Pamiętasz ten rewolucyjny samochód Renault?
Francuzi planują uczcić 50-lecie modelu 16.
Renault 16, zaprezentowane w 1965 roku, było niezwykle ważnym modelem, nie tylko dla tej francuskiej marki, ale również dla całego rynku. Co takiego niezwykłego wprowadziło? Otóż był to pierwszy w historii samochód z nadwoziem typu hatchback. Ta niezwykła, na owe czasy, koncepcja leżąca gdzieś pomiędzy sedanem, a kombi, zawładnęła wyobraźnią klientów. Praktyczny dostęp do bagażnika oraz dająca się przesuwać, składać i wyjmować tylna kanapa (w sumie istniało sześć konfiguracji wnętrza ), czyniły z Renault 16 bardzo uniwersalny środek transportu.
Co prawda w dzisiejszych czasach pojemność kufra wynosząca 346 l, którą można było powiększyć maksymalnie do 1200 l, nie robi dużego wrażenia, ale na ówczesne czasy w zupełności to wystarczało.
Francuzi nie ograniczyli się jedynie do innowacyjnej koncepcji nadwozia - również z technicznego punktu widzenia Renault 16 było niezwykle ciekawym samochodem. Jako jeden z nielicznym posiadał napęd na przednie koła, a dzięki przesunięciu silnika maksymalnie w stronę kabiny pasażerskiej, charakteryzował się świetnym zachowaniem na zakrętach.
Kiedy w 1968 roku wprowadzono wersję TS, Renault 16 zaczęło wyróżniać się również bogatym i innowacyjnym wyposażeniem - ogrzewanie tylnej szyby, dodatkowe kwarcowe światła halogenowe, dwustopniowe wycieraczki przedniej szyby z czterema spryskiwaczami oraz lusterko wsteczne z trybami dzień i noc. Rok później auto otrzymało światła cofania, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz szyberdach, a także skórzaną tapicerkę.
Na liście opcji pojawiła się również automatyczna skrzynia biegów francuskiej produkcji. Wszystko to czyniło z Renault 16, nie tylko praktyczny, rodzinny samochód, ale również dość ekskluzywny.
Wraz z lepszym wyposażeniem, do modelu tego zaczęły trafiać coraz mocniejsze silniki. Oferowany początkowo z 55-konną jednostką o pojemności 1.5 litra, otrzymał w wersji TS znacznie mocniejszy, 85-konny silnik 1.6 l. Od 1971 roku zaś odmiana TX występowała z jednostką 1.7 l, rozwijającą 93 KM.
Auto cieszyło się sporym uznaniem nie tylko kierowców, ale również dziennikarzy, którzy przyznali mu tytuł Samochodu Roku 1966. Co warte podkreślenia Renault 16 wygrało ze znaczącą przewagą nad zajmującym drugie miejsce Rolls-Roycem Silver Shadow. Francuska konstrukcja cieszyła się sporym uznaniem do samego końca produkcji, który nastąpił w 1980 roku. W sumie klientów znalazło 1,85 miliona "szesnastek".
Tradycję tego historycznego modelu starał się kontynuować model 20, a później 25, który łączył ekskluzywność z praktycznością hatchbacka. Kolejne projekty to już historia szukania nowych pomysłów na jak najbardziej rodzinne pojazdy. Efektami tych poszukiwań było Renault 21 Nevada, czyli 7-osobowe kombi, Espace pierwszej generacji, a wiele lat później Scenic.
Aby uczcić premierę modelu 16, który dał temu wszystkiemu początek, Renault zamierza pojawić się z dość niezwykłymi eksponatami na paryskim salonie samochodów zabytkowych, który odbędzie się 4-8 lutego. Największymi gwiazdami będą oczywiście "szesnastki", których przyjedzie aż siedem w tym prototyp z 1963 roku, wersja na USA oraz nigdy nie dokończona odmiana coupe-cabrio.
Wśród pozostałych znajdą się Renault Type G z 1902 roku (czteromiejscowy automobil o zasięgu 200 km), Renault Type NN1 z 1925 (pierwsze masowo produkowane auto, na które mogły sobie pozwolić rodziny), a także trzy modele Alpine. Bardziej współczesne czasy będą reprezentować koncepcyjny Scenic z 1991 oraz R-Space (2011 rok).