Kompaktowe hatchbacki do miasta
Kompaktowe hatchbacki do miasta
Segment C cieszy się w Polsce – wg danych PZPM – bardzo dużą popularnością. Udział rejestracji tego typu aut to 30 proc. całości. Zgodnie z danymi JATO Dynamics najczęściej wybieraną wersją tych samochodów w Europie jest odmiana 5-drzwiowa. Sprawdzamy polską ofertę 5-drzwiowych hatchbacków segmentu C z automatyczną skrzynią biegów i oszczędnymi wersjami silnikowymi kosztujących około 90 tys. zł.
W przypadku pięciodrzwiowego Golfa wersją najbardziej ekonomiczną, mieszczącą się w założonym budżecie i wyposażoną w automatyczną skrzynię biegów, jest odmiana z jednolitrową, trzycylindrową jednostką benzynową o mocy 110 KM. Jej zużycie paliwa wynosi 5,6 l/100 km w cyklu miejskim, 4,2 l/100 km poza miastem i 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym. Cena Golfa w takiej konfiguracji zaczyna się od 85 930 zł. W standardzie otrzymamy m.in. klimatyzację z regulacją manualną, system radiowy z 6,5-calowym, kolorowym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, czterema głośnikami z przodu, czytnikiem kart SD, wejściem AUX oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3, system odzyskiwania energii z hamowania, kierownicę wielofunkcyjną z funkcją Tiptronic, a także tempomat. Zgodnie z obowiązującym cennikiem, za system automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe przyjdzie nam zapłacić 680 zł, system monitorowania martwego pola wymaga dopłaty 1 490 zł, system Park Pilot z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu pojazdu oraz wizualizacją odległości na ekranie radia kosztuje 1 090 zł, natomiast za automatyczną dwustrefową klimatyzację z regulacją elektroniczną trzeba zapłacić 1 570 zł.
Ceny Toyota Auris Hybrid zaczynają się od 79 900 zł za wersję Sprint. Założona kwota pozwoli wyjechać z salonu więcej niż przyzwoicie wyposażoną wersją Premium – została ona wyceniona na 90 900 zł. Pod maską znajduje się silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra pracujący w cyklu Atkinsona, który w połączeniu z agregatem elektrycznym oferuje moc na poziomie 136 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą stanowiącej integralną część napędu hybrydowego Toyoty, automatycznej przekładni e-CVT. Według oficjalnych danych spalanie w mieście i poza miastem wynosi 3,4–3,5 litra. Co w tym przypadku znajduje się na liście wyposażenia niewymagającego dopłaty? Przede wszystkim bogaty pakiet systemów poprawiających bezpieczeństwo – w jego skład wchodzą układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ rozpoznawania znaków drogowych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz automatyczne światła drogowe i czujnik zmierzchu. Ponadto samochód został wyposażony w światła do jazdy dziennej LED, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, światła z systemem opóźnionego wyłączania „Follow me home” oraz komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby przednie, a także jednostrefową automatyczną klimatyzację. We wnętrzu auta znajduje się system multimedialny Toyota Touch 2, składający się z dotykowego wyświetlacza o przekątnej 7 cali, radia z wejściami USB i Aux oraz łącznością bluetooth. Na liście znalazła się ponadto kamera cofania, czujniki parkowania oraz elektrycznie regulowane lusterka, szyby tylne i przednie.
Najniższym spalaniem może poszczycić się Seat Leon z 1,6-litrowym silnikiem Diesla o mocy 115 KM i pięciobiegową, manualną skrzynią biegów. W mieście wynosi ono 4,6–4,7 l/100 km, w trasie 3,8–4,0 l/100 km, a w cyklu mieszanym 4,0–4,1 l/100 km. Auto nie jest jednak dostępne w wersji z automatyczną przekładnią. Najbardziej ekonomicznym Leonem z automatem jest odmiana z dwulitrowym dieslem o mocy 150 KM. Jednakże według aktualnego cennika cena samochodu zaczyna się od 106 700 zł, więc o kilkanaście tysięcy złotych przekracza założony budżet. Dzięki obecnym rabatom, Leona ze słabszą, najbardziej ekonomiczną jednostką możemy mieć teraz od 76 900 zł, a za wyższą wersję wyposażeniową przyjdzie nam zapłacić 86 400 zł. W standardowym wyposażeniu droższej odmiany znajdziemy tempomat, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, automatyczną klimatyzację dwustrefową, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, zestaw multimedialny z pięciocalowym wyświetlaczem dotykowym, radiem FM, złączami USB, SD, Aux i łącznością bluetooth. Za dopłatą 743 zł otrzymamy system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, 1 520 zł kosztuje aktywny tempomat z systemem kontroli odstępu, funkcją awaryjnego hamowania i ochrony pieszych, natomiast czujniki parkowania z tyłu to wydatek 1469 zł, a za kamerę cofania zapłacimy 1 034 zł. Wyposażenie auta można też rozszerzyć o dodatkowe pakiety, m.in. znajdujący się aktualnie w promocji pakiet Comfort+ dostępny za 1 zł. W jego skład wchodzą: system multimedialny z ośmiocalowym ekranem dotykowym, odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czujniki deszczu i zmierzchu, automatyczna funkcja Coming and Leaving Home, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne oraz podgrzewane fotele.
Najbardziej ekonomiczny silnik w Renault Megane, którego moc zbliżona jest do wyżej wymienionych modeli to 1,6 dCi o mocy 130 KM i średnim spalaniu na poziomie 4 l/100 km . Odmiana ta została wyceniona na od 88 tys. zł i nie występuje z automatyczną skrzynią biegów. Z kolei najbardziej ekonomiczną odmianą z 6-biegowym automatem jest 1,5 dCi o mocy 110 KM – średnie spalanie wynosi 3,7 litra (4,0 l/100 km w mieście i 3,5 l/100 km na trasie). W założonym pułapie cenowym mieści się odmiana Intens wyceniona na 88 600 zł. Samochód wyposażony jest m.in. w komputer pokładowy, zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 7-calowym ekranem oraz tylne czujniki parkowania, automatyczną klimatyzację dwustrefową, elektrycznie sterowane lusterka, a także przednie i tylne szyby boczne. System audio składa się z radioodtwarzacza bluetooth/USB oraz kolorowego wyświetlacza o przekątnej 7-cali. Dopłaty wymaga m.in. pakiet bezpieczeństwa (aktywny system wspomagania nagłego hamowania, aktywny regulator prędkości, system kontroli bezpiecznej odległości), wyceniony na 2,2 tys. zł.
W przypadku Opla Astry odmiana Dynamic wyposażona w silnik Diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 136 KM została wyceniona na kwotę 91 200 zł. Napęd przekazywany jest w tym przypadku za pomocą automatycznej skrzyni biegów o 6 przełożeniach. Zgodnie z oficjalnymi danymi średnie spalanie to 4,5 litra na 100 km. Przy wyborze manualnej skrzyni biegów spadnie ono o 0,6 litra, a cena samochodu zmniejszy się o 5 tys. zł. Na liście wyposażenia można znaleźć m.in. dodatkowe elektryczne ogrzewanie w systemie nawiewu powietrza oraz pakiet zwiększający bezpieczeństwo – wskaźnik odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z układem utrzymania pasa ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych. Dopłaty nie wymagają również elektrycznie sterowane lusterka, przednie szyby i tylne, światła do jazdy dziennej w technologii LED oraz komputer pokładowy i tempomat z ogranicznikiem prędkości, a także dwustrefowa klimatyzacja. Samochód został również wyposażony w system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7-cali, bluetooth i USB. Dopłaty wymagają przednie i tylne czujniki parkowania – ich cena to 1 850 zł.
Zainteresowani zakupem Mazdy 3 z automatyczną skrzynią biegów mają do wyboru jedną jednostkę – 120-konny silnik o pojemności dwóch litrów. Według danych producenta jego spalanie wynosi 5,6 l/100 km w trybie mieszanym (4,8 l/100 km w cyklu pozamiejskim i 7,0 l/100 km w mieście). Japoński hatchback jest również dostępny z tym samym silnikiem w wersji z manualną skrzynią biegów. W tym wydaniu spalanie auta jest niższe i wynosi 5,1 l/100 km w trybie mieszanym. Cena Mazdy 3 z automatem zaczyna się od 80 900 zł, a w okolicach założonego pułapu cenowego, za 93 900 zł, możemy zakupić najwyższą wersję wyposażeniową SkyPassion. W skład wyposażenia tak skonfigurowanego auta wchodzą m. in. kamera cofania, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, czujniki parkowania z przodu i z tyłu pojazdu, system audio Bose, podgrzewane lusterka boczne czy system monitorowania martwego pola. Za dopłatą 2 900 zł otrzymamy dodatkowo pakiet Safety zwiększający bezpieczeństwo. Zawiera przede wszystkim systemy wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu i inteligentnego wspomagania hamowania, a także aktywny tempomat.
Najbardziej ekonomiczną wersją Kii cee'd silnikową jest 1,6 CRDi o mocy 136 KM. Według danych producenta tak skonfigurowany samochód spala średnio 4,4 l/100 km (w trybie miejskim jest to 5,1 l/100 km, natomiast w trasie wynik ten spada do 4 l/100 km). Napędzana wyżej wymienionym silnikiem i wyposażona w automatyczną skrzynię biegów Kia została wyceniona w wersji L na 89 540 zł. Samochód wyposażony jest m.in. w elektryczne szyby drzwi przednich i elektrycznie regulowane lusterka, światła do jazdy dziennej LED, automatycznie włączane światła mijania z czujnikiem zmierzchu oraz w funkcje statycznego doświetlania zakrętów, a także przednie lampy przeciwmgielne. Na liście znalazły się również tylne czujniki parkowania, radioodtwarzacz CD/MP3 z bluetooth, USB i AUX, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja i tempomat z programowalnym ogranicznikiem prędkości.
Najbardziej ekonomicznym silnikiem, z jakim możemy zakupić Hyundaia i30 jest wysokoprężna jednostka 1.6 CRDI DPF o mocy 95 KM. Ten silnik jest jednak dostępny wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Aby zdobyć wersję z automatyczną przekładnią, należy sięgnąć również po 1,6-litrowego Diesla, ale w nieco bardziej paliwożernej wersji 110-konnej. Wspomniany motor jest dostępny z manualną skrzynią i dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią o siedmiu przełożeniach. Spalanie i30 z automatem wynosi 4,4 l/100 km w mieście, 3,8–3,9 l/100 km poza miastem i 4,0–4,1 l/100 km w trybie mieszanym. Bazowe ceny kompaktowego Hyundaia z automatem zaczynają się od 85 500 zł, za 91 500 zł można kupić wyższą wersję wyposażenia Comfort, a za 96 500 jeszcze lepiej wyposażoną odmianę Style. Zgodnie z aktualnym cennikiem na koreańskiego hatchbacka obowiązują upusty w wysokości 5 000 zł, więc za i30 w wersji Style przyjdzie nam zapłacić 91 500 zł. Za tę cenę otrzymamy m.in. możliwość wyboru trybów jazdy, systemy automatycznego hamowania, utrzymywania pasa ruchu czy kontroli poziomu uwagi kierowcy, a także tempomat, czujniki parkowania z tyłu pojazdu, dwustrefową klimatyzację automatyczną z systemem automatycznego odparowywania oraz radio z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym i kamerą cofania.
Podstawowa pięciodrzwiowa Honda Civic dostępna jest z dwoma silnikami benzynowymi VTEC Turbo: jednolitrową jednostką o mocy 129 KM i 1,5-litrowym silnikiem wytwarzającym 182 KM . W przypadku obu motorów auto można zakupić w odmianach z manualną skrzynią biegów i automatyczną przekładnią CVT. Najniższe wyniki spalania osiągają hatchbacki Hondy ze słabszą jednostką, w odmianach wyposażeniowych Comfort i S. W obu przypadkach są one takie same i dla wersji z przekładnią CVT wynoszą 5,5 l/100 km w cyklu miejskim, 4,7 l/100 km w mieszanym i 4,2 l/100 km w trasie. W okolicach ceny 90 000 zł możemy wybrać Civica z silnikiem 1.0 w dwóch opcjach wyposażeniowych – Comfort za 84 500 zł i Elegance za 94 100 zł. W tańszej wersji znajdziemy m.in. systemy ostrzegania przed kolizją, ograniczania jej skutków, utrzymywania na pasie ruchu, ostrzegania o zjeżdżaniu z niego, podążania przy niskiej prędkości, a także łączność bluetooth i USB, automatyczną klimatyzację, automatyczne światła z czujnikiem zmroku oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne. Spośród elementów wyposażenia hatchbacka Hondy w bogatszej odmianie Elegance warto wymienić przede wszystkim system multimedialny z nawigacją satelitarną, złącza USB i HDMI, przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu, kamerę cofania oraz czujniki parkowania z przodu i tyłu pojazdu. Należy jednak pamiętać, że japoński samochód w tej wersji cechuje się nieco większym spalaniem. W przypadku automatycznej skrzyni biegów największą różnicę odczujemy w trasie – według danych producenta w takich warunkach zapotrzebowanie Civica na paliwo wynosi 4,6 l/100 km.
W przypadku Forda Focusa najniższym spalaniem charakteryzuje się silnik Diesla 1.5 TDCi ECOnetic o mocy 105 KM. Producent deklaruje, że średnie zapotrzebowanie na olej napędowy jednostki to 3,4 l/100 km (w mieście: 3,8 l/100, poza miastem: 3,1 l/100 km. Ta odmiana silnikowa występuje tylko z manualną skrzynią biegów. Najbardziej ekonomiczna odmiana z automatem to ST-Line z silnikiem 1.5 TDCi o mocy 120 KM i średnim spalaniu na poziomie 4,4 l/100 km. Jej cena to 98 tys. zł, natomiast wersja z manualną skrzynią biegów została wyceniona na 89 tys. zł – ta ostatnia mieści się więc w założonym budżecie. Na liście wyposażenia odmiany ST-Line znalazły się m.in. tylne światła w technologii LED, manualna klimatyzacja (dopłata do automatycznej to 2,5 tys. zł, w cenie otrzymuje się również automatyczne reflektory, automatycznie sterowane wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne) oraz komputer pokładowy. Samochód standardowo jest wyposażony w radioodtwarzacz CD/MP3 z gniazdem USB. Bardziej rozbudowany system audio z wyświetlaczem 8-cali oraz bluetooth, zdalnym sterowaniem na kierownicy został wyceniony na 3 150 zł. Dopłaty wymagają systemy zwiększające bezpieczeństwo. Za podstawowy pakiet Driver Assistance trzeba zapłacić 4 800 zł – w jego skład wchodzą m.in. systemy: zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, automatycznego sterowania światłami drogowymi oraz rozpoznawania znaków drogowych i monitorowania koncentracji kierowcy. Na liście znalazły się również przednie światła przeciwmgielne, automatyczne reflektory, automatyczne wycieraczki, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne i kolorowy wyświetlacz między zegarami 4,2 cala.