyota Yaris Cross
![](https://i.iplsc.com/000DT5300UATC9BR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52YX5YE5I57-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52ZDT1L19AM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT5314H5B3KIX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT532DS0JOWFG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT533GLME25KF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52WIOWFI9S8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52VW67IX62Q-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52RWUK8IURB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52X2IB5QA64-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52TQYM9E92I-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52SJJ3RMTB5-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52MR8VOT30Q-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52N5O3BCS0M-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52L9XVPVD5N-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52O0GB72PDR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52KVD70CRUW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000DT52JPM181IHV-C322-F4.webp)
Toyota Yariss Cross. Kupujemy
Do wyboru jest pięć opcji wyposażenia - Active, Comfort, Executive, Adventure oraz Premiere Edition. Za ubogo wyposażoną wersję Active, z silnikiem benzynowym zapłacimy co prawda 77,9 tysięcy złotych, jednak, gdy chcielibyśmy wybrać coś lepiej skonfigurowanego, chociażby model Executive z paroma dodatkowymi opcjami, cena z łatwością przekroczy 120 tysięcy złotych. Toyota jednak na tle konkurentów wypada całkiem nieźle. Zwłaszcza biorąc pod uwagę hybrydę, która w tym segmencie jest rzadkością. Ceny opisywanego modelu w wersji Executive zaczynają się już od 110 200 złotych. Wygoda, praktyczność i wrażenia z jazdy składają się na bardzo interesującego lifestylowego crossovera, który świetnie odnajdzie się zarówno w mieście jak i poza nim.
***