Rekordowy rok 2011 dla grupy Volkswagena
2011 r. był bardzo udany dla grupy Volkswagena. Firma w 2018 r. ma szansę zostać największym producentem aut na świecie.
Grupa Volkswagen ma za sobą bardzo udany rok. Koncern, którego finanse są w lepszej kondycji niż niejednego państwa, osiągnął w 2011 r. rekordowe przychody, uzyskując ze sprzedaży aż 159,3 mld euro. To równowartość ok. 653 mld zł, czyli blisko dwa i pół razy więcej niż wyniosły łączne wpływy budżetu Polski w 2011 r. Najbardziej imponuje jednak zysk, jaki wygenerowała grupa Volkswagena. Po zapłaceniu podatku wyniósł on 15,4 mld euro, czyli ok. 63,1 mld zł. Dla porównania, podobna suma wpłynęła do budżetu Polski z akcyzy (m.in. od paliw) w 2011 r. Stawia to Volkswagena w światowej czołówce najbardziej zyskownych firm na świecie i to nie tylko tych z branży motoryzacyjnej.
Rewelacyjne wyniki finansowe to zasługa szerokiej oferty. W skład grupy Volkswagena wchodzi niemal cały przekrój motoryzacji - od marek popularnych (Skoda, Seat i Volkswagen) przez prestiżowe (Audi), luksusowe (Bentley) aż po supersportowe (Bugatti i Lamborghini). Gamę uzupełniają ciężarówki MAN i Scania. Na tym nie koniec, bo wkrótce do grupy może dołączyć producent motocykli Ducati. A Volkswagen zamierza też przejąć kontrolę nad Porsche, w którym obecnie ma 49,9% udziałów.
Wprawdzie całkowite wchłonięcie Porsche przez Volkswagena jest mało prawdopodobne, ale i bez producenta sportowych samochodów ze Stuttgartu, cała grupa VW nie powinna mieć problemów, aby osiągnąć zakładaną sprzedaż na poziomie co najmniej 10 mln aut w 2018 r. To powinno dać Volkswagenowi tytuł największego producenta samochodów na świecie.
Większość aut z grupy VW będzie wtedy korzystać z nowej platformy MQB, która znajdzie się aż w ok. 30 różnych modelach Skody, Seata, Audi i Volkswagena. To znacząco obniży koszty produkcji. Szykuje się zatem kolejny rekordowy zysk.
Sprzedaż wybranych marek koncernu Volkswagena w 2011 r.
VW (osobowe): 5 090 849 szt.
Audi: 1 302 650 szt.
Skoda: 898 381 szt.
Tomasz Dominiak