GM i Honda zbudują ogniwa paliwowe

Koncern General Motors i Honda ogłosiły zawarcie długoterminowej umowy dotyczącej wspólnego opracowania systemu ogniw paliwowych nowej generacji oraz technologii przechowywania wodoru.

Zasilania energią z ogniw wodorowych Honda FCX Clarity.
Zasilania energią z ogniw wodorowych Honda FCX Clarity.Honda

W ramach współpracy GM i Honda planują rozwinąć infrastrukturę stacji tankowania wodoru, które odgrywają kluczową rolę w kwestii popularności pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi.

Połączenie doświadczeń obu koncernów ma pozwolić na opracowanie nowej, bardziej przystępnej cenowo technologii ogniw paliwowych. Jak podkreśla Takanobu Ito, szef Hondy, napędzane ogniwami samochody oferują wygodę porównywalną z autami z silnikami spalinowymi, a jednocześnie pozwalają uniezależnić się od dostaw ropy naftowej. Używany do ich zasilania wodór pozyskuje się z odnawialnych źródeł, takich jak wiatr czy biomasa. Efektem jego spalania jest jedynie para wodna. Zasięg takiego samochodu to około 640 km, a tankowanie trwa około 3 minuty.

Historia rozwoju technologii ogniw paliwowych w koncernie General MotorsOpel

W ramach realizowanego od 2007 r. programu testów drogowych Project Driveway flota 119 samochodów GM zasilanych wodorem przejechała łącznie 4,8 mln km. Honda już w 2002 roku uruchomiła leasing "wodorowego" modelu FCX, dostarczając dotychczas klientom w USA i Japonii 85 takich aut (w tym jego nowej generacji, zaprezentowanej w 2008 roku).

W 2015 roku Japończycy planują wprowadzić na rynek następcę modelu FCX Clarity, który początkowo pojawi się w Japonii i USA, a następnie w Europie.

GM i Honda to obecni liderzy w zakresie opracowywania technologii ogniw paliwowych. Wg wskaźnika CEPGI (Clean Energy Patent Growth Index), dotyczącego patentów przyznawanych innowacjom w sektorze czystej energii, GM i Honda zajmują odpowiednio 1. i 2. miejsce pod względem liczby patentów uzyskanych w dziedzinie ogniw paliwowych zgłoszonych w latach 2002-2012 (łącznie - ponad 1200).

Nad samochodem zasilanym energią elektryczną z ogniw paliwowych pracuje także Toyota. Model o zasięgu ponad 500 km ma zadebiutować w USA już w 2014 lub 2015 roku, a jego cena będzie oscylować w okolicach 50-100 tys. dolarów.

msob, źródło: GM, oprac. własne

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas