Skoda Octavia - trzecia generacja oficjalnie!

Koniec domysłów. Czesi zaprezentowali nową generację Skody Octavii - większą, bardziej wyrafinowaną technologicznie i... lżejszą.

Skoda Octavia III (2013)
Skoda Octavia III (2013)Skoda

Octavia zadebiutowała w 1996 roku i była pierwszym samochodem Skody, który od A do Z powstał pod okiem Volkswagena. Zbudowana na płycie podłogowej Golfa IV, dostępna była w dwóch odmianach nadwoziowych - jako pięciodrzwiowy liftback oraz kombi. Jej produkcja trwała aż 12 lat. Łącznie, do 9 listopada 2010 roku z taśm produkcyjnych zjechało 1 442 126 egzemplarzy modelu.

Następca trafił do produkcji w marcu 2004 roku i nadal cieszy się dużą popularnością. Od stycznia do października bieżącego roku Octavia była najlepiej sprzedającym się samochodem na polskim rynku. Zawdzięcza to m.in. sprawdzonej konstrukcji i szerokiej ofercie jednostek napędowych.

Trzecia generacja Octavii oparta została na modułowej platformie MQB, która jest i będzie wykorzystywana przy budowie niewielkich oraz średniej wielkości samochodów koncernu Volkswagena. Powstał już na niej nowy Golf, Audi A3 oraz Seat Leon.

Skoda Octavia 2013

Skoda Octavia - trzecia generacja oficjalnie!

Skoda Octavia III generacji (2013)Skoda
Skoda Octavia III generacji (2013)Skoda
Skoda Octavia III generacji (2013)Skoda
Skoda Octavia III generacji (2013)Skoda
Skoda Octavia III generacji (2013)Skoda
Skoda Octavia III generacji (2013)Skoda
Skoda Octavia III generacji (2013)Skoda

Co ciekawe, Octavia III ma 268,6-centymetrowy rozstaw osi, czyli dłuższy o 4,9 cm od Golfa VII i aż o 11,1 cm od poprzedniego modelu. Nadwozie auta mierzy 465,9 cm długości i 181,4 cm szerokości. To, odpowiednio, o 9 cm i o 4,5 cm więcej niż w przypadku poprzednika. Bagażnik, który był już ogromny w aktualnej generacji (585-1490 l), także urósł. Jego pojemność w nowym modelu to 590-1580 l.

Znacznie urosła kabina nowej Octavii. Kierowca i pasażer z przodu mają dodatkowe 8 mm przestrzeni nad głową i 39 mm na wysokości łokci. Z tyłu na szerokość przybyło 26 mm, a na wysokości kolan - aż 73 mm.

Podobnie jak w przypadku siódmej generacji Golfa, także Octavia przeszła kurację odchudzającą. W porównaniu do poprzedniczki straciła średnio 100 kg masy własnej.

Wewnątrz nowe auto wyróżnia się lepszymi materiałami wykończeniowymi oraz nowymi elementami wyposażenia, m.in. zestawem multimedialnym z 8-calowym wyświetlaczem, adaptacyjnym tempomatem czy reflektorami biksenonowymi.

Do napędu nowej Skody posłuży cała gama benzynowych silników z rodziny TSI i wysokoprężnych z rodziny TDI. Początkowo w ofercie znajdą się benzynowe jednostki: 1.2 TSI (85 i 105 KM), 1.4 TSI (140 KM) oraz 1.8 TSI (180 KM), a także turbodiesle: 1.6 TDI (90 i 110 KM) i 2.0 TDI (150 KM). Będą one współpracować z ręcznymi przekładniami 6-stopniowymi oraz z 6- lub 7-biegowymi, dwusprzęgłowymi skrzyniami zautomatyzowanymi DSG.

Najbardziej oszczędna wersja Greenline, zasilana 1,6-litrowym turbodieslem o mocy 110 KM, ma średnio zużywać jedynie 3,4 l ON na każde przejechane 100 km.

W przyszłości do oferty dołączą odmiany z napędem na obie osie oraz usportowiona wersja RS z benzynowym silnikiem turbodoładowanym o mocy 220 KM.

Skoda Octavia III generacji trafi do sprzedaży w Polsce w drugim kwartale 2013 roku.

Maciej Struk

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas