Hybrydowe sedany Lexusa

Japońska marka premium niemal trzy dekady temu wprowadziła na rynek flagowego Lexusa LS. Dziś Lexus oferuje szeroką gamę luksusowych sedanów, a spośród obecnych w Europie marek wyróżnia się tym, że jako jedyny oferuje wszystkie modele w wersjach z napędem hybrydowym.

Lexus IS 300h
Lexus IS 300hInformacja prasowa (moto)

Lexus IS 300h

Kompaktowy IS to najpopularniejszy w Polsce sedan japońskiej firmy - niemal co trzeci kupowany u nas Lexus to właśnie IS, a liczba egzemplarzy sprzedanych na świecie dawno już przekroczyła milion. Choć samochód dostępny jest także w konwencjonalnej wersji IS 200t z napędzającym koła tylnej osi dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM, 90% wszystkich sprzedanych w Europie Lexusów IS stanowi model IS 300h z hybrydową jednostką napędową o łącznej mocy 223 KM. Jej sercem jest pracujący w cyklu Atkinsona 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra z podwójnym układem zmiennych faz rozrządu VVT-i i układem wtryskowym D-4S, rozwijający moc 181 KM (133 kW) i moment obrotowy 221 Nm. Współpracujący z nim silnik elektryczny ma moc 143 KM (105 kW) i moment obrotowy 300 Nm. Dzięki temu Lexus IS 300h rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 8,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h, odznaczając się przy tym niskim zużyciem paliwa na poziomie 4,3 l/100 km i emisją CO2 wynoszącą 97 g/km.

Lexus GS 300h / 450h

Lexus GS 450hInformacja prasowa (moto)

Lexus GS to duży, rodzinny sedan klasy premium z tylnym napędem. Jeszcze do niedawna na polskiej witrynie internetowej Lexusa można było znaleźć dwie wersje modelu GS z napędem hybrydowym - GS 300h i GS 450h, jednak pozostał na niej tylko GS 300h, więc amatorom mocniejszego wariantu pozostaje szukanie go na rynku wtórnym. Lexus GS 300h dysponuje hybrydową jednostką napędową o łącznej mocy 223 KM (164 kW), zapewniającą przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 sekund i prędkość maksymalną 190 km/h, a jednocześnie wyjątkowo małe zużycie paliwa na poziomie 4,4 l / 100 km w cyklu mieszanym i emisję CO2, wynoszącą tylko 104 g/km. W modelu GS 450h zastosowano 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 218 kW (296 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 490 Nm, dający przy współpracy silnika elektrycznego łączną moc układu hybrydowego sięgającą 345 KM (254 kW).

Lexus ES 300h

Lexus ES 300hInformacja prasowa (moto)

Lexus ES zadebiutował na rynku w 1989 roku, równolegle z flagową limuzyną LS 400 i do salonów trafia już siódma generacja tego modelu. ES, cieszący się niezmienną popularnością w USA, nie był do tej pory dostępny w Europie - wprowadzając go, Lexus po raz pierwszy zaoferuje europejskim klientom sedana z przednim napędem (wszystkie pozostałe limuzyny tej marki mają tradycyjnie napęd na tylne koła). Napęd na przednie koła oznacza nie tylko bardziej przewidywalne własności jezdne i mniejszy poziom hałasu i wibracji, ale i większy komfort i przestronność kabiny, odczuwalną zwłaszcza przez pasażerów tylnych foteli ze względu na brak tunelu wału napędowego.  Nowy ES, zbudowany na platformie Global Architecture - K (będącą odmianą platformy TNGA), produkowany będzie w wersji ES 300h z czwartą generacją hybrydowego zespołu napędowego Lexusa. Jej sercem jest pracujący w cyklu Atkinsona 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o ultrawysokiej sprawności, z którym współpracuje lżejszy, bardziej zwarty silnik elektryczny o większej gęstości mocy. Łączna moc układu wynosi 160 kW (218 KM), zaś zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,7 l/100km. Hybrydowy napęd ES wyposażono w szereg innowacji, w tym udoskonaloną przekładnię o mniejszych stratach i długości obudowy mniejszej o niemal 30mm, mniejszy akumulator trakcyjny przeniesiony z przestrzeni bagażowej pod tylną kanapę oraz udoskonalony komputerowy sterownik hybrydowego układu napędowego, pozwalający uzyskać lepszą, bardziej naturalną dynamikę jazdy, bardziej zbliżoną do zachowania konwencjonalnego silnika benzynowego.

Lexus LS 500h

Lexus LS 500hInformacja prasowa (moto)

Wprowadzoną w ubiegłym roku piątą generację flagowego Lexusa LS 500h napędza nowa jednostka Multi Stage Hybrid System, dysponująca 3,5-litrowym silnikiem V6 i potężnym silnikiem elektrycznym, która łączy dynamikę z oszczędnością paliwa i niską emisją dwutlenku węgla. Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S i inteligentnym systemem sterowania zmiennymi fazami rozrządu VVT-i zarówno dla zaworów dolotowych (VVT-iW), jak i wylotowych odznacza się dużym momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości, aż do 6600 obr./min. Łączna moc układu napędowego wynosi 264 kW / 359 KM, co w wersji z napędem na tylne koła zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy, zaś w wersji z napędem na obie osie - 5,5 sekundy. Cechą szczególną jednostki Multi Stage Hybrid System jest obecność dodatkowej, czterobiegowej przekładni automatycznej. Umożliwia to w szczególności jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym z większymi prędkościami, niż w przypadku wcześniejszych hybryd Lexusa - aż do 140 km/h. Pozwala także na lepsze wykorzystanie mocy silnika V6 przy ruszaniu. Oprogramowanie sterujące pracą całego układu symuluje przy lewarku ustawionym w pozycji D działanie 10-stopniowej skrzyni biegów, co daje bardziej naturalne wrażenia z jazdy, do których przyzwyczajeni są kierowcy - obroty silnika wzrastają liniowo wraz ze wzrostem prędkości. Po przejściu na 10 bieg (overdrive) układ zapewnia cichą jazdę przy niskich obrotach silnika i małym zużyciu paliwa.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas