Rynek nowych aut w Europie na minusie
W pierwszym półroczu 2013 roku liczba rejestracji nowych samochodów na Starym Kontynencie spadła o 6,7 proc., do 6,44 mln egzemplarzy. To najniższy wynik od 1993 roku.
W tym czasie w Niemczech zarejestrowano 1,5 mln nowych aut (-8,1 proc.), we Francji - 931,5 tys. (-11,2 proc.), a we Włoszech - 731,2 tys. (-10,3 proc.). Wśród największych rynków europejskich wzrost odnotowała natomiast Wielka Brytania (1,16 mln sztuk, +10 proc.).
W czerwcu br. zarejestrowano niespełna 1,18 mln nowych samochodów, o 6,3 proc. mniej niż przed rokiem. Podobnie jak w całym półroczu, spadki odnotowano w Niemczech, Francji i Włoszech, a wzrost - w Wielkiej Brytanii.
Na tym tle nieźle wypada nasz lokalny, polski rynek. Wprawdzie od początku roku skurczył się o 0,8 proc. (do 147,5 tys. aut), ale wyniki sprzedaży w czerwcu są o 8 proc. lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (25,2 tys.).
Analitycy ACEA podkreślają, że czerwcowy wynik jest najniższy od 1996 roku. Zauważa się co prawda wyhamowanie spadków, ale za wcześnie jeszcze, by mówić o ożywieniu na rynku nowych samochodów.
Większość producentów odnotowała w czerwcu br. spadki liczby rejestracji, a wśród nich:
- Volkswagen (144,9 tys., -6,6 proc.)
- Audi (63,6 tys., -8,9 proc.)
- Skoda (46,3 tys., -6,9 proc.)
- Peugeot (72,3 tys., -9,6 proc.)
- Citroen (71,2 tys., -12,4 proc.)
- Renault (87,2 tys., -3,3 proc.)
- Opel (83,9 tys., -7,2 proc.)
- Chevrolet (15 tys., -22,8 proc.)
- Fiat (54,3 tys., -6,0 proc.)
- BMW (59,9 tys., -7,7 proc.)
- Toyota (45 tys., -4,5 proc.)
- Nissan (40 tys., -12,1 proc.)
- Hyundai (41 tys., -8,2 proc.)
- Volvo (19,2 tys., -14,3 proc.)
- Honda (12,6 tys., -10,6 proc.)
Wzrosła natomiast liczba rejestracji m.in.:
- Dacii (28,8 tys., +16,4 proc.)
- Seata (27,8 tys., +10,7 proc.)
- Forda (90,6 tys., +6,9 proc.)
- Mercedesa (58,9 tys., +2,0 proc.)
- Jaguara (2,3 tys., +4,7 proc.)
msob, źródło: ACEA, IBRM Samar