Europejski rynek nowych aut w górę
We wrześniu br. Europejczycy zarejestrowali ponad 1,19 mln nowych aut, o 5,5 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem - wynika z najnowszego raportu stowarzyszenia producentów samochodów ACEA.
Wzrosty odnotowano na większości rynków, w tym we Francji (+3,4 proc.), w Wielkiej Brytanii (+12,1 proc.) i w Hiszpanii (+28,5 proc.), gdzie uruchomiono system dopłat do nowych aut. Liczba rejestracji spadła natomiast w Niemczech (-1,2 proc.) i we Włoszech (-2,9 proc.). Spadki są nieznaczne, warto jednak zauważyć, że wynik z września 2012 był najsłabszy dla tego miesiąca od 2003 roku, gdy ACEA rozpoczęła zbieranie danych dla krajów należących obecnie do UE.
Od początku roku na Starym Kontynencie zarejestrowano 9,34 mln nowych aut, o 4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2012. Spadki odnotowano nie tylko w Hiszpanii (-1,6 proc.), we Francji (-8,5 proc.) czy we Włoszech (-8,3 proc.), ale również w Niemczech (-6 proc.). W Polsce liczba rejestracji wzrosła w tym czasie o 3,2 proc., do 213 tys. sztuk.
Jak we wrześniu radzili sobie poszczególni producenci samochodów? Grupa Volkswagena uzyskała 5,8-proc. wzrost, sprzedając 283,3 tys. aut. Wyniki Volkswagena i Audi utrzymują się na zeszłorocznym poziomie, wzrosła natomiast liczba rejestracji Seatów (24,6 tys., +15,5 proc.) i Skody (50,4 tys., +16,6 proc.).
Nabywcy chętniej odwiedzali również salony Renault (73 tys., +17,4 proc.), Opla (88 tys., +5,5 proc.), Forda (97 tys., +5 proc.), Toyoty (52,2 tys., +5,6 proc.), a także Audi, BMW i Mercedesa (czytaj więcej: Boom na auta premium).
Spadki dotknęły m.in. Peugeota (66,6 tys., -2,2 proc.), Citroena (51,6 tys., -4,1 proc.), Lancię (6 tys., -19,9 proc.), Alfę Romeo (5,9 tys., -15,3 proc.), Hondy (16,5 tys., -13,3 proc.).
Najwyższe wzrosty w zestawieniu uzyskała Dacia (21,9 tys., +39,6 proc.) oraz Mazda (17 tys., +30,2 proc.).
msob