Hyundai: nowe benzynowe silniki turbo
Hyundai przedstawił w Paryżu dwie nowe, niewielkie jednostki benzynowe z turbodoładowaniem oraz pierwszą w swojej historii 7-biegową przekładnię zautomatyzowaną z dwoma sprzęgłami.
Oba motory - zwane "T-GDI" - mają po 4 cylindry, bezpośredni wtrysk benzyny oraz pojedyncze turbosprężarki typu twin scroll (spaliny prowadzone są do turbiny dwoma kanałami). Mniejszy z nich ma pojemność 1 litra, rozwija moc do 120 KM i do 172 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 6-otworowe wtryskiwacze, generujące ciśnienie wtrysku do 200 barów, pozwalają mu spełnić normę emisji spalin Euro 6, a elektronicznie sterowany zawór upustowy zapewnia korzystniejszy przebieg krzywej momentu obrotowego w niższych partiach obrotów.
Większa jednostka o pojemności 1,4 litra jest o 14 kg lżejsza od swojego wolnossącego poprzednika - bez płynów waży 87 kg. Turbosprężarka zintegrowana z kolektorem wydechowym pomaga w szybszym osiągnięciu temperatury eksploatacyjnej. Zaprezentowany w Paryżu silnik generuje moc 117 KM oraz 206 Nm maksymalnego momentu obrotowego i może być zasilany gazem ziemnym.
Na targach Hyundai prezentuje też nową zautomatyzowaną przekładnię dwusprzęgłową o 7 przełożeniach (7DCT), która ma w przyszłości zastąpić stosowaną w niektórych modelach skrzynię 6-stopniową.
Nowa generacja i20 z silnikiem 1.0 T-GDI trafi do sprzedaży w przyszłym roku.
msob