BMW serii 1 po liftingu

Po 4 latach od premiery BMW prezentuje odnowioną "jedynkę" aktualnej generacji (typoszereg F20/F21). Z wyglądu model upodobni się do serii 2, otrzyma niedostępne wcześniej elementy wyposażenia i zmodernizowane - czyt. emitujące mniej spalin - silniki.

Odświeżona stylizacja karoserii sprawia, że "jedynka" prezentuje się bardziej okazale i mniej osobliwie niż dotychczas. Kształt przednich lamp nawiązuje do tych z serii 2, a zachodzące na klapę tylne klosze poszerzają optycznie nadwozie. W kabinie pojawiły się nowe obicia siedzeń oraz bardziej elegancka oprawa instrumentów na konsoli środkowej.

Do standardowego wyposażenia modelu należy m.in. automatyczna klimatyzacja, bezkluczykowe uruchamianie silnika, podgrzewane lusterka, kierownica obita skórą, czujnik deszczu i zmierzchu oraz zestaw multimedialny BMW Radio Professional z 6,5-calowym ekranem i pokrętłem iDrive. Lista opcji wzbogaciła się o w pełni LED-owe reflektory (statyczne lub adaptacyjne), aktywny tempomat z funkcją Start & Go, układ rozpoznawania ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania czy asystent parkowania na miejscach równoległych oraz prostopadłych (liczba jego czujników wzrosła z 10 do 12). Do wyboru jest kilka serii wyposażenia: Advantage, Sport Line, Urban oraz M Sport, różniących się "identyfikacją optyczną".

Reklama

Gama serii 1 wzbogaciła się o najnowsze, 3- i 4-cylindrowe jednostki BMW, a moc 6-cylindrowego motoru pod maską M135i M Performance wzrosła z 320 do 326 KM. Ten ostatni, uzbrojony w napęd na obie osie (w ofercie jest też wersja tylnonapędowa) przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,7 s. Najoszczędniejszy wariant 116d EfficientDynamics Edition z turbodieslem 1.5 R3 o mocy 115 KM i 270 Nm momentu ma średnio zużywać zaledwie 3,4 l/100 km. Aby uzyskać taki wynik, zmodyfikowano m.in. aerodynamikę karoserii (współczynnik oporu powietrza równy 0,29).

Rolę bazowej wersji będzie pełnić 116i z 3-cylindrowym, benzynowym silnikiem turbo o pojemności 1,5 litra, mocy 109 KM i 180 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mocniejsze odmiany 118i i 120i są napędzane 4-cylindrową jednostką benzynową 1.6 turbo o mocy, odpowiednio, 136 KM i 177 KM oraz 220 i 250 Nm maksymalnego momentu. Pod maskę 125i trafi motor 2.0 turbo o mocy 218 KM i 310 Nm maksymalnego momentu.

Gama silników wysokoprężnym, poza wspomnianym 116d, będzie obejmować jeszcze zasilane 2-litrowym turbodieslem odmiany 118d (150 KM/320 Nm), 120d (190 KM/400 Nm) oraz 125d (224 KM/450 Nm; biturbo). Każda z nich ma wyróżniać się bardziej spontaniczną reakcją na gaz dzięki zastosowaniu nowych turbosprężarek o zmiennej geometrii łopatek, zwiększonym do 2500 barów ciśnieniem wtrysku.

Przy okazji liftingu zaktualizowano oprogramowanie 8-biegowego automatu, który przy doborze aktualnego przełożenia bierze teraz pod uwagę przebieg drogi przed autem, bazując na danych z systemu nawigacji. Większość wyposażonych w niego wersji zyskała też funkcję "żeglowania", czyli przełączania silnika na luz w zakresie prędkości 50-160 km/h.

Obecna "jedynka" to prawdopodobnie ostatni tylnonapędowy kompakt na rynku. Przypomnijmy, że przyszłe pokolenia małych BMW mają powstawać na przednionapędowej platformie UKL, z której korzysta już nowe Mini i seria 2 Active Tourer.

msob

Używane: Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A - PORÓWNANIE

BMW 118d xDrive - TEST

BMW 114i, BMW 116i - PORÓWNANIE

Używane BMW serii 1 E81-E88 (2004-2011) - OPINIE O SAMOCHODACH

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama